Voorlichting Triade Kaart 4 maart 2010 Welkom
Programma Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Nynke de Boer over doel en mogelijkheden Triadekaart Presentatie Nynke de Boer over doel en mogelijkheden Triadekaart Presentatie Jooske van Busschbach over onderzoek Presentatie Jooske van Busschbach over onderzoek Vragen Vragen
Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin
Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Logenoten Behandelaar Familie Gezin
De Triadekaart hulp is nabij De cliënt De hulpverlener De naaste
De Triadekaart Ypsilon Ypsilon Twee pioniers: Emergis en Linis/Lentis Twee pioniers: Emergis en Linis/Lentis Pilot Linis Pilot Linis LRZ LRZ Psychose afdeling kliniek Groningen en Winschoten Psychose afdeling kliniek Groningen en Winschoten FACT Winschoten FACT Winschoten
De Triadekaart: 1.is een kapstok om met elkaar in gesprek te komen 1.is een kapstok om met elkaar in gesprek te komen 2.maakt concreet wat naasten wel én niet aan de zorg bijdragen 2.maakt concreet wat naasten wel én niet aan de zorg bijdragen 3.maakt duidelijk welke ondersteuning zij daarbij zelf nodig hebben 3.maakt duidelijk welke ondersteuning zij daarbij zelf nodig hebben 4.signaleert taken die blijven ‘hangen’ 4.signaleert taken die blijven ‘hangen’ 5.geeft door de tijd heen een beeld van het verloop 5.geeft door de tijd heen een beeld van het verloop
De Triadekaart biedt iedereen de mogelijkheid om vooraf aan te kruisen welke taken er aan de orde moeten komen, omdat: U bereid bent deze taak op u te nemen U bereid bent deze taak op u te nemen U (extra) ondersteuning nodig hebt bij het uitvoeren van deze taak U (extra) ondersteuning nodig hebt bij het uitvoeren van deze taak U deze taak niet meer wilt doen U deze taak niet meer wilt doen Deze taak nu door niemand anders wordt gedaan of in uw ogen door de verkeerde persoon Deze taak nu door niemand anders wordt gedaan of in uw ogen door de verkeerde persoon
De Triadekaart Hulp is nabij De naaste: ‘meer zicht op wat ik aan ondersteuning kan bieden en kan krijgen’ De naaste: ‘meer zicht op wat ik aan ondersteuning kan bieden en kan krijgen’ De cliënt: ‘mijn familieleden hebben het recht om te weten wat hun plek is’ De cliënt: ‘mijn familieleden hebben het recht om te weten wat hun plek is’ De hulpverlener: ‘uitstekend hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan en de lasten te verdelen’ De hulpverlener: ‘uitstekend hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan en de lasten te verdelen’
De triadekaart De inventarisatie A.Behandeling, gezondheid en herstel A.Behandeling, gezondheid en herstel B.Crisis/opname B.Crisis/opname C.Huishouden en persoonlijke verzorging C.Huishouden en persoonlijke verzorging D.Sociale contacten en dagbesteding D.Sociale contacten en dagbesteding E.Administratie, vertegenwoordiging en regelzaken E.Administratie, vertegenwoordiging en regelzaken F.Contact en ondersteuning binnen de triade F.Contact en ondersteuning binnen de triade
Fact Winschoten Implementatie Triade kaart : Petra en Chris Implementatie Triade kaart : Petra en Chris Familie aandachtfunctionarissen : Riek en Dicky Familie aandachtfunctionarissen : Riek en Dicky 1 team zal de studiegroep zijn en 1 team de controle groep 1 team zal de studiegroep zijn en 1 team de controle groep Onderzoek vanuit Rob Giel en Lentis: Jooske van Busschbach Onderzoek vanuit Rob Giel en Lentis: Jooske van Busschbach 18 maart wordt precieze stappenplan bekend gemaakt in de beleidsvergadering 18 maart wordt precieze stappenplan bekend gemaakt in de beleidsvergadering Vanaf 1 april zal de implementatie starten Vanaf 1 april zal de implementatie starten
