Natuurwetenschappelijke vakken en beroepsonderwijs Marco Mazereeuw en Dirk Penninga Tweedegraads lerarenopleiding biologie, natuurkunde en scheikunde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Het opleidingsprofiel:
moderniseren van het curriculum.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Met de Kennisbasis in zee!
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Als je nog geen idee hebt …
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Kansen implementatie vakwedstrijden
Studiekeuzes van uw kind
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Daphne Keller 30 augustus 2017
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Studiekeuzes van uw kind
Transcript van de presentatie:

Natuurwetenschappelijke vakken en beroepsonderwijs Marco Mazereeuw en Dirk Penninga Tweedegraads lerarenopleiding biologie, natuurkunde en scheikunde

In deze workshop Korte kennismaking en eigen standpunt Introductie op nw-kennis in het beroepsonderwijs Curriculumonderdelen vakdidactiek (v)mbo Samenhangend onderwijs maken –Voorbeeldmateriaal van studenten

Aanleiding Brief van minister van OCW (2012) –Lerarenopleidingen bied een afstudeerrichting aan! –Beroepsonderwijs en algemeen vormende onderwijs –60 EC: (v)mbo-specifieke inhoud, LiO-stage en afstudeeronderzoek –Oriëntatie op beroepsonderwijs moet vooraf mogelijk zijn

Het is van groot belang dat studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen (in de algemeen vormende vakken) zich niet alleen orie ̈ nteren op lesgeven op havo en vwo, maar ook op vmbo en mbo (Bussenmaker, 2012) Middel: afstudeerrichting

Stellingen en voorstellen A.Biologie, natuurkunde en scheikunde hebben nauwelijks iets te maken met beroepen in het (v)mbo; niets aan doen die afstudeerrichting B.Biologie, natuurkunde en scheikunde kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de professionele ontwikkeling van studenten / leerlingen in het (v)mbo; goed idee zo’n afstudeerrichting C.Volgens mij gaat het erom dat ze iets leren, het maakt niet zo gek veel uit wat; prima zo’n afstudeerrichting

Kennisbasis voor leraren Algemene kennis over het beroep(sonderwijs): onderwijskunde Specifieke kennis over de relatie tussen biologie, natuurkunde en scheikunde en het beroep(sonderwijs): vak en vakdidactiek

Rol van nw-kennis in (v)mbo Lees het addendum op de generieke kennisbasis en probeer mogelijke rollen voor nw-kennis te identificeren.

Ik kom zelf i.i.g. op: 2.2: leerdoelen en instructiemodellen 2.3: vormgeving van leerprocessen 2.4: selectie en ontwerp van leermiddelen 2.5: begeleiden van leerprocessen 3.2: gespreksvoering Kortom: kennis over kennis, over leerprocessen en over methodes

Confrontatie schoolvak - beroep Algemeen- en beroepsvormend Beroepsgericht schoolvak Stage Algemeen vormend schoolvak Natuurkunde - metaaltechniek Natuurkunde – Pollard jachtbouw School en bedrijfBeroepsgericht schoolvak Algemeen vormend schoolvak StageMetaaltechniek – Pollard jachtbouw Natuurkunde- Pollard jachtbouw

Confrontatie schoolvak - beroep Algemeen- en beroepsvormend Beroepsgericht schoolvak Stage Algemeen vormend schoolvak Biologie - plantenteeltBiologie – Enza zaden School en bedrijfBeroepsgericht schoolvak Algemeen vormend schoolvak StagePlantenteelt – Enza zaden Biologie –Enza zaden

Biologie Plant Tomatenteler Bollen- kweker

Aard: het gesprek in school en in de praktijk Curriculum- onderdeel KennisFocusRegels van gesprek BiologieAlgemeenLerenStrikt PlantAlgemeen en gesitueerd LerenStrikt Stage: tomatenteler GesitueerdWerkenAfhankelijk van werkzaamheden

Inhoud Curriculum- onderdeel KennisFocusRegels van gesprek BiologieAlgemeen: verschijnselen LerenStrikt PlantAlgemeen en gesitueerd: Beroepspraktijken werkzaamheden LerenStrikt Stage: tomatenteler Gesitueerd: Praktijk en werkzaamheden WerkenAfhankelijk van werkzaamheden

Kortom Het schoolvak biologie is met iets anders bezig dan het schoolvak plant –Vooral de inhoud is anders Beide schoolvakken (biologie en plant) zijn met iets anders bezig dan de stagepraktijk –De inhoud (bio) en de aard (plant) zijn anders

Waar ligt de verbinding? Biologie Plant Tomatenteler Bollen- kweker A B

Verbinding? A.Welke natuurwetenschappelijke (biologische) kennis heb je als plantenteler nodig om in je praktijk verantwoord te kunnen handelen? B.Welke natuurwetenschappelijke (biologische) kennis heb je in dit bedrijf nodig om …te kunnen…?

