Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Technische en economische kengetallen van rosés in 2008 Willeam Schoonhoven.
Bevraging onder leden 2010 Zorgnet Vlaanderen. | Aanpak Zorgnet Vlaanderen | 1 Bevraging onder leden 2010 HET ONDERZOEK Aard onderzoekBevraging onder.
VALUE model voor impact evenementen
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Welke keuzemogelijkheden zijn er m.b.t. pensionering? Vele medewerkers kiezen er niet voor om met 62 jaar met pensioen te gaan, maar overwegen een eerdere.
Bérénice Storms 13 december 2012 Beter samen leven : 10 jaar recht op maatschappelijke integratie- 10 jaar POD MI, werkgroep 9, De hoogte van het leefloon.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Levensvragen Over geluk…..
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Tevredenheidsonderzoek 2007
Curaçao.
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Ouderen als zorgdragers Ouderenparlement 26 april 2010 Antwerpen Kinderopvang.
De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Opbrengsten van onderwijs
Reizen Homcom 19/05/2014. Hotel zoeken en boeken Alle wegen leiden naar Rome…..? Veel mogelijkheden om – Via naam van stad of streek – Via toeristische.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Thema 2: Hoe geld verdienen?
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
In dit winkelcentrum hebben vrouwen de mogelijkheid een echtgenote te kiezen uit verschillende mannen...
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Vlaanderen Vakantieland Studienamiddag VVSG ‘lokaal toerismebeleid’
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
1 Budget Challenge Workshop 2015 mbo Schulden Oorzaken, gevolgen en oplossingen van schulden Pauze Het voorkomen van schulden Uitgaven en inkomsten.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Thomas Cook - BTN Wintersport. BTN boekingsprocedure wintersport Thomas Cook - BTN: wintersport.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Waarde van de auto: bepaal het gratis via auto verkoop site ikwilvanmijnautoaf.nl Waarde autoWaarde auto bepalen ikwilvanmijnautoaf.nl.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Klanttevredenheidsonderzoek
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Bevraging streekproducten
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Dienst Kinderopvang Stad Gent
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Welkom Havo 5..
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
GfK Supermarktkengetallen
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
Aanmelden en inschrijven in het Gentse basisonderwijs
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Ongelijkheid in de zorg bij kwetsbare kinderen
toerisme - focus MEersSEN
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000 Leuven +32 (0) –

M.A.S. - Tel. +32/(0) Vlaanderen Vakantieland Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

M.A.S. - Tel. +32/(0) Populatie en proefopzet Proefopzet =meten van redemptie van Vlaanderen Vakantieland op basis van : - Brochure Vlaanderen Vakantieland Gerichte acties en website

M.A.S. - Tel. +32/(0) Populatie en proefopzet Populatie = GroepBrochure gekregen (s) gekregen Totaal aantal oorsprong inspiratiefolder met antwoordstrook inspiratiefolder met antwoordstrook www.vlaanderen-vakantieland.be 4/ www.vlaanderen-vakantieland.be of reeds van vroeger Tot (N) Opzet : CATI (1, 2, 3); objectief = 1.500, gerealiseerd = Online (2, 3, 4/5); objectief = 1.500, gerealiseerd = 2.602