Psychose afdeling Stappenplan Familie aandachtfunctionaris: Margriet en Johanna Familie aandachtfunctionaris: Margriet en Johanna Samen met Cor verantwoordelijk voor implementatie Samen met Cor verantwoordelijk voor implementatie Uitgangspunt 1 : Op de psychose afdeling wordt de familie bij de behandeling betrokken, behalve als de patiënt dat expliciet weigert. Uitgangspunt 1 : Op de psychose afdeling wordt de familie bij de behandeling betrokken, behalve als de patiënt dat expliciet weigert. Uitgangspunt 2: In principe bespreken we de triade kaart altijd met de familie en zijn patiënt. De triade kaart is niet iets statisch, maar blijft in beweging en zal verder op in de behandeling ook weer opnieuw geëvalueerd worden. Uitgangspunt 2: In principe bespreken we de triade kaart altijd met de familie en zijn patiënt. De triade kaart is niet iets statisch, maar blijft in beweging en zal verder op in de behandeling ook weer opnieuw geëvalueerd worden. Uitgangspunt 3: De triade kaart is niet een doel op zich, maar een middel om het gesprek te voeren tussen patiënt, familie en hulpverleners. Uitgangspunt 3: De triade kaart is niet een doel op zich, maar een middel om het gesprek te voeren tussen patiënt, familie en hulpverleners.
Als patiënt wordt opgenomen, en (nog) niet in zorg is bij Fact Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie.
Als patiënt wordt opgenomen en in zorg is bij Fact Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Ook de verpleegkundig behandelaar van het Fact wordt hierbij uitgenodigd. Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Ook de verpleegkundig behandelaar van het Fact wordt hierbij uitgenodigd. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie. NB: Als een patiënt in de controle groep van het Fact Winschoten valt en wordt opgenomen in de kliniek, valt hij automatisch binnen de studiegroep van het onderzoek. NB: Als een patiënt in de controle groep van het Fact Winschoten valt en wordt opgenomen in de kliniek, valt hij automatisch binnen de studiegroep van het onderzoek.
Onderzoek naar de Triadekaart Pilot naar de eerste versies van de kaart op 4 locaties: ‘Betrokkenheid in kaart gebracht’ RGOc/Ypsilon GGZ Drenthe ABC-huis Parnassia A-complex Eerste studie naar effect van de kaart bij Lentis! FACT Winschoten (met vergelijkingsgroep) LZR Zuidlaren (met vergelijkingsgroep) Opname Psychosen Groningen en Winschoten
Onderzoeksvragen Wordt de kaart adequaat toegepast ? (implementatie) Wat vinden de betrokkenen (hulpverleners, naasten en cliënten) van het gebruik van de kaart (evaluatie): Ervaringen Tevredenheid Wat is de meerwaarde van de kaart in de praktijk ten opzichte van situatie daarvoor? (effect) Kwantitatief: bereikbaarheid, freq. van contact en afspraken. Kwalitatief: tevredenheid naasten, cliënten en hulpverleners over contact en taakverdeling,
Drie onderdelen Waar en wanneer? Teams met kaart Teams zonder kaart tijdstip Implementatie: Gebruik kaart Dossieronderzoek Enquête naasten Interviews cliënten Interviews hv - Na een jaar Evaluatie: Tevredenheid gebruikers Dossieronderzoek Enquête naasten Interviews cliënten Interviews hv - Na een jaar Effect: Veranderingen Dossieronderzoek Enquête naasten Dossieronderzoek Enquête naasten Vooraf en na een jaar
Wat vragen we van jullie? Dossieronderzoek: Screening van 1 jaar rapportage op contacten met naasten door betrokken hulpverlener Bij de start, april-mei 2010 Na een jaar, april-mei 2011 Interviews: (NB alleen team met kaart!!) Groepsgesprekken en/of interviews met enkelen Indien nodig ondersteuning bij betrekken clienten in interviews Na een jaar april-mei 2011 Enquete Naasten: Administratieve inzet en ‘bemoeizorg’. Bij de start april-mei 2010 Na een jaar april-mei 2011
De Triadekaart Vragen?? Bedankt voor de aandacht!!