Onderwerpen in het vakdidactische deel van het curriculum Verantwoord handelen als beroepsbeoefenaar –Algemene kennis van het beroep: vergelijken van praktijken, methoden,… Werkzaamheden goed kunnen uitvoeren –Specifieke kennis van het bedrijf en de methoden die daar worden gebruikt kunnen toelichten en verantwoorden

Inhoud van curriculum Curriculumonderdelen van het (v)mbo Voorbeelden van integraties (bv. hybride leeromgeving) Typen kennis (schoolvak, beroepsgericht vak, beroep) Rol van nw-kennis in het beroep Rol van nw-kennis in het beroepsonderwijs Didactiek van het conceptualiseren van de werkplek Didactiek van het betekenisvol maken van nw-kennis Ontwerpen en evalueren van lesmateriaal

Ideeën bedenken en uitwisselen Vul de onderstaande tabel in en bespreek met een collega

NHL Hogeschool

Didactiek integratie van leren (school-werk, beroep-nw) Naast meer algemene strategieën (vb. hybride leeromgeving, scaffolding op de werkplek) een strategie om kennis zichtbaar te maken en gebruiken; Bespreekbaar maken van functionele natuurwetenschappelijke kennis: –Mazereeuw (2013): biologie in stagebedrijven zeven ontwerpkenmerken –Enkele lessenseries van studenten daarvan afgeleid

Zeven ontwerpkenmerken 1.Start exploratie op het bedrijf met de belangrijkste doelen en hun verbinding met werkzaamheden (overzicht) –Hoe meer koeien kalven, hoe hoger de melkproductie: tochtig zien, dekken / insemineren, dracht monitoren, droogzetten kalven, controle koe en kalf, tochtig zien,.. 2.Participatie in monitoring- en interveniërende werkzaamheden waarvoor biologische kennis nodig is en die gericht zijn op het bereiken van hetzelfde doel (ervaren dat bepaalde kennis ertoe doet); –Participatie in tochtig zien, inseminatie, opvoelen, scannen, droogzetten etc.

3.Participatie in werkzaamheden met instrumenten die om overzicht van de werkplek vragen en waarvoor relaties tussen doel, werkzaamheden en specifieke schoolkennis nodig is (conceptualisering van werkplek) –Monitoren van vruchtbaarheid en dracht in hele veestapel met een koekalender. Pogingen om de tussenkalftijd te optimaliseren: specifieke biologische kennis is nodig

4.Richt de reflectie op de werkzaamheden op de rationale achter de werkzaamheden: waartoe (doel), op welk moment (tijd), waarom op die manier (methode) en welke problemen en oplossingen (problemen) (gebruik van nw-kennis voor verantwoording werkzaamheden) –Waarom kies je voor een stier en niet voor KI? Waarom scannen in plaats van opvoelen? Wanneer insemineer je? 5.Stimuleer het gebruik van woorden uit beide contexten en bespreek de betekenis(relatie) (verbinding van kenniselementen uit beide contexten) –Een tochtige koe heeft bijna een eisprong en kan daarom worden geïnsemineerd. Ik kies voor scannen omdat bij een koe met een stille tocht de eierstokken gecontroleerd kunnen worden

6.Stimuleer reflectie op de termen en betekenis die gebruikt worden in beide praktijken (uitbreiding verbinding) –Volgens mij kan ‘hormoon’ hier ook worden gebruikt om dit uit te leggen. Laat eens horen. 7.Stimuleer oriëntatie op / participatie in innovatie in de werkplek of in het oplossen van problemen op de werkplek (ervaren van functionaliteit van nw-kennis voor bedrijf) – Is het zinvol om aan embryotransplantaties te gaan doen?

Voorbeeld fruitteelt (zie voorbeeldmateriaal) Exploratie van fruitteelt Oriëntatie op werkzaamheden Doel is om te verantwoorden via een folder voor medewerkers –Folder is bedoeld voor toekomstig medewerkers –Medewerker (nagespeeld) vraagt om verheldering –Verantwoording gericht op: doel, tijd, methode en problemen Reflectie op gebruikte termen in de folder Focus op vernieuwing van het bedrijf

Zijn deze ontwerpkenmerken ook te gebruiken om relaties tussen beroepskennis en nw-kennis van natuurkunde en scheikunde zichtbaar te maken? –Kies een beroep en een nw-onderwerp waarvan je het idee hebt dat er een verbinding is (bv. elektricien en natuurkunde); –Probeer samen met een collega na te gaan of de ontwerpkenmerken ook gelden voor die relatie (doel: bv. kennis van natuurkunde bespreken)

Vragen H.A. Klein, Graphic Worlds of Peter Bruegel the Elder. Reproducing 64 Engravings and a Woodcut After Designs by Peter Bruegel the Elder. New York p Zoals weergegeven op: