Project Agility
Projectoverzicht –Doel: 1algemeen pakket voor meldingen en de verwerking ervan, Melding: kan elke melding omvatten Mogelijkheden om deze diensten ook online aan te bieden –Voor wie: in eerste instantie voor Dispatch van DIPOD –Langere termijn: alle stadsdiensten
Projectplanning Historiek: -Start in 2012 met fusie Werkplaatsen en technische diensten, oprichting van centrale dispatch -Bepaling van workflow (hoe wordt een melding verwerkt) -Bepalen van functionaliteiten -Dubbele meldingen uitfilteren -Exacte locatie melding -Terugmelding moet mogelijk zijn -Webmodule mogelijk -… -Marktonderzoek: Planon, Ultimo,…
Overheidsopdracht Beslissing om direct openbaar te gaan ( cfr ervaringen Recreatex). Concurrent user licentiemodel. Toewijzing aan Falck met pakket Agility na demo. Scope verengd tot pure dispatch. Implementatie vanaf begin oktober 2012.
Huidige status Dispatch is volop in testfase Veel bugs en aanpassingen “op maat” (moeten waarschijnlijk op termijn worden teruggeschroefd om de generieke toepasbaarheid toe te laten) In uitwerking: verschillende workflows per dienst, planning om die te implementeren: vanaf eind mei.
Verdere planning Webmodule voor aangifte meldingen openbaar domein –Eerst intern testen (voor meldingen gebouwen) –In tweede fase publiek. –Planning: na implementatie backoffice workflows Koppeling met Gis systemen (locatiebepalingen) Helpdesk ICT (?) Uitbreiding andere diensten en klachtenbehandeling
Evaluatie Trajectaanpak: –Ok: eerst de backoffice en dan pas publiceren –Vraagt intense samenwerking tussen diensten –Moeilijk om focus op originele scope te behouden (diensten willen snel resultaten) –Moeilijk om diensten op 1 lijn te krijgen (houden vast aan huidige workflows) –Vraagt (te) veel tijd en energie van eigen dienst, veel opvolging nodig –Change management blijkt belangrijker dan pakket zelf
Evaluatie Samenwerking Falck –Goede start –Veel bugs in software –Veel aanpassingen, duurt soms lang vooraleer aanpassingen kunnen gebeuren –Nederlands is geen Vlaams!!
Demo Vragen?