Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009 Erik van Riet, Daphne van Dijk en Marijne Vos VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009 Erik van Riet, Daphne van Dijk en Marijne Vos 1 – VGN, november 2009
Agenda Kennismaking met Great Place to Work ® Institute en het model Beschrijving Trust Index © onderzoek Aanpak van het onderzoek Rapportage en resultaten Kennismaking met Great Place to Work ® Institute en het model Beschrijving Trust Index © onderzoek Aanpak van het onderzoek Rapportage en resultaten © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN november 2009
Profiel van de GPTW organisatie Wereldwijd netwerk van Kennisinstituten Initiatief vanuit de USA Hier in 2002 geïnitieerd door Europese Commissie Aanwezigheid in 40 landen Methoden zijn gefundeerd op empirisch onderzoek over een periode van 20 jaar Database is gevuld met duizenden organisaties en miljoenen medewerkers Wereldwijd netwerk van Kennisinstituten Initiatief vanuit de USA Hier in 2002 geïnitieerd door Europese Commissie Aanwezigheid in 40 landen Methoden zijn gefundeerd op empirisch onderzoek over een periode van 20 jaar Database is gevuld met duizenden organisaties en miljoenen medewerkers © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009
Werken aan een betere samenleving door organisaties te helpen bij het realiseren van Goed Werkgeverschap is onze missie Met als doel: vitale mensen gezonde organisaties betere samenleving Met als doel: vitale mensen gezonde organisaties betere samenleving © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 Dat is meer dan alleen medewerkerstevredendenheid 4 – VGN, november 2009
Mensen zijn meer dan tevreden wanneer ze trots zijn op wat ze doen, …... en plezier hebben met de collega's met wie ze samenwerken... vertrouwen hebben in de mensen voor wie ze werken, … Werknemer Baan Collega’s Management © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Vertrouwen speelt in ons model een belangrijke rol, daarom noemen we het resultaat van ons onderzoek de Trust Index ©
Wat is het resultaat van zo´n onderzoek? © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Inzicht in de perceptie van de medewerkers op de gebieden: Geloofwaardigheid, Respect, Eerlijkheid, Trots en Kameraadschap Observaties en aanbevelingen waar de organisatie concreet mee aan de slag kan gaan Een Leidraad voor het voeren van een gesprek met de medewerkers De Benchmark met andere organisaties zorgt voor inzicht in de verbeterpunten van de organisatie Inzicht in de perceptie van de medewerkers op de gebieden: Geloofwaardigheid, Respect, Eerlijkheid, Trots en Kameraadschap Observaties en aanbevelingen waar de organisatie concreet mee aan de slag kan gaan Een Leidraad voor het voeren van een gesprek met de medewerkers De Benchmark met andere organisaties zorgt voor inzicht in de verbeterpunten van de organisatie
Het onderzoek is gebaseerd op het GPTW-Model © Kameraadschap © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009
Het medewekersperceptieonderzoek of Trust Index © onderzoek bestaat uit © Great Place To Work ® Institute Nederland, stellingen 2 open vragen Anonieme deelname 58 stellingen 2 open vragen Anonieme deelname 8 – VGN, november 2009
Het proces van het onderzoek bestaat uit de volgende 7 stappen © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november Aanmelding en afstemming met Great Place to Work ® 2. Voorbereiding onderzoek 2 weken, inclusief uitnodiging van medewerkers voor anonieme deelname d.m.v. mail met link naar website 3. Invulling van de vragenlijst door medewerkers, 2 weken 4. Analyse en productie van de rapportage, 2 weken 5. Ontvangst van het Performance Feedback Rapport 6. Presentatie van de resultaten, observaties en aanbevelingen aan het management 7. Beschikbaar stellen van digitale rapportage 1. Aanmelding en afstemming met Great Place to Work ® 2. Voorbereiding onderzoek 2 weken, inclusief uitnodiging van medewerkers voor anonieme deelname d.m.v. mail met link naar website 3. Invulling van de vragenlijst door medewerkers, 2 weken 4. Analyse en productie van de rapportage, 2 weken 5. Ontvangst van het Performance Feedback Rapport 6. Presentatie van de resultaten, observaties en aanbevelingen aan het management 7. Beschikbaar stellen van digitale rapportage
