European Centre for Development Policy Management: Het verbeteren van de kwaliteit van beleidsprocessen Nedworc thema-avond Europa 19 Juni 2008 Niels Keijzer,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Hoe werkt UNICEF?.
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
De rekenkamer van Venlo
The CAF Procedure voor externe feedback
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Water OS (1  2) Hoge kwaliteit bilaterale ontwikkelingssamenwerking door nauw betrekken van Nederlandse water sector OS in a day 12 December 2012.
OneWorld Wat is OneWorld? Gebruik van data bij OneWorld Opdracht: data Buitenlandse Zaken Ellen de Lange Projectleider
Internationale betrekkingen
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
SURF: Internationalisering en ICT
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
De eenwording van Europa
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
6.2: Naar een Verenigde Staten van Europa
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Impact van EU-regelgeving op de Nederlandse ruimtelijk- ordeningspraktijk Vijf voorbeelden van gebiedsontwikkeling Wil Zonneveld Jan Jacob Trip Bas Waterhout.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Bingo Europese Unie. 1.Waarvoor kun je je stem uitbrengen op 22 mei? Bingo.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Maatschappijwetenschappen
De evaluatie van een project
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Het Verdrag van Lissabon: efficiënter, transparanter en democratischer? Drs Sander Luitwieler Promovendus en politiek adviseur.
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
De Rode Knop van Viattence
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Titel van het slide Global Goals en Nederland: onderzoek naar implementatie en coherentie Ries Kamphof Researcher, Kaleidos Research (NCDO Foundation)
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Steenwijkerland en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling SITUERING IN EEN EUROPESE EN MONDIALE CONTEXT 28 oktober 2009.
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Financiële rechtmatigheid
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Projectmanagement in de Vo
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Towards and Africa Europe Partnership
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
Transcript van de presentatie:

European Centre for Development Policy Management: Het verbeteren van de kwaliteit van beleidsprocessen Nedworc thema-avond Europa 19 Juni 2008 Niels Keijzer, ECDPM

Drie hoofdvragen voor vandaag: 1.Wat is het ECDPM, en waarom is het opgericht? 2.Hoe trachten wij het werk van EU en ACP beleidsmakers te faciliteren. Hoe kijken we aan tegen ‘beïnvloeden’? Wat voor soorten ‘outcomes’ proberen we na te streven? 3.Een aantal lessen en dilemma’s

Onafhankelijke stichting, opgericht in Hoofddoelstelling: het verbeteren van de relatie en samenwerking tussen de EU en de landen in Africa, het Caribisch en Pacifisch gebied (ACP). Bestuur: zowel ACP als EU; meerderheid ACP. Beleidskader: Het verdrag van Cotonou (2000 – 2020); Joint Africa-EU Strategy (2007); en andere EU-A/C/P verdragen. Huidige capaciteit: + 40 man; 15 nationaliteiten; hoofdkantoor in Maastricht; ‘satelliet’ in Brussel. Wat is het ECDPM?

Hoe een verschil te maken in zo’n groot werkveld? ECDPM richt zich op: Strategische beleidsprocessen onder de drie hoofdpilaren van het verdrag van Cotonou (2000): Handel Governance Beleid voor ontwikkelinssamenwerking en internationale relaties Binnen deze processen richt ECDPM zich op het verbeteren van de kwaliteit van beleidsprocessen.

Door middel van het combineren van drie ‘capaciteit strategiën: Directe facilitatie ondersteuning binnen/m.b.t. deze beleidsprocessen. Strategisch onderzoek en kennismanagement, met een nadruk op netwerken en informatie-uitwisseling ter verbetering van ACP-EU samenwerking Partnerschappen ter ondersteuning van institutionele ontwikkeling van ACP beleidsactoren.

Development Policy & International Relations Beleidsprocessen: The implementation of the joint ‘EU-Africa Strategy’ The joint process of improving the ‘Effectiveness of EU External Action’

Economic and Trade Cooperation Beleidsprocessen: The negotiation and conclusion of Economic Partnership Agreements (EPAs) The implementation of and development support to EPAs (incl. “Aid for Trade”)

Governance Beleidsprocessen: Africa’s search for home-grown strategies and approaches to promote governance at local, national, regional and continental level The EC/EU search to improve its overall capacity to deliver relevant, effective and efficient support to governance reforms in the ACP

Kennismanagement: Nieuwsbrieven: wijd bereik binnen EU en ACP, zeer gedetailleerd op bepaalde thema (‘narrow-casting’). Websites, inclusief experimenteren met Web 2.0 aspecten (bijv. consultaties m.b.v. Blogs) Korte publicaties (rond 6 – 8 pagina’s) – met cases, belangrijke ‘lessen’ binnen processen. Policy management reports – omvangrijke rapporten op bepaalde zaken die binnen kleinere beleidskringen actueel zijn. (Bijv. De juridische consequenties van het niet ondertekenen van een Economic Partnership Agreement) Discussion papers – diepere analyse van doorkruisende / beleidsgerelateerde aspecten. Minder grafisch en meer flexibel dan de ‘korte publicaties’, tevens meer gericht op een specialistisch publiek.

