Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische Universiteit Delft, 2009 Hoe zit het met de Duurzaamheid van Producten? P PP
De Issues : 1.Wat bedoelen we met duurzaamheid? 2.Hoe bereken je de milieubelasting van een product? 3.De ontkoppeling van economie en ecologie 4.Waaraan moet een duurzaam ontwerp aan voldoen? P PP 1
Duurzaamheid en het tripple-P model: een integrale benadering People Planet Profit (ons milieu in de toekomst) (welvaart) 2 P PP slide 1.2 (welzijn: sociaal en cultureel)
de basis voor ecokosten is de LCA: het totaal van emissies in de keten van productie, gebruik en “end of life” materialenproductierecyclinggebruik onderhoud emissies naar water en bodem emissies naar lucht grondstoffen energie 3 P PP slide 2.1a
X XX X XX X X X Ecokosten zijn gebaseerd op de ‘marginale preventie kosten’ “de ecokosten zijn een maat voor de kosten die gemaakt moeten worden om het totaal van emissies terug te brengen tot een niveau dat “moeder aarde” kan dragen materialenproductierecyclinggebruik onderhoud emissies naar water en bodem emissies naar lucht 4 P PP grondstoffen energie X X slide 2.1b
5 P PP slide 4.1c emissies arbeid materialen energie afschrijving imago service Q product Q ECOKOSTEN (virtuele kosten) KOSTEN WAARDE (prijs in de markt) arbeid afschrijving belasting energie materialen winst LCA De ecokosten, de kosten en de waarde van een product en/of service
De bedrijfskundige relevantie van ecokosten: Ecokosten zullen geleidelijk interne kosten worden door overheidsmaatregelen*) ! De vraag is niet of maar wanneer. emissies materialen energie ECOKOSTEN KOSTEN WAARDE ? wanneer - Best Available Technology - Tradable Emission Rights - etcetera *) 6 P PP
7 P PP slide 4.1c imago service Q product Q ECOKOSTEN (virtuele kosten) KOSTEN WAARDE (prijs in de markt) Bij duurzaamheid gaat het om de EVR, de milieubelasting per € emissies materialen energie EVR = ECOKOSTEN WAARDE
Consumentengedrag: Relatieve bestedingen van huishoudens in Nederland (1995) EVR: reizen & vakantie = 0.70 – 1.50 ; huisvesting 0,4 ; kleding & gezondheid 0,2 P PP slide 4.2 8
Ecokosten/euro van de totale consumenten bestedingen in de EU25 P PP Fig. 7.5 Twee strategieën: - vraag (dwing) de industrie om ecokosten te reduceren - verschuif consumenten bestedingen van de rechter naar de linker kant EVR expenditure 9
part of car fuel Case 1: Gewichtsreductie van een auto, door herontwerp van een deel van de carrosserie (het cumulatieve effect over de totale levenscyclus) Data from Dr. Konrad Saur, PE Product Engineering GmbH P PP slide 4.3a 10
eco- extra geld betaalde prijs eco- kosten Besparing ? beschikbaar Nederland brandstof Case 2: “Besparing” van brandstof door een beter aerodynamisch ontwerp? Het ‘rebound effect’ Duitsland 11 P PP slide 4.3c
eco- marktwaarde eco- kosten De vereiste richting van “ontkoppeling”: “eco-efficiente waardecreatie” Kleinere EVR is: lagere ecokosten geen besparing wel hogere uitgave 12 P PP slide 4.3e EVR kleiner
Case 3: Betere EVR door hybride aandrijving van auto’s. De Prius en de Lexus: - betere acceleratie + minder lawaai = meer marktwaarde - lagere ecokosten (door minder brandstofverbruik) P PP 13
P PP 14 Case 4: koffie met een betere EVR Senseo: - meer gebruiksgemak = meer marktwaarde - lagere ecokosten (door minder kokend water)
Resultaat: minder ecokosten, meer waarde P PP Case 5: The Sustainable Dance Club van de SDC website: “…doing your part for the environment doesn’t have to be boring and you don’t have to stop doing the things you love…”
Welk type huisvesting is de beste keuze in termen van duurzaamheid? Ofwel: Hoe zit het nu met de EVR in de woningbouw?