Kom verder. Saxion. In onderwijs, zorg en welzijn Domotica & ICT Academie GezondheidsZorg (AGZ) Hbo-v studieroute Gezondheid & Technologie (G&T) Lectoraat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
“In balans” met sociale netwerken
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Ontwerpprojecten In de praktijk
The Netherlands organisation for health research and development Kostenbesparing door (de) implementatie: een krachtige strategie.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Module school en samenleving
Van beleid naar geaccepteerd gebruik
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Domotica beleid en inzet VWS
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Domotica en kwaliteit in de (ouderen) zorg
in beweging – CoCo in beweging – M. Vollenbroek-Hutten, R. Huis in ‘t Veld.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Workshop “Beoordelen”
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Zeggenschap voor zorgvragers
Workshop evalueren Dcp
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Technologie, innovatie en warme zorg
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Introductie Zorg & Technologie
Wat gaan we vandaag doen?
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
IHT en eHealth: wat is de meerwaarde?
Introductie zorg en technologie1A_KM01
E-health: Zeer geschikt voor de neurorevalidatie!
Competentie gericht onderwijs
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Gesprekstechnieken Les 6.
Verpleging als integrator
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Kom verder. Saxion. In onderwijs, zorg en welzijn Domotica & ICT Academie GezondheidsZorg (AGZ) Hbo-v studieroute Gezondheid & Technologie (G&T) Lectoraat Technologie in Zorg & Welzijn Richard Evering, MSc. 8 november 2012

Kom verder. Saxion. Inhoud 1.Waarom studieroute Gezondheid & Technologie? 2.Praktijkgericht leren De demokoffer De digitale COPD coach 3.Projectonderwijs & Technologie De Conditie Coach

Kom verder. Saxion. 1. Waarom studieroute Gezondheid & Technologie? Doel is het opleiden van verpleegkundigen met competenties t.a.v.: Leren hoe technologie toe te passen in de zorgpraktijk Veranderingen en verbeteringen in de zorg in gang zetten, met gebruikmaking van technologie

Kom verder. Saxion. Hoe bereiken we dat doel? ‘Het Fieldlab’ als leeromgeving gecreëerd met: Nagebootste omgeving beroepspraktijk Omgeving ingericht met up-to-date (zorg)technologie

Kom verder. Saxion. Technologie in de woonomgeving Beeldbellen Personen alarmering Activiteiten monitoring Dynamische verlichting Digitaal planbord Digitale technologiewaaier

Kom verder. Saxion. 2. Praktijkgericht leren Praktijkopdracht ‘de Demokoffer’ Casus uit lwgb: –Mevrouw De Vlieger is 81 jaar en woont alleen zelfstandig thuis Opdracht: –Rollenspel spelen in woonomgeving van het Fieldlab met thuisverpleegkundige, zorgvrager en mantelzorger. –De thuisverpleegkunige dient een anamnese uit te voeren waaruit moet blijken welke technologie mevrouw De Vlieger kan ondersteunen. Doel: –Toepassen van kennis opgedaan in lwgb –Oefenen van vaardigheden en attitude in afnemen van anamnese / gespreksvoering kennisattitude vaardig -heden competentie s

Kom verder. Saxion. Studenten leren van elkaar Studenten observeren de rollenspellen van andere groepen Rollenspel wordt uitgevoerd in de woonomgeving Observaties worden gedaan vanuit de zorgcentrale via one-way screen Maar: Hoe kunnen de rollenspellen live gevolgd worden?

Kom verder. Saxion. Oplossingen Gesprekken volgen met behulp van: 1.Beeldbelsysteem + Systeem al aanwezig in woonomgeving en zorgcentrale - Camera niet mobiel - Reikwijdte en kwaliteit beeld zeer beperkt 2.Luidspreker en webcam + Goedkoop + Camera mobiel - Reikwijdte en kwaliteit beeld beperkt 3.Videosysteem + Reikwijdte en kwaliteit beeld goed + Mogelijkheid tot opnemen - Duur

Kom verder. Saxion. Toekomstmuziek: Videosysteem Wens: Verbinding van woonomgeving, kliniek, zorgcentrale en werkruimte Doel: Observeren van rollenspellen in woonomgeving en kliniek –Zorgcentrale betrekken in rollenspellen voor nabootsen van zorg op afstand door zorgprofessional –Observeren vanuit werkruimte met active board en speakers Maar: Hoe kunnen 2 (of meer) verschillende ruimtes tegelijkertijd geobserveerd worden? –Wat te doen met het beeldmateriaal van verschillende ruimtes? –Wat te doen met het geluid van verschillende ruimtes?

