Erik De Rop – Voorzitter VZW Oude Markt Hoe blijft de langste toog zichzelf heruitvinden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STAP Congres Modelverordening Drank- en Horecawet
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Combinatie werk en gezin
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Ledenvergadering 23 september Agenda Wat is Rhode? Ontwikkelingen Doel/Missie werkgroep Te ontwikkelen beleid Huidige status.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Commercialisatie Fietsen
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Gemeentelijk economisch beleid
40 uur 2e semester eerste leerjaar
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
17 stadsgewesten in België
“Centrum Genk, Bruisend Stadshart”
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
De beste hypotheek tegen de laagste kosten! Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek u.
Ik wil de goedkoopste hypotheek! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek en hypotheekrente site kunt u onder andere berekenen hoeveel hypotheek u.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Het studentenleven in Leuven
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Horeca Vlaanderen. Intro Beeld van de sector Horeca Vlaanderen Trends en evoluties Deeleconomie Versterken ondernemerschap GKS Beter aan de start Kwaliteitsvolle.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
1 V AN INVENTARIS TOT DECISION SUPPORT SYSTEM. Ontsluiting via website naar ondernemer (visitekaart) en burger (zoek) 2.
Gelui(d)T –plan Waregem. I. Waarom een Gelui(d)T-plan? II. Wat moet je doen vooraleer geluid te maken? 1. Je weet vooraf dat er geluid zal zijn 2. Je.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
(MINDER) HINDER BIJ OPENBARE WERKEN Malle, 6 mei 2009.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Van Dordt, voor Dordt.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Nadere uitleg gewenst()
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Opgaven in het sociale domein
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Erik De Rop – Voorzitter VZW Oude Markt Hoe blijft de langste toog zichzelf heruitvinden?

ERIK DE ROP, VOORZITTER WELKOM

DE LANGSTE TOOG VAN WEST-EUROPA WELKOM OP DE OUDE MARKT +/- 40 horecazaken 47 handelszaken Terrassencultuur Oude Markt is een begrip in België Terrascultuur 12 grote evenementen > 5000 bezoekers: Beleuvenissen, Hapje Tapje, Studentenwelkom… Kleine evenementen: Beerbites, Kappersdorp Evenementenplein Vermeld als bezienswaardigheid in alle toeristische publicaties over Leuven Toeristische troef

vzw Oude Markt Wat is de VZW Oude Markt Doel van vzw Evenementen Opgericht in 1991 Gegroeid uit noodzaak: promotie van de Oude Markt en verdediging belangen van de handelaars Oude Markt Werkende leden: enkel handelaars Oude Markt Lidgeld vergelijkbaar met 13 de maand huur Partnerschap met stad: vzw participeert financieel in evenementen in de stad, stad subsidieert evenementen vzw Meedenken en uitbouwen evenementen Toeristische meerwaarde voor de stad

Allemaal wauw en goed nieuws? 6 zaken leeg Leegstand van pand houdt langer aan. Minder snel opgevuld Plein vroeger centrumplein, nu uithoek Veel vernieuwing Laatste 10 jaar: 38 van 47 zaken veranderd van eigenaar Veel jonge ondernemers Nog steeds grote uitstralingskracht

Oorzaken De visie van het stadsbeleid heeft gevolgen voor de Oude Markt de stad

BEREIKBAARHEID IS EEN BELANGRIJKE VOORWAARDE VOOR EEN GEZONDE HORECA (Horecabeleidsplan Gent) Verhuis van administratieve diensten, KBC, Aveve laten vacuüm achter verhuis kantoren Andere wijken worden vernieuwd maar reeds vernieuwde wijken worden aan lot overgelaten stadskernvernieuwing Parkings verdwijnen in Leuven, klanten zoeken andere bereikbare plaatsen op parkeerproblemen Circulatieplan dreigt Oude Markt nog meer te beschadigen circulatieplan Afhankelijkheid visie stadsbeleid Veranderingen beïnvloeden het gedrag van de consument

Oorzaken De visie van het stadsbeleid heeft gevolgen voor de Oude Markt De stad Veranderend uitgaanspatroon bij de gasten De gasten

Vroeger vaste klanten die iedere dag komen, nu komen ze als ze tijd hebben Gasten komen wanneer tijd Veranderingen bij de gasten De manier van uitgaan is ook veranderd Zorgt voor groot gat in continuïteit Studenten: Semesteriele examens De drukke peridoes worden afgewisseld met dode momenten Drukke periodes en dode momenten

Oorzaken De visie van het stadsbeleid heeft gevolgen voor de Oude Markt De stad Veranderend uitgaanspatroon bij de gasten. De gasten Deloyale concurrentie van andere zaken Deloyale concurrentie

