‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Werken met de BaSO-fiche
26/6/2013 Stedelijke adviesraad personen met een handicap HR en arbeidshandicap.
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Door: Mirjam Blumenthal
Project “De Babbelladder”
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Van Kroon naar ViP.
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
Rendeert voor ons allemaal !
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent Boek op Bezoek 1.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
VANUIT ZORGSTRATEGISCH PLAN ZOERSEL NAAR PROJECT GEÏNTEGREERDE ZORG.
Ariana Need, Magda Boere-Boonekamp Versterking van zorg voