Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november 2009 18 november 2009 19 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Sollicitatiegesprek.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
HR Beleid Nathalie Slechte
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Gezonde Werkrelatie.nl
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
Op Expeditie bij Vanboeijen Samen op weg naar een Goed Leven voor cliënten en Mooi Werk voor medewerkers Mark Knopperts en Suzanne Kars Vanboeijen VGN.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Medewerkerraadpleging VGN Voorlichtingsbijeenkomsten 11, 18 en 19 november 2009 Marjon Gerts
Maatschappelijke waarde en vrijwilligers
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visie en strategie Les 4: strategie.
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Contactpersonen bijeenkomst
De succesformule van Dienstverlening
Human Resources Accounting
Ontwikkeling, wij als EBS
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009 Erik van Riet, Daphne van Dijk en Marijne Vos VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009 Erik van Riet, Daphne van Dijk en Marijne Vos 1 – VGN, november 2009

Agenda Kennismaking met Great Place to Work ® Institute en het model Beschrijving Trust Index © onderzoek Aanpak van het onderzoek Rapportage en resultaten Kennismaking met Great Place to Work ® Institute en het model Beschrijving Trust Index © onderzoek Aanpak van het onderzoek Rapportage en resultaten © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN november 2009

Profiel van de GPTW organisatie Wereldwijd netwerk van Kennisinstituten Initiatief vanuit de USA Hier in 2002 geïnitieerd door Europese Commissie Aanwezigheid in 40 landen Methoden zijn gefundeerd op empirisch onderzoek over een periode van 20 jaar Database is gevuld met duizenden organisaties en miljoenen medewerkers Wereldwijd netwerk van Kennisinstituten Initiatief vanuit de USA Hier in 2002 geïnitieerd door Europese Commissie Aanwezigheid in 40 landen Methoden zijn gefundeerd op empirisch onderzoek over een periode van 20 jaar Database is gevuld met duizenden organisaties en miljoenen medewerkers © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009

Werken aan een betere samenleving door organisaties te helpen bij het realiseren van Goed Werkgeverschap is onze missie Met als doel: vitale mensen gezonde organisaties betere samenleving Met als doel: vitale mensen gezonde organisaties betere samenleving © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 Dat is meer dan alleen medewerkerstevredendenheid 4 – VGN, november 2009

Mensen zijn meer dan tevreden wanneer ze trots zijn op wat ze doen, …... en plezier hebben met de collega's met wie ze samenwerken... vertrouwen hebben in de mensen voor wie ze werken, … Werknemer Baan Collega’s Management © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Vertrouwen speelt in ons model een belangrijke rol, daarom noemen we het resultaat van ons onderzoek de Trust Index ©

Wat is het resultaat van zo´n onderzoek? © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Inzicht in de perceptie van de medewerkers op de gebieden: Geloofwaardigheid, Respect, Eerlijkheid, Trots en Kameraadschap Observaties en aanbevelingen waar de organisatie concreet mee aan de slag kan gaan Een Leidraad voor het voeren van een gesprek met de medewerkers De Benchmark met andere organisaties zorgt voor inzicht in de verbeterpunten van de organisatie Inzicht in de perceptie van de medewerkers op de gebieden: Geloofwaardigheid, Respect, Eerlijkheid, Trots en Kameraadschap Observaties en aanbevelingen waar de organisatie concreet mee aan de slag kan gaan Een Leidraad voor het voeren van een gesprek met de medewerkers De Benchmark met andere organisaties zorgt voor inzicht in de verbeterpunten van de organisatie

Het onderzoek is gebaseerd op het GPTW-Model © Kameraadschap © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009

Het medewekersperceptieonderzoek of Trust Index © onderzoek bestaat uit © Great Place To Work ® Institute Nederland, stellingen 2 open vragen Anonieme deelname 58 stellingen 2 open vragen Anonieme deelname 8 – VGN, november 2009

Het proces van het onderzoek bestaat uit de volgende 7 stappen © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november Aanmelding en afstemming met Great Place to Work ® 2. Voorbereiding onderzoek 2 weken, inclusief uitnodiging van medewerkers voor anonieme deelname d.m.v. mail met link naar website 3. Invulling van de vragenlijst door medewerkers, 2 weken 4. Analyse en productie van de rapportage, 2 weken 5. Ontvangst van het Performance Feedback Rapport 6. Presentatie van de resultaten, observaties en aanbevelingen aan het management 7. Beschikbaar stellen van digitale rapportage 1. Aanmelding en afstemming met Great Place to Work ® 2. Voorbereiding onderzoek 2 weken, inclusief uitnodiging van medewerkers voor anonieme deelname d.m.v. mail met link naar website 3. Invulling van de vragenlijst door medewerkers, 2 weken 4. Analyse en productie van de rapportage, 2 weken 5. Ontvangst van het Performance Feedback Rapport 6. Presentatie van de resultaten, observaties en aanbevelingen aan het management 7. Beschikbaar stellen van digitale rapportage