M.A.S. - Tel. +32/(0) Vlaanderen Vakantieland Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = 28,1 % (basis = boekers) Redemptie in 2011 in vergelijking met 2000 t.e.m Alle % zijn berekend op de respectievelijke subgroep (2000, 2001, …) telkens gelijk aan 100%.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = 38,4 % (basis = boekingen) Redemptie in 2011 in vergelijking met 2004 t.e.m Alle % zijn berekend op de respectievelijke subgroep (2004, 2005, …) telkens gelijk aan 100%.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Gewogen redemptie brochure = personen die een verblijf geboekt hebben = boekingen Groep 1Groep 2Groep 3 Totaal Aantal (N) Redemptie (%)27,125,330,3 28,1 Aantal boekers (N) Niettegenstaande het significant lager aantal brochures dat verspreid is geweest in vergelijking met 2010, is het aantal boekers amper gedaald (minus 815 in vergelijking met 2010). Het aantal boekingen daarentegen is gestegen (plus in vergelijking met 2010) en dit dank zij het hoge redemptie% in 2011.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Redemptie i.f.v. de verschillende kanalen (1) CodeBasis Redemptie (% boekers) Redemptie (% boekingen) Dienst ToerismePOSD ,843,4 POSTPOSP ,537,9 Standaard BoekhandeùPOSSB ,333,2 WervingsmailingwervingWM ,424,8 Vl VakLnd WE OostendebeursVVW113810,5n.a. (1) VakantiesalonbeursVAK118416,721,4 Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel scoren significant beter dan de andere kanalen. (1) Te klein aantal boekers om het aantal boekingen zinvol te berekenen.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie - brochure  Redemptie i.f.v. de verschillende kanalen (2) CodeBasis Aantal in database (N) Aantal boekers (N) Dienst ToerismePOS D POSTPOSP Standaard BoekhandeùPOSSB WervingsmailingwervingWM Vl VakLnd WE OostendebeursVVW VakantiesalonbeursVAK Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel scoren significant beter dan de andere kanalen. (1) Te klein aantal boekers om het aantal boekingen zinvol te berekenen.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Gewogen recall website = 62,9 % (2009 = 71,0 % = 66,9 %) Groep 2Groep 3Groep 4/5Totaal Basis (N) % herinnering49,871,563,062,9 Basis = alle respondenten. Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep. Groep = ook brochure gekregen, recall website = 62 % (gewogen) Groep 4/5 = geen brochure gekregen, recall website = 63 % (gewogen)

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Recall ings = 19 tot 46 % (2007 : 45 tot 61 %) (2008 : 41 tot 61 %) (2009 : 36 tot 49 %) (2010 : 34 tot 59 %) Basis = alle respondenten.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Recall ings = 19 tot 46 % Groep 2Groep 3Groep 4/5Totaal Basis (N) %% One-night-stad Kids Sokkie Keukengeweld Totaal 100 Basis = alle respondenten. Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Redemptie (boekers) op basis van de individuele ings BasisPersonen die zich de mailing herinneren Alle personen (= effectieve redemptie) % (1) % (2) One-night-stad 5,9 1,1 Kids 3,7 1,0 Sokkie12,0 5,5 Keukengeweld 7,62,8 Totaal100 (1)in 2008 : van 8,8 tot 10,5 % (2) in 2008 : van 3,8 tot 5,6 % in 2009 : van 6,3 tot 10,8 % in 2009 : van 2,2 tot 5,2 % in 2010 : van 5,1 tot 8,2 %in 2010 : van 1,3 tot 4,1 %

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website Ø Verjaardagsmailing Basis Verjaardagsmailing Gemiddelde van de 4 andere mailings % % Recall32,3 34,8 Redemptie (boekers), basis = personen met recall 6,0 5,9 Redemptie (boekers) basis = alle personen 1,9 2,2 De verjaardagsmailing scoort ‘gemiddeld’. Dit komt ook door de hoge score van ‘Sokkie’ die deel uitmaakt van de 4 andere mailings. Corresponderend aantal boekers = 1.546

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – / website  Gewogen redemptie / website = 18,8 % (basis = boekers) (2008 = 21,6 %, 2009 = 17,9 %, 2010 = 19,1 %) = 28,9 % (basis = boekingen) (2008 = 31,4 %, 2009 = 25,3 %, 2010 = 28,5 %) = personen die een verblijf geboekt hebben = boekingen Groep 2Groep 3Groep 4/5 Totaal Aantal (N) Redemptie (%)33,325,617,3 18,8 Aantal boekers (N) Groep = ook brochure gekregen, redemptie = 28 % (gewogen) Groep 4/5 = geen brochure gekregen, redemptie = 17 % (gewogen)

M.A.S. - Tel. +32/(0) Overzicht : Redemptie totaal Groep Brochure gekregen (s) gekregen Totaal aantal Redemptie (N) (boekers) Redemptie (N) (boekingen) / Tot (N) = 20,8 % = 30,4 % 2010Tot (N) = 19,8 % = 27,7 % 2009Tot (N) = 19,7 % = 26,4 % Alle % zijn berekend op de respectievelijke groep