Drie zaken nader bekeken: Hulpeffectiviteit en de conferentie in Accra; De beleidscoherentie agenda en praktijk; Mogelijke implicaties van het verdrag van Lissabon

Stand van zaken hulp effectiviteit (1): 2003 Rome Declaration on Harmonisation 2005 Paris Declaration on Aid Effectiveness 2005 EU Consensus on Development: 4 extra targets on aid effectiveness 2007 Code of Conduct on Division of Labour 2002 Monterrey Consensus on Financing for Development 2008 Accra Agenda for Action 2009 EU Reform Treaty (Lisbon)?? 2006 EU Aid Effectiveness Package 2007 Joint Africa-EU Strategy

Hulpeffectiviteit (2): De EU heeft twee stokpaardjes voor Accra proces: Verbetering van de ‘predictability’ van ontwikkelingshulp. Verdere stappen op het gebied van taakverdeling tussen donoren. Co-financiering tussen lidstaten en EC is mogelijk gemaakt, maar lang voortraject is nodig. De EC wordt meer en meer gewaardeerd door de lidstaten, met name door het werk rondom begrotingssteun, en meer recentelijk het werk rond technische assistentie. De EC zelf maakt in toenemende mate gebruik van ‘sector budget support’ (ook in ‘fragiele situaties’), waarbij ‘general budget support’ geen sterke groei heeft doorgemaakt tussen EDF 9 en 10. De evaluatie van het verdrag van Parijs (OECD) stelt dat er reeds iets van Parijs-moeheid ontstaat. Iedereen verwacht echter verder te gaan op deze weg.

Taakverdeling tussen EU donoren (1) EU is één van de ‘hoofdschuldigen’ voor de toenemende fragmentatie van de hulp. Volgens Maastricht (92) is OS een ‘shared competence’ tussen de lidstaten en de Commissie. Er zijn reeds eerdere initiatieven geweest van de EU Raad op dit terrein (e.g. 1998, 2001, …), maar the ‘Code of Conduct [CoC] on Division of Labour’ van afgelopen jaar wordt gezien als een stap voorwaarts. Deze CoC is redelijk duidelijk over het maximum aantal sectoren per donor per land, leiderschap van het partnerland hierin, leidende donoren en gedelegeerde partnerschappen, etc.

Taakverdeling tussen EU donoren (2) Problemen: Dit is een politiek proces, en buiten ‘dalende transactie- kosten’ zijn de ‘OS voordelen’ nog niet goed zichtbaar gemaakt. De EU kan veel meer investeren in capaciteitsontwikkeling van de partnerlanden om leiderschap te (kunnen) nemen in dit proces, maar heeft hierin een zeer lage ‘track record’. Hier komt bij dat de informatievoorziening over EU hulpprogramma’s (incl. donor atlassen) onvoldoende is. Daarnaast hebben EU landen nog te weinig moeite gedaan om uit te zoeken waar hun specifieke ‘krachten’ liggen (‘comperatieve voordelen’). De EU (incl. de EC) heeft nog geen duidelijk operationeel mandaat voor taakverdeling (recht op initiatief, etc.).

Beleidscoherentie (1) De EU Consensus is redelijk sterk geformuleerd wat beleidscoherentie betreft (‘andere beleidsterreinen moeten bijdragen aan het behalen van de MDGs’). Is echter geen ‘hard’ beleid. Het verdrag van Maastricht en artikel 12 van Cotonou gaan minder ver dan dit: de EU is verplicht tot het doen van een poging, niet tot het hebben van succes. (Lissabon verandert daar niets aan) Er is in de laatste jaren meer gedaan met het thema, heeft redelijk vaak op de agenda gestaan en ondermeer geleid tot een eerste EU rapport over het thema.

Beleidscoherentie (2) Echter, volgens een brief van DGIS van 30 Mei jl.: –“De regering constateert ook een neiging om op EU-niveau te kiezen voor uitwerking en behandeling van relatief ‘gemakkelijke’ coherentiethema’s, zoals brain drain en onderzoek & ontwikkeling. Ingrijpende actuele kwesties zoals de Doha Ronde of de EPA- onderhandelingen met de ACS-landen (Economic Partnership Agreements met Afrika, Caraïben en Stille Oceaan), worden daarentegen niet snel als coherentiekwesties geïdentificeerd en geagendeerd.” Evaluatie 2007 (ECDPM, Particip, ICEI): Huidige inspanningen ‘experimenteel’: –Meeste mechanismen jonger dan vijf jaar en gezien als ‘werk in uitvoering’. –Gebrek aan ‘impact-oriëntatie’ en ‘resultaat-gerichte planning’ Zeven case studies, waaronder: –Spanje: meerdere ministeries tot voor kort verantwoordelijk voor ontwikkelingshulp. –Zweden: één departement is belast met een ‘overheids-brede’ coördinatie. –Europese Commissie: op hoeveel dossiers kan DG Ontwikkeling werkelijk actief zijn, als ze ook nog een EU rapport te schrijven hebben?

EU hervormingsverdrag? Armoedebestrijding wordt hoofddoelstelling voor EU OS; Beleidscoherentie taal ongewijzigd, maar van betrekking op de hele EU (daarvoor alleen de Gemeenschap). Ontwikkelingssamenwerking van de lidstaten en de Commissie moet wederzijds complementair zijn. Daarnaast is er een duidelijker doel gekoppeld aan coördinatie (efficiency). EC Delegaties worden versterkt tot EU Delegaties, en een ‘European External Action Service’ (EEAS) is voorzien. Nog ondoorzichtig operationalisatie-proces, waarin de plaats van OS niet altijd even duidelijk is. De Raad krijgt een president voor 2.5 jaar, eenmalig voornieuwbaar – belangrijk voor de agendering van coherentie onderwerpen. Wat er met OS gaat gebeuren hangt echter sterk af van de verdere profilering van de High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy (HRFASP), en de inrichting/OS karakter van de EEAS.

Bedankt!