Op basis van de meting stellen wij de volgende rapporten samen © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Performance Feedback rapport Samenvattende resultaten en aanbevelingen in een PowerPoint presentatie Interne Benchmark sheet Externe Benchmark sheet Performance Feedback rapport Samenvattende resultaten en aanbevelingen in een PowerPoint presentatie Interne Benchmark sheet Externe Benchmark sheet
Het Performance Feedback Rapport bevat …. © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Beschrijving van de methodologie, response rate en gebruikte definities Weergave van de resultaten op verschillende niveaus (totale organisatie, unit, subunit) Alle onbewerkte medewerkercommentaren op 2 open vragen: 1. Wat maakt de organisatie een Great Place to Work ® 2. Wat kan er verbeterd worden om een Great(er) Place to Work ® te worden Performance sheet: spreadsheets met resultaten gesplitst naar demografische kenmerken en units/afdelingen Samenvatting Beschrijving van de methodologie, response rate en gebruikte definities Weergave van de resultaten op verschillende niveaus (totale organisatie, unit, subunit) Alle onbewerkte medewerkercommentaren op 2 open vragen: 1. Wat maakt de organisatie een Great Place to Work ® 2. Wat kan er verbeterd worden om een Great(er) Place to Work ® te worden Performance sheet: spreadsheets met resultaten gesplitst naar demografische kenmerken en units/afdelingen Samenvatting... en geeft de analyse in tekst, grafiek en cijfers
Voorbeeld van een performance sheet
Credibility © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 Communicatie Vakbekwaamheid Integriteit Testorganisatie Voorbeeld van een PowerPoint (1) 13 – VGN, november 2009
Credibility - relatieve sterktes en zwaktes © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 Sterk: Communicatie Toegankelijkheid (96%) Vakbekwaamheid Supervisie (89%) Integriteit Eerlijkheid (100%) Sterk: Communicatie Toegankelijkheid (96%) Vakbekwaamheid Supervisie (89%) Integriteit Eerlijkheid (100%) Zwak: Communicatie Informatief (69%) Vakbekwaamheid Uiteenzetten van een visie (58%) Zwak: Communicatie Informatief (69%) Vakbekwaamheid Uiteenzetten van een visie (58%) Voorbeeld van een PowerPoint (2) “Het management maakt zijn verwachtingen duidelijk kenbaar.” 58% “Het management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen.” 58%
Rapportage: Benchmarksheets © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009 Interne Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de verschillende afdelingen met de resultaten van de organisatie als geheel. Externe Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de organisatie met de resultaten van andere organisaties Interne Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de verschillende afdelingen met de resultaten van de organisatie als geheel. Externe Benchmark sheet: een vergelijking van de score van de organisatie met de resultaten van andere organisaties
Voorbeeld interne Benchmarksheet
We onderzoeken de allerbeste werkgevers en biedt u daarmee toegang tot de beste praktijkvoorbeelden die werkelijk het verschil maken. Het is de wereldwijde standaard op het gebied van medewerkeronderzoek. Jaarlijks nemen 3500 organisaties en meer dan een miljoen medewerkers deel. Wij koppelen HR beleid en de perceptie van medewerkers aan elkaar, waaruit de effectiviteit van het beleid blijkt. Wij meten waarden. Dit zorgt ervoor dat de dialoog met medewerkers niet meer gaat over operationele zaken, maar over hogere waarden. Het zijn van een ‘great workplace’ leidt aantoonbaar tot betere bedrijfs- en financiële resultaten. We onderzoeken de allerbeste werkgevers en biedt u daarmee toegang tot de beste praktijkvoorbeelden die werkelijk het verschil maken. Het is de wereldwijde standaard op het gebied van medewerkeronderzoek. Jaarlijks nemen 3500 organisaties en meer dan een miljoen medewerkers deel. Wij koppelen HR beleid en de perceptie van medewerkers aan elkaar, waaruit de effectiviteit van het beleid blijkt. Wij meten waarden. Dit zorgt ervoor dat de dialoog met medewerkers niet meer gaat over operationele zaken, maar over hogere waarden. Het zijn van een ‘great workplace’ leidt aantoonbaar tot betere bedrijfs- en financiële resultaten. Hoezo Great Place to Work ® ? © Great Place To Work ® Institute Nederland – VGN, november 2009
Verder praten? Great Place to Work ® Institute Nederland Erik van Riet, mob Jos Plompen, mob Great Place to Work ® Institute Nederland Erik van Riet, mob Jos Plompen, mob © Great Place To Work ® Institute Nederland, – VGN, november 2009