M.A.S. - Tel. +32/(0) Redemptie – meerdere verblijven De personen die op basis van de ings/website een verblijf zoeken, boeken frequenter een tweede verblijf in vergelijking met de boekers op basis van de brochure. (= idem aan 2007, 2008, 2009 en 2010) Op basis van ‘brochure’25,0 % Op basis van ‘ ings/website’36,2 % Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben

M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leeftijd (1) BROCHURE Relatief hoge leeftijd. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. (1) Leeftijd respondent Groep 1Groep 2Groep 3 Totaal 2011 Totaal 2010 %% % Respondent < 45 jaar Respondent 45 – 54 jaar Respondent 55 – 59 jaar Respondent 60 – 64 jaar Respondent 65 – 69 jaar Respondent > 70 jaar Totaal100 Gemiddelde leeftijd (jaar)

M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leeftijd (1) INGS / WEBSITE Respondenten zijn jonger, maar nog niet echt jong. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. (1) Leeftijd respondent / website / website 2010 Brochure 2011 Brochure 2010 %% Respondent < 45 jaar Respondent 45 – 54 jaar Respondent 55 – 59 jaar Respondent 60 – 64 jaar Respondent 65 – 69 jaar Respondent > 70 jaar Totaal100 Gemiddelde leeftijd (jaar)

M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leden BROCHURE Slechts 8 % met (klein)kinderen (is laagste % ooit). Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben %%%% als koppel met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 4,34,25, als éénouder met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 1,90,62, als koppel groutouders met kleinkinderen t.e.m. 18 jaar 1,45,21, als één grootouder met kleinkinderen (t.e.m.18 j) van gezin 0,60,00, als koppel zonder kinderen van het gezin 53,753,854, met vrienden/andere familie zonder kinderen van het gezin37,435,634, alleen, zonder kinderen of zonder anderen0,70,61,

M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – leden INGS / WEBSITE 14,5 % met (klein)kinderen ! (= 2009 en 2008, maar > dan 2010) Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben %% als koppel met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 8,65,910,912,1 als éénouder met kinderen (t.e.m. 18 jaar) van het gezin 0,30,0 1,1 als koppel groutouders met kleinkinderen tot en met 18 jaar 5,65,53,93,3 als één grootouder met kleinkinderen (t.e.m.18 j) van gezin 0,00,20,4 als koppel zonder kinderen van het gezin 51,248,851,350,0 met vrienden/andere familie zonder kinderen van het gezin34,038,731,331,8 alleen, zonder kinderen of zonder anderen0,30,92,21,3

M.A.S. - Tel. +32/(0) Samenstelling gezelschap – grootte De gemiddelde gezins-/groepsgrootte verblijven o.b.v. brochure 2011 = 2010, 09 en 08. De gemiddelde gezins-/groepsgrootte verblijven o.b.v. /website 2011 = Is opnieuw iets groter dan de gezins-/groepsgrootte o.b.v. brochure. Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. Brochure /site Gemiddelde GROEPSgrootte3,94,5 GROEP : % met 1-2 personen5954 Gemiddelde GEZINSgrootte2,42,7

M.A.S. - Tel. +32/(0) Verblijfsduur BROCHURE = / SITE = 2010, 2009, 2008 en vorige Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. Brochure /site % met 1-2 nachten5657 Gemiddelde verblijfsduur2.72.9

M.A.S. - Tel. +32/(0) Macro-product Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben brochure brochure brochure brochure brochure %%%%%%%% Kust Groene regio’s Kunststeden Via brochure : aandeel groene regio’s  en kust en kunststeden . Via /website : aandeel groene regio’s  en kust 

M.A.S. - Tel. +32/(0) Budget O.b.v. brochure : de uitgaven  O.b.v. /website : de uitgaven  Basis = 100 % = alle personen die een verblijf geboekt hebben. Dit betreft de enige of belangrijkste vakantie Brochure 2011 Brochure 2010 Brochure 2009 Brochure 2008 Brochure 2007 Per reizend gezin (€) Per persoon en per nacht (€) /site /site /site /site /site 2007 Per reizend gezin (€) Per persoon en per nacht (€)