Deloyale concurrentie alcoholverkoop nachtwinkels Nachtwinkels Deloyale concurrentie Te goedkope drankzaken die veel minder regels moeten volgen dan horeca Fakbars Te goedkope verkoopprijzen in Leuven Concurrentie met subsidies Te goedkoop

Oorzaken Perceptie veiligheidsprobleem en steeds meer regels Veiligheid en overreglementering

Oude Markt krijgt de slechte commentaren over zich heen Toog = spiegel maatschappij Sociale media leidt tot uitvergroting en negatieve perceptie Communicatie Afval, reinheid, openingsuren Eigen verantwoordelijkhei d Rookverbod, witte kassa, terrasverwarming, geluidsmetingen,… Overreglementering Veiligheid en overreglementering

Oorzaken mogelijke oorzaken Perceptie veiligheidsprobleem en steeds meer regels Veiligheid en overreglementering Hoge huren en lasten Economische factoren

Economische factoren bepalen een ander bestedingspatroon Heel hoge huurprijzen Brouwerijcontracten zijn te streng en te hoog Water aan de lippen Per glas in plaats van per fles Kwaliteit voor kwantiteit: minder omzet Bang voor BOB Ander bestedingspatroon Heel goedkope Horeca in vergelijking met andere steden Gemiddelde prijs 2€. Idealiter 2,7€ Deloyale concurrentie fakbars en nachtwinkels Bradeerprijzen Typisch Leuven

Twee partners VZWOVERHEID

De rol van de vzw

In de aandacht blijven Zowel op drukke als minder drukke momenten Blijven investeren in evenementen Toeristische reclame en coverage nationale media (vb countdown) Belangrijk voor imago

barcode In samenwerking met Horeca Leuven Voor zowel de klanten als de cafébazen Met acties en opleidingen BARCODE SENSIBILISERINGSCAMPAGNE Naar aanleiding van perikelen rond geluidsmeting Heeft zowel klanten als cafébazen toch laten nadenken Veel positieve reacties, ook nationaal Gehoorschade Gericht naar studenten In samenwerking met universiteit en politie Alcoholmisbruik Acties rond: Diefstal en zakkenrollers Agressie Met workshops in samenwerking met Horeca Vlaanderen en sensibilisering campagnes Toekomstige acties TOEKOMSTIGE ACTIES

In wederzijds vertrouwen samenwerking met politie Steeds betere samenwerking met politie Op geregelde basis overleg over evenementen, trends… Nightvision: samenwerking politie en horeca voor het nachtleven politieoverleg

Andere plannen vzw Opzetten system van peterschap voor nieuwe zaken Aanspreekpunt in afwachting van horecacoach startersbegeleidin g Nieuwe website Gebruik maken van alle sociale mediakanalen: FB, Twitter, Instagram betere communicatie Al bemiddeld voor groepsaankoop - brandblussers - ongediertebestrijding - afvelverwerking groepsaankopen Opleidingen voor zowel werknemers als werkgevers Samenwerking horecavorming opleidingen Mediacampagnes in de kranten Project Barcode om onveiligheidsgevoel te verminderen campagnes Duidelijker reglement voor de Horeca Betere opvolging door zowel VZW als door politie voor eigen deur vegen In samenwerking met externe partners terrassen verfraaien: parasols, windschermen,… terrasreglementer ing

De rol van de overheid

Waar kan de overheid ons helpen? Huidig plan is nefast Moet herzien worden voor de benedenstad circulatieplan Federale en Vlaamse regering moet daarvoor zorgen in plaats van steeds extra lasten investeringsklima at Betere camera’s Uitbreiding burgerpatrouilles veiligheid Oud zeer bij cafés Eerste stap gezet, maar niet genoeg brouwerijcontract en Aanpassen of heraanleg weginfrastructuur Betere verlichting openbaar domein Dringend werk voor de Horeca in Leuven Bestond reeds, maar nooit uitgevoerd horecabeleidspla n Veel te vroeg stoppen voor evenementen Oneerlijke concurrentie met steden zoals Tienen evenementen Leuvens Horeca groot genoeg voor aanstellen horecacoach horecacoach

De horecacoach

Hoe zien wij de horecacoach? Meehelpen met beleid Opstellen horecabeleidsplan Beleidsplanner Schakelaar tussen horeca, andere handelaars, overheid en bewoners Schakelpunt Nieuwe ideeën maken Kanaliseren ideeën. Creatief Ken het vak Kennis van voor de toog is niet genoeg Neus voor horeca Een echte coach Geen pennenlikker Figuur met ballen Niet praten naar de mond

TOT OP DE OUDE MARKT The end