Kom verder. Saxion. 2. Praktijk gericht leren Praktijkopdracht: Digitale COPD coach Casus uit lwgb: –Meneer de Zon is 31 jaar en heeft COPD. Meneer wil een zo normaal mogelijk leven leiden. Opdracht: –Maken van een functioneel ontwerp voor een digitale COPD coach. De opdracht is 'geslaagd' als het ontwerp laat zien hoe de patiënt zelf controle over zijn COPD kan houden. –De zorgprofessional dient online communicatie mogelijkheden toe te passen in de zorgpraktijk Doel: –Toepassen van kennis opgedaan in lwgb –Oefenen van vaardigheden en attitude tav ondersteunen zelfmanagement patiënt kennisattitude vaardig -heden competentie s

Kom verder. Saxion. Online hulpverlening De mogelijkheid tot online hulpverlening is benodigd voor de opdracht tav Digitale COPD coach Op dit moment wordt gewerkt aan een webapplicatie op het netwerk van het Fieldlab –Patiënt moet antwoord kunnen krijgen op gestelde vragen, dagboek bij kunnen houden en s kunnen sturen naar zorgverlener –Zorgverlener moet dagboek kunnen inzien, s kunnen beantwoorden en protocol voor antwoorden kunnen inzien en bewerken Met de webapplicatie dient het mogelijk te zijn voor studenten om een ontwerp voor een digitale COPD coach te ontwikkelen en uit te testen Waar dient een webapplicatie aan te voldoen om deze in te kunnen zetten voor de opdracht tav Digitale COPD coach?

Kom verder. Saxion. 3. Projectonderwijs & Technologie Lectoraat Technologie in Zorg & Welzijn formuleert vanuit bestaande onderzoekslijnen opdrachten tbv projectonderwijs –Zorg op afstand en technologie thuis –Technologie en dementie –Implementatie en evaluatie ICT in de zorg –Communicatie Projecten worden doorgaans uitgevoerd door 3 á 4 studenten in een periode van 20 weken Voorbeeld opzetten project met Roessingh Research & Development : –Wat voor meerwaarde kunnen huidige technologische ontwikkelingen hebben in zorgaanbod vande fysiotherapeut?

Kom verder. Saxion. Huidige technologie: De Conditie Coach Bron: Roessingh Research & Development

Kom verder. Saxion. Wat is het doel? Doel voor de cliënt: –Vergroten van zelfmanagement en zelfredzaamheid in eigen woonomgeving –Meer inzicht en gevoel van zekerheid geven in eigen gezondheidsstatus –Mogelijkheid vergroten om langer thuis te wonen –Revalidatietrajecten in een vroegtijdig stadium verplaatsen naar eigen woonomgeving Doel voor de zorgprofessional: –Meer cliënten kunnen behandelen door efficiëntere zorg –Voorkomen van (onnodige) bezoeken van ongeruste cliënten doordat cliënten meer inzicht hebben in eigen gezondheidsstatus en hoe hier aan te werken –De mogelijkheid tot automatische alarmsignalen indien afwijkingen gemonitored worden in de gezondheidsstatus –De mogelijkheid tot het communicatie en verstrekken van feedback alleen wanneer nodig en afgestemd op de situatie van de cliënt

Kom verder. Saxion. Welke technologie heb ik nodig? Wat is de zorgvraag? Hoe wordt op dit moment de zorg verleent? Wat kan of moet anders m.b.v. zorg op afstand? –Verhogen zelfmanagement van cliënt? –Verbeteren kwaliteit van huidige zorgverlening? –Verhogen arbeidsbesparing van zorgverlening? De PACT-analyse (personen, activiteiten, context, technologie) –Hoe wordt de nieuwe service in het huidige zorgpad ingepast? –Waar en op welke manier wordt de nieuwe service ingezet? (als voorbereiding, ondersteuning, vervanging, nazorg?) –Wie doet wat met de nieuwe service en voor welk doel? –Wat moet de nieuwe service meten van de patiënt, Waar wil je feedback op geven?

Kom verder. Saxion. Vragen?