1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool
Advertisements

Grammatica in balans.
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Basisvorming.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Verschillen in de taalontwikkeling…
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Geletterdheid….. Wat is dat?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Taalbeleid.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Landbouwbreed Floracollege.
Evaluatie van vaardigheden
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Workshop: Begrijpend lezen
Clusteroverleg groen ’11
Visie: rapport en portfolio
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT Blok 6 Taaldoelen, leerstof en toetsing / NT1,NT2 en effectief onderwijzen / Taalbeleid 20 april.
Taalscreening fase 2: opvolging
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
CLIL-didactiek voor Duits
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Wat is coöperatief leren?
Groep 2 Begrijpend luisteren
Paspoort griekse goden
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Omgaan met meerdere talen
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Praktijk Opleiders Cursus
Wat is het Europees raamwerk?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het succes van de taalbewuste docent
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid

2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid

3 van 16 School en mondelinge taalontwikkeling Thuistaal versus Schooltaal: DAT versus CAT o DAT: Dagelijkse Algemeen Taalgebruik o CAT: Cognitief Academisch Taalgebruik

4 van 16 Wettelijk kader: kerndoelen Aanbodsverplichting: kerndoelen: 1De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven. 2De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren. 3De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

5 van 16 Wettelijk kader: kerndoelen Leerlijnen 1Deelname aan gesprekken 2Interactief leren 3Mondeling taalgebruik 4Woordenschat 5Begrijpend luisteren 6Vertellen en presenteren 7Reflectie op communicatie 8Reflectie op taal

6 van 16 Wettelijk kader: referentieniveaus Niveauverplichting eind basisschool 1F o gesprekken o luisteren o spreken

7 van 16 Didactiek: visies Traditioneel onderwijs Thematisch-cursorisch onderwijs Taal bij alle vakken Communicatief onderwijs Strategisch onderwijs Taakgericht onderwijs Interactief onderwijs

8 van 16 Didactiek: aanbod, feedback en interactie Optimaal taalaanbod is: o correct o begrijpelijk o rijk Feedback kan gegeven worden op: o de inhoud (wat er is gezegd) o de vorm (hoe het is gezegd) Interactie o gelegenheid bieden tot taalproductie o attitude van leraar

9 van 16 Didactiek: vragen stellen Vragen ingedeeld naar doel: o controlevragen o reproductievragen o oplossingsgerichte vragen o meningsvragen o diagnostische vragen o evaluatievragen

10 van 16 Didactiek: vragen stellen Vragen gericht op stimuleren van complexe taalfuncties: o rapporteren o beschrijven o redeneren o projecteren

11 van 16 Didactiek: organisatie Klassengesprek Kringgesprek Leergesprek Gesprek in kleine kring Gesprek in drietallen Dialoog Coöperatieve werkvormen Taalronde

12 van 16 Mondelinge taalvaardigheid als middel Naast taaldoelen vooral doelen op het gebied van: o kennis o oplossingen vinden voor vraagstukken o sociaal-emotionele ontwikkeling o taal-denkontwikkeling

13 van 16 Mondelinge taalvaardigheid als doel Intentioneel taalonderwijs: doelen op het gebied van: o luisteren  technisch luisteren  begrijpend luisteren  kritisch luisteren o spreken  monoloog o gesprekken voeren

14 van 16 Methodes en materialen Taalmethoden Bronnenboeken Speelleermateriaal ICT

15 van 16 Evalueren Toetsen Observaties Portfolio’s

16 van 16 Omgaan met verschillen Logopedie Luistervaardigheid Spreekvaardigheid Eerste- en tweedetaalsprekers Hoogbegaafde leerlingen