Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Achtergronden bij De eerste hapjes
Advertisements

Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
Realisatie kindcentrum
Ouders en Kinderen Centraal
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
De Verpleegkundig specialist in de jeugdgezondheidszorg
Het Terneuzen Geboorte Cohort
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Social media versterkt eigen kracht ouders! Astrid van Lieshout.
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Inrichting Stichting JGZ Zuid Holland West Zoetermeer, april 2010.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijscholing JGZ richtlijn “Te vroeg en/of SGA geboren kinderen” Landelijke werkgroep met adviseurs S. vd Pal (TNO) en M. Pols (Kennisinstituut van Medisch.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Doel, activiteiten, procedures en resultaten Marlou de Kroon, MD PhD Jeugdarts en epidemioloog Coördinator.
Beleid gemeenten/GGD en AW een beeld uit de regio Margriet Oosting, Hoofd EBG GGD Zaanstreek-Waterland Marlou de Kroon, Coördinator AW JGZ NH VUmc.
1 Is overgewicht een juiste indicatie voor het meten van de bloeddruk bij kleuters? Gerre Vermeulen Marlou de Kroon GGD Gooi & Vechtstreek Opleiding.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Onderwijs, Onderzoek & (verkregen) Subsidies Nu en in de nabije toekomst Marlou de Kroon, MD PhD coördinator.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VU medisch centrum Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland VUmc / EMGO+ Instituut, afdeling Sociale Geneeskunde, sectie JGZ Marlou de.
Coeliakie in de Jeugdgezondheidszorg: is vroegdiagnostiek haalbaar? Marlou de Kroon, arts M&G, MD PhD, VUmc Lucy Smit, jeugdarts KNMG, JGZ Kennemerland.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Wet Publieke gezondheid
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Persoonsgerichte zorg
Vragenlijst KEI vrijdag 13 januari 2017.
Onderzoek zonder gegevens?
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Consultatief logopedisch spreekuur
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Arline Spierenburg november 2018
Transcript van de presentatie:

Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de JGZ Willemijn Pas 1 Dylia Kuijvenhoven-Hagenaar 2 Tineke Rullmann 2 Marlou de Kroon 1 1 Sociale Geneeskunde, EMGO +, VUmc 2 GGD Hollands Noorden

Aanleiding Pilot Integraal werken in Graft-de Rijp: JGZ team 0-4  JGZ team 0-12 Contactmoment : 3jr 9mnd en 5/6 jarigen uitgevoerd doorJGZ arts => overlap en hiaten Welke onderzoeken bij welk contactmoment?

Doel Formuleren van aanbevelingen om de contactmomenten op de leeftijd van 3 jaar 9 maanden en 5-6 jarigen efficiënter en effectiever in te richten, uitgaande van een integrale JGZ 0-12 jaar, met behoud van of verbeteren van de kwaliteit van de JGZ

Vraagstellingen 1. Herhaling van onderdelen noodzakelijk? 2. Aanpassen, weglaten en/of toevoegen onderdelen op basis van literatuur en experts raadplegingen? 3. Vereiste competenties van de uitvoerende professional?

Vraagstellingen 4. Gevolgen verandering voor: –ouders en kind (geleverde zorg en gezondheids- opbrengsten), –professional (uitvoerende taken, benodigde bijscholing), –organisatie (inrichting contactmoment en financiering (gemeente) –de samenwerkingspartners (verwijzingen)?

Opzet onderzoek Vragenlijsten professionals Focusgroepinterviews

Achtergrondinformatie Wetenschappelijke artikelen NCJ website Richtlijnen Experts raadpleging

Interview experts 5 “landelijke experts” geraadpleegd –Inhoud contactmoment –Veranderen, weglaten, toevoegen onderdelen

Meningen experts Diverse meningen : School en ouders => meer inzetten voor signalering Psychosociale ontwikkeling => vaak meten Flexibilisering inhoud dankzij stapsgewijze diagnostiek Één contactmoment i.p.v. twee: op 4 1/2 jarige leeftijd Aanbod na 1 e kind anders Triage door doktersassistent: kind naar arts of verpleegkundige

Vragenlijsten JGZ professionals Inhoud contactmoment Meerwaarde onderdeel voor de (toekomstige) gezondheid en ontwikkeling kind (Gewenste) frequentie tussen 3 en 10 jaar Aantal vervolgacties per maand Welk onderdeel toevoegen,veranderen of weglaten Selectie kinderen Duur contactmoment

Resultaten: JGZ professionals GGD HN Deelnemers (n=7) Geslacht (%, vrouw)100 Uur per week werkzaam (gemiddeld)25 Jaar werkzaam JGZ (gemiddeld)19 Leeftijd kinderen (0-4 jaar)5 Leeftijd kinderen (4-19 jaar)1 Leeftijd kinderen (0-19 jaar)1

Resultaten: vragenlijsten Geen consensus: huid/haar/nagels, hoofd/hals, motorische ontwikkeling, spraak- en taalontwikkeling, inschatten verhouding draaglast/draagkracht en aangeboren hartafwijkingen. Opvallend: Alle kinderen uitnodigen (3;9 jaar) 5 mensen willen meer tijd voor 3;9 jaar, 2 meer voor 5-6 jaar

Focusgroepinterviews Literatuur, interviews experts en vragenlijsten: input 3x focusgroepinterview Artsen en verpleegkundigen

Resultaten: persoonskenmerken Deelnemers, interview 1 (n=4) Leeftijd (jaar, gem)48 Aantal jaren werkzaam JGZ (gem)15 Deelnemers, interview 2 (n=8) Leeftijd (jaar, gem)54 Aantal jaren werkzaam JGZ (gem)14 Deelnemers, interview 3 (n=9) Leeftijd (jaar, gem)55 Aantal jaren werkzaam JGZ (gem)21

Resultaten: focusgroepinterviews Veel meningen, bijvoorbeeld: “Motoriek speelt een rol bij de algehele ontwikkeling, het mee kunnen komen op school. Het biedt zowel een algemeen overzicht als specifieke aandachtspunten.” “Er is een enorm stuk ontwikkeling tussen 3 jaar en 9 maanden en 5/6-jarigen, dus het is zinvol op beide momenten.” [spraak- taalontwikkeling] “Op het moment dat je merkt dat de opvoeding zwaar valt, ga je er dieper op in.” […] “Gaat het goed: niet op in gaan en anders wel op ingaan.”

Resultaten: focusgroepinterviews Veel meningen, bijvoorbeeld: “De huid is de spiegel voor bijvoorbeeld kindermishandeling.” “De frequentie is laag, maar de impact kan enorm zijn. Als je er een hebt [aangeboren hartafwijking], is het geweldig dat je het ontdekt.” “De kracht is juist dat je alle kinderen ziet, daardoor kan je beter vergelijken. Wij zijn de unieke organisatie in NL dat alle kinderen ziet.” [selectie kinderen]

Resultaat motoriek (voorlopig) Consensus: –alle kinderen onderzoeken in beide contactmomenten vanwege verfijning in deze periode –zelden/nooit verwijzing op basis van motorische achterstand –testen niet evidence-based Geen consensus: –vereiste competenties –gebruiken informatie leerkracht

Conclusie

Suggesties en reacties?