Versie 1: 201604. 2 BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Levensbeschouwing Welkom
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
die niet om jou zou huilen.
Met TWEE handen !!!.
Kunst met jonge kinderen
Creatieve tijdlijn maken
Huiswerk voor vandaag les 4
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Recreatieve betekenis van de EHS
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
De vrije ruimte ging een kijkje nemen bij flou artistique, en mocht een fotoshoot maken.
Interpreteren van data
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
1 Cultureel zelfportret
PRESENTEREN KUN JE LEREN
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Nieuwland,Schiedam Visuals wijkbranding. Wat is jouw favoriete plek in de regio?Wat betekent die plek voor jou en welke waarden vertegenwoordigt die plek.
Samenvatten.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein? Versie: Kustzone. Hoofdstuk 1. Introductie.
Hoog water op het schoolplein?
Geloof in je eigen kunnen
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Pedagogische theorieën
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
De theorie achter de verhalen
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Centraal Examen Nederlands
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Lekker hangen! Een hangplek in schutkleuren of signaalkleuren Blz
Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures. Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Leer weer jezelf te zijn
Les De planning Het periodeschrift zal bestaan uit verschillende hoofdstukken: Hoofdstuk 1: Kunstbeschouwing Hoofdstuk 2: Wat zijn aspecten van.
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Hoeveel boterhammen eet elke klas per dag?
Presenteren en Etaleren
Hand-Out.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
1. Kan je objectief kijken?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Eindopdracht Robinson
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Basics over communicatie
Kunst kijken.
Productnaam.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Transcript van de presentatie:

versie 1:

2 BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten en kennen zie ook de KIJKWIJZER, pagina 10 en 11 Reflectie-1

3 Beantwoord voor elk werk de volgende vragen

4 VOORAF(kijk op kaartje naast het werk/opzoeken) 1Gegevens noemen, als ze er zijn (titel, maker, tijd, plaats, materiaal/techniek, functie enz.) VOORSTELLING(goed kijken + beschrijven) 2Noem het thema als dat er is (stilleven, landschap, portret, naakt enzovoort) 3Bespreek de voorstelling (ook de achtergrond). Wat valt je daarbij het meest op? 4Geef een wat uitgebreidere beschrijving van de voorstelling: wat staat waar? VORMGEVING (goed kijken + beschrijven en algemene kennis uit Blauwe Boekje) Doe steeds een bewering en geef een uitbreiding (argument/gevolg/voorbeeld/uitleg) 5Bespreek de belangrijkste beeldende middelen die zijn gebruikt. Je beperkt je tot het opvallendste over drie beeldende aspecten en materiaal/techniek. Het gaat hierbij niet om oppervlakkige algemeenheden die je voor elk werk wel zou kunnen noemen (zoals “RUIMTE: er is afsnijding/overlapping”), maar echt om wat in dit werk beeldend bepalend is, wat opvalt: wat is de beeldende essentie van dit werk? 6Bespreek de relatie product – omgeving als dat zinvol is. PLAATS/TIJD/INHOUD (goed kijken, kb- en kg-kennis hebben en combineren) 7Noem de tijd van ontstaan. Wat weet je nog meer van die tijd? 8Noem de stijl van dit werk en de stijlkenmerken die je ziet. Weet je meer van die stijl? 9Noem de functie van het werk. Bespreek de functie in de tijd. Bespreek de functionaliteit. 10 Bespreek de inhoud (of de betekenis, de bedoeling, de boodschap). Vergeet niet: titel verklaren, handeling/gebeurtenis/verhaal en moment uit verhaal, sfeer enzovoort. DE ESSENTIE (alles combineren in een kernachtige uitspraak) 11 Geef de essentie van het werk weer in een pakkende krantenkop. Voorlopig slaan we het aandeel kunstgeschiedenis even over in deze beschouwing en beperken we ons tot kunstbeschouwing. Het gaat daarbij vooral om goed kijken (en daarna goed beschrijven)! Beantwoord nu dus alleen vraag 1 t/m 6 en vraag 11.

5

6

7