Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB ????.
LOB-middag Haaglanden
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Techniek in de kijker(s) Resultaten monitorronde ‘Van kans naar keuze’ 2011 juni 2011 Eva Voncken.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Van, voor én door het onderwijs.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Sectorwerkstuk Den Bosch
LOB als doorlopende leerlijn
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Identiteitsleren in Lifelab
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Competentiegericht leren vmbo
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Volgende stap in de loopbaan van …
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De N-factor, lessencyclus over netwerken
LOB binnen Taalbrug DG.
Praktijkervaring en reflectie
Basiskennis LOB.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie-avond klas 2 mavo.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Omix.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
LOB als rode draad in ons onderwijs
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Studieloopbaanbegeleiding
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
Poort school voor mavo en havo
LOB als doorlopende lijn
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Ouderavond 19 september 2018 Linda
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Transcript van de presentatie:

Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009

Programma Mededelingen Verslag 30 september HPBO LOB Plannen van aanpak Afspraken 2

LOB in nulmeting 3 nietbeetjeredelijkklopt Centraal in onderwijsvisie Leren kiezen23 2. Info over beroepen en opleidingen Uitstel keuze Steeds meer zeggenschap Meer dan Onderbouw32 7. GL en TL221

Keuze van leerlingen Invloed van vrienden, ouders, school Beelden en vooroordelen Eigen omgeving beperkt Geen beeld van zichzelf, opleidingen, beroepen en perspectieven 4

Loopbaanontwikkeling Proces van voortdurend bewust en actief waarnemen en realiseren van mogelijkheden, waarden en ambities 5

Loopbaancompetenties Reflectieve zelfsturing Capaciteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken 6

Succesfactoren LOB-activiteiten Veel contact met de praktijk, op meer plekken (snuffel) stages Brede oriëntatie, ook op mbo Oprechte interesse docenten Hoge maar reële verwachtingen Activiteiten in samenhang met elkaar (en niet alleen op keuzemomenten) Structuur bieden èn gevoel van ‘zelf doen’ bevorderen 7

Meijers en Kuijpers

Continuum LOB Traditioneel Geïntegreerd Instructie Feedback Monoloog Sturing Incidenteel Binnenschools Constructie Reflectie Dialoog Zelfsturing Loopbaanperspectief Praktijk gestuurd

Continuum LOB Traditioneel Geïntegreerd Kwaliteitsfase 1 Geen ontwikkeling loopbaan- competenties of arbeidsidentiteit Kwaliteitsfase 4 en 5 Ontwikkeling alle loopbaan- competenties en arbeidsidentiteit

Arbeidsidentiteit De zekerheid die iemand heeft over: zichzelf de opleiding de toekomst en het vertrouwen dat hij/zij daaraan ontleent

Arbeidsidentiteit: vragen Wat voor soort mens ben ik: wat is mijn levensthema, wat drijft mij? Wat voor soort werk past bij mij: kan ik in het werk dat ik ambieer, het soort mens zijn dat ik denk te zijn? ervaringen beroepspraktijk: praktijknabije LOB

LOB-praktijken / scenario’s Geen LOB-modelKun je niet beter wat anders gaan doen? AdviesmodelMisschien helpt een afspraak met de decaan Beroepscompetentie- profielmodel (mbo) Pas je al bij je werk? Ondersteuning-modelGaat het nog goed? Loopbaanperspectief- model Past het werk bij jou? Partnerschap-modelWat heb je nodig?

Adviesmodel Klassikaal, aanbodgestuurd Informatie-overdracht Binnenschools LOB apart vak Methode LOB Beroepskeuzetest Gesprek decaan

Ondersteuning-model POP en portfolio (maar naast het programma) Geen structurele plek in de leerloopbaan Beetje zelfsturing, dialoog en reflectie Reflecteren adhv schriftelijke opdrachten Nauwelijks dialoog docent – leerling

Loopbaan perspectiefmodel Meer maatwerk Reflectie en werkexploratie structureel in programma POP en portfolio door docent en ll veel gebruikt, essentieel in programma Veel dialoog docent – leerling – praktijkbegeleider

Partnerschap-model Gericht op levensloopbaan: de leerling, zijn persoonlijke ontwikkeling en wensen zijn uitgangspunt voor het leerproces Ontwikkeling arbeidsidentiteit en verwerven loopbaancompetenties verweven met programma Praktijkervaring buiten de school Reflectie en werkexploratie structureel in programma

Dilemma’s Leerlingen met andere dingen bezig Ouders niet altijd (positief) betrokken Er komt veel op scholen af, prio’s Docenten doen het ‘erbij’ Niet alle docenten willen/kunnen Wie verantwoordelijk? Wanneer is LOB goed? 18

Voorwaarden Duidelijke visie Actief beleid voeren Heldere doelstellingen formuleren Draagvlak onder docenten creëren Nieuwe taken omschrijven Ontwikkeltijd faciliteren Samenwerking met bedrijfsleven en mbo Docentenstages organiseren

Opdracht Per pilot Welk scenario op langere termijn? Welk scenario aug. 2010? Groepjes Welke stappen dit jaar?

Plannen van aanpak (4) langere termijn: LOB Beroepsbeelden en opleidingsbeelden LifeLab (2x) Kennismaking meer facetten branche LOB onderbouw en bovenbouw ontwikkelen

Plannen van aanpak: langere termijn: mbo Betere doorstroom mbo Samenwerking mbo: maatwerktrajecten (2x) Doorlopende leerlijnen Samenwerken vmbo- en mbo lln in bedrijven Portfolio ivm goede doorstroom

Plannen van aanpak: langere termijn: praktijk Beroepsgerichte vak gerelateerd aan praktijk Betekenisvolle leeromgeving, prestaties met echte opdrachtgevers

Plannen van aanpak: langere termijn: rest Breder programma: meer keuze Afstemming met AVO-vakken Integratie Algemene economie in H/A Aansluiten leerstijlen AVO geintegreerd in algemene economie AVO-docenten betrekken bij H/A

Plannen van aanpak: aug LOB onder- en bovenbouw ontwikkelen Ism mbo en 2 bedrijven 2 webportals ingericht (2x)

Plannen van aanpak aug Portfolio ivm doorstroom Afspraken gebruik portfolio intake In twee bedrijven samenwerking met mbo: verkend hoe leerlingen samenwerken Samenwerking mbo receptie vmbo-school Afstemming leerinhoud met ROC: maatwerk

Plannen van aanpak aug prestaties uitgevoerd 3 en 4 GT meer praktijk: stages/prestaties Afwisseling lessen, praktisch leren

Plannen van aanpak aug Afstemming AE en beroepsgericht programma Avo-docenten betrekken bij beroepsgericht programma Aanwijsbaar begin integratie Ned in AE Afstemming leerlijn onderbouw (PTO-PTA) Programma-invulling vm2