M.A.S. - Tel. +32/(0) Tevredenheid met het verblijf Met een gemiddelde scores van 8,6 (o.b.v. brochure) en 8,5 (o.b.v. s/website) op een schaal van 0 tot 10 zijn de gemiddelde verblijfstoeristen doorgaans (zeer) tevreden over hun verblijf. Slechts een kleinere minderheid geeft een lagere score dan 8. Basis = alle personen die een verblijf geboekt hebben (brochure = 559, /web = 285)

M.A.S. - Tel. +32/(0) Brochure : redenen om aan te bevelen 98 % zou de brochure aanbevelen. Deze brochure wordt op de eerste plaats aanbevolen om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken. Basis = 100 % = alle personen die de brochure aanbevelen, meerdere anwoorden mogelijk. Boekers Niet-Boekers Basis (N) % % Om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken Om een daguitstap te maken Voor informatie over een bepaalde streek.5256 Voor informatie over activiteiten die je kunt doen zoals bvb. wandelen of fietsen.6049 Om te gebruiken voor iets anders dan toerisme / of...65 Totaal100

M.A.S. - Tel. +32/(0) Site : redenen om aan te bevelen 97 % zou de site aanbevelen. Deze site wordt (bij de boekers) op de eerste plaats aanbevolen om een hotel te kiezen of een overnachting te zoeken. Basis = 100 % = alle personen die de site aanbevelen, meerdere antwoorden mogelijk. BoekersNiet-Boekers Basis (N) % Om een hotel of een overnachting te kiezen.8252 Om een daguitstap te maken.4255 Voor informatie over een bepaalde streek.6968 Voor informatie over activiteiten die je kunt doen zoals bvb. wandelen of fietsen.7061 Om te gebruiken voor iets anders dan toerisme / of Totaal100

M.A.S. - Tel. +32/(0) Vlaanderen Vakantieland Populatie en proefopzet 2.Resultaten 3. Conclusies

M.A.S. - Tel. +32/(0) Conclusies  De brochure Vlaanderen Vakantieland, de website en de specifieke acties zijn belangrijke hefbomen in het zoeken en vervolgens boeken van een verblijf in Vlaanderen.  acties:  Hoge recall van de website (63 %).  Hoge recall van de specifieke mailings (19 tot 46 %).  Zeer goede redemptie (18,8 % (boekers) – 28,9 % (boekingen)), vergelijkbaar met  Grote verschillen in redemptie naargelang de specifieke ing (“Sokkie” scoort zeer goed, de verjaardagsmailing scoort gemiddeld).  Bereiken een iets minder oud publiek, met iets minder kinderen, en boeken frequenter een tweede verblijf.  Brochure  Hoge redemptie (28,1 % (boekers) – 38,4 % (boekingen) ), hoger dan in 2010 en qua boekingen het hoogste cijfer ooit.  Bereiken een ouder publiek, met iets minder kinderen, die meer voor de Groene Regio’s kiezen.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Conclusies  De klassieke ‘POS’-kanalen (Dienst Toerisme, Post en ook Standaard Boekhandel) resorteren een significant beter effect dan de andere kanalen (wervingsmailing, Vlaanderen Vakantieland Weekend in Oostende en vakantiesalon).  Het macroproduct ‘Groene Regio’s’ blijft het topproduct.  Wat betreft de boekingen op basis van de brochure, zijn de uitgaven per persoon en per nacht 79€, dit is het hoogste cijfer ooit. De uitgaven per persoon en per nacht op basis van de acties/site zijn met 69€ daarentegen gedaald ten opzichte van vorige jaren.  Een overgrote meerderheid van de personen die een verblijf hebben geboekt zijn tevreden tot zeer tevreden, zowel de respondenten die via de brochure als de respondenten die o.b.v. de s/website geboekt hebben.  Het is onze aanbeveling om vooralsnog beide pistes (brochure én acties) open te houden en verder te exploiteren, ook al omdat ze verschillende groepen geïnteresseerden bereiken. Het zijn m.a.w. als het ware twee complementaire kanalen die elkaar zeker versterken.

M.A.S. - Tel. +32/(0) Conclusies  Tot slot kunnen we enkel maar aanbevelen om ook dit onderzoek in 2012 te hernemen gezien de interessante gegevens die dit onderzoek o.i. bieden. Een mogelijke interessante piste is het opvolgen van de ings relatief snel na het verzenden van de mailing.

M.A.S. - Tel. +32/(0) DANK U