8 juni 2012 De gegeerde bachelor m/v. PBA = Gegeerd! NWWZ ( niet werkende werkzoekenden ) april 2011-april 2012: – PBA – 5,3% (ABA + 59%, Master + 3%)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Van belangenbehartiging naar win-win: Samen waarde creëren
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
Aan de slag in de supermarkt Vlaanderen. Arbeidsmarkt in Vlaanderen.
Internationalisering binnen het MBO
Hoe organiseer je een regionale arbeidsmarkt? Ronald Dekker, ReflecT/Universiteit van Tilburg. 24 juni 2013.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Visie op ons loopbaanbeleid
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
OR-platform 15 november.
Talenten ‘vinden & binden’
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Welkom Luc Hamelinck - Voorzitter Op zoek naar een aantrekkelijke werkgever Vertrekkend van de UITDAGINGEN Wat is onze VISIE? Basis voor een syndicaal.
Infosessie Bestek Werkplekleren 7 mei 2012.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Fons Leroy Gedelegeerd bestuurder VDAB Van citroenen naar sinaasappels.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De Knagende Knelpunten van de arbeidsmarkt
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
De kracht van de samenwerking in de regio
VDAB in een veranderend landschap
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Ervaring werkt ‘ STUUR DE ERVARING VAN OUDERE WERKNEMERS NIET MET PENSIOEN.
GEZOCHT: ICT’ers op zoek naar werk 11 juni Agenda 1)Kadering project Agoria 2)Procedure, proces en resultaten VDAB 3)Rol vormingscentrum Cevora.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Regionaal Talent Centrum
Fons Leroy Gedelegeerd bestuurder VDAB 10 september 2011 VDAB knokt verder Een reflectie vanuit de arbeidsmarkt bekeken.
Talenten + een opleiding = werk. Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding 2.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Arbeidsmarkt in Energyport Groningen Dr. H.A.M. van Lieshout.
Het BEGIN.
Aanpak Asielzoekers 1.
Docentenbijeenkomst 7 juni 2006
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Arbeidsmarkt in Energyport Groningen
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Van Remotie als negatief reactief middel naar Remotie als loopbaaninstrument Kathy Rosseel Business Leader Career Guidance.
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Infodag onderwijs Welkom!
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
ZOMERAKKOORD? zomerakkoord federale regering
Lancering campagne #YouLoveTech
Grote transities Versplinterde onderneming:
VDAB Dienstverlening Acerta 5 februari 2019.
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

8 juni 2012 De gegeerde bachelor m/v

PBA = Gegeerd! NWWZ ( niet werkende werkzoekenden ) april 2011-april 2012: – PBA – 5,3% (ABA + 59%, Master + 3%) Vacatures april 2011-april 2012 : – PBA + 15,6% (ABA + 42,5 %, Master + 7,3%) = Succesvolle intrede op de arbeidsmarkt

PBA = Aansluiting arbeidsmarkt! PBA = generieke competenties + arbeidsmarktgerichte competenties = inzetbaarheid PBA komen tegemoet aan knelpuntberoepen Meer onderwijskwalificerende onderwijstrajecten met VDAB-contract (OKOT) voor werkzoekenden, zij-instromers: cf. succes social profit

PBA = Gegeerd houden! Toegankelijkheid en flexibiliteit: leerladders, flexibele leervormen, EVC, EVK, portfolio Aandachtspunt 1: opleidingen met quasi dezelfde leerinhoud maar onder een verschillende benaming ≠ transparantie naar de arbeidsmarkt. Aandachtspunt 2: ook hier goeie studiekeuze! Open hoger onderwijs: dialoog Hogescholen – Arbeidsmarktactoren Werkplekleren, afstuderen op de werkvloer, bedrijfsinterne upgradingstrajecten = loopbaandenken:  bv. Projecten vzw COCOM i.s.m, KATHO, KAHO St Lieven

Internationalisering Individualisering Loopbaandifferentiatie Informatisering Kennisintensivering Diversiteit Vergrijzing Kinderen van vandaag, klanten van morgen Institutionele regionalisering Duurzaamheid Context - uitdagingen

De transitionele arbeidsmarkt Naar een nieuw arbeidsmodel transities van werk naar werk transities van werkloosheid naar werk transities van onderwijs naar werk transities van zorg naar werk Met meer mensen langer en anders werken Met onafgebroken transities

PBA = Koesteren! War for talent! vacatures waarvan vervangingsvacatures door de vergrijzing 9 gevulde stadionsbijna 7 Werchter weides Tips (aan werkgevers), aandacht voor: – Niet enkel witte raven, ook duiven met verdoken talenten – Medewerkers boeien: inhoud van het werk, ruimte voor innovatie en variëteit, evenwicht tussen privéleven en werk (maatwerk!) Competentieontwikkeling, leerladders binnen de loopbaan, EVC, Portfolio

Stokwissels tussen onderwijs-arbeidsmarkt Opleidings- verstrekkers Werkzoekenden Werknemers Instructeurs VDAB Werkzoekenden Werknemers Instructeurs Bedrijven en sectoren Werknemers Instructeurs Onderwijs Leerlingen Leerkrachten Andere Partners ALLIANTIES Samen opleiding voorzien voor

Tot slot Van de schoolbank naar de werkbank… en terug… …met leerladders en springplanken gesmeerd bouwen aan het competentierad

Bedankt Fons Leroy