Op basis van de meting stellen wij de volgende rapporten samen © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Performance Feedback rapport Samenvattende resultaten en aanbevelingen in een PowerPoint presentatie Interne Benchmark sheet Externe Benchmark sheet Performance Feedback rapport Samenvattende resultaten en aanbevelingen in een PowerPoint presentatie Interne Benchmark sheet Externe Benchmark sheet

Het Performance Feedback Rapport bevat …. © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Beschrijving van de methodologie, response rate en gebruikte definities Weergave van de resultaten op verschillende niveaus (totale organisatie, unit, subunit) Alle onbewerkte medewerkercommentaren op 2 open vragen: 1. Wat maakt de organisatie een Great Place to Work ® 2. Wat kan er verbeterd worden om een Great(er) Place to Work ® te worden Performance sheet: spreadsheets met resultaten gesplitst naar demografische kenmerken en units/afdelingen Samenvatting Beschrijving van de methodologie, response rate en gebruikte definities Weergave van de resultaten op verschillende niveaus (totale organisatie, unit, subunit) Alle onbewerkte medewerkercommentaren op 2 open vragen: 1. Wat maakt de organisatie een Great Place to Work ® 2. Wat kan er verbeterd worden om een Great(er) Place to Work ® te worden Performance sheet: spreadsheets met resultaten gesplitst naar demografische kenmerken en units/afdelingen Samenvatting... en geeft de analyse in tekst, grafiek en cijfers

Voorbeeld van een performance sheet

Credibility © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 Communicatie Vakbekwaamheid Integriteit Testorganisatie Voorbeeld van een PowerPoint (1) 13 – VGN, november 2009

Credibility - relatieve sterktes en zwaktes © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 Sterk: Communicatie Toegankelijkheid (96%) Vakbekwaamheid Supervisie (89%) Integriteit Eerlijkheid (100%) Sterk: Communicatie Toegankelijkheid (96%) Vakbekwaamheid Supervisie (89%) Integriteit Eerlijkheid (100%) Zwak: Communicatie Informatief (69%) Vakbekwaamheid Uiteenzetten van een visie (58%) Zwak: Communicatie Informatief (69%) Vakbekwaamheid Uiteenzetten van een visie (58%) Voorbeeld van een PowerPoint (2) “Het management maakt zijn verwachtingen duidelijk kenbaar.” 58% “Het management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen.” 58%

Rapportage: Benchmarksheets © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Interne Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de verschillende afdelingen met de resultaten van de organisatie als geheel. Externe Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de organisatie met de resultaten van andere organisaties Interne Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de verschillende afdelingen met de resultaten van de organisatie als geheel. Externe Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de organisatie met de resultaten van andere organisaties

Voorbeeld interne Benchmarksheet

We onderzoeken de allerbeste werkgevers en biedt u daarmee toegang tot de beste praktijkvoorbeelden die werkelijk het verschil maken. Het is de wereldwijde standaard op het gebied van medewerkeronderzoek. Jaarlijks nemen 3500 organisaties en meer dan een miljoen medewerkers deel. Wij koppelen HR beleid en de perceptie van medewerkers aan elkaar, waaruit de effectiviteit van het beleid blijkt. Wij meten waarden. Dit zorgt ervoor dat de dialoog met medewerkers niet meer gaat over operationele zaken, maar over hogere waarden. Het zijn van een ‘great workplace’ leidt aantoonbaar tot betere bedrijfs- en financiële resultaten. We onderzoeken de allerbeste werkgevers en biedt u daarmee toegang tot de beste praktijkvoorbeelden die werkelijk het verschil maken. Het is de wereldwijde standaard op het gebied van medewerkeronderzoek. Jaarlijks nemen 3500 organisaties en meer dan een miljoen medewerkers deel. Wij koppelen HR beleid en de perceptie van medewerkers aan elkaar, waaruit de effectiviteit van het beleid blijkt. Wij meten waarden. Dit zorgt ervoor dat de dialoog met medewerkers niet meer gaat over operationele zaken, maar over hogere waarden. Het zijn van een ‘great workplace’ leidt aantoonbaar tot betere bedrijfs- en financiële resultaten. Hoezo Great Place to Work ® ? © Great Place To Work ® Institute Nederland – VGN, november 2009

Verder praten? Great Place to Work ® Institute Nederland Erik van Riet, mob Jos Plompen, mob Great Place to Work ® Institute Nederland Erik van Riet, mob Jos Plompen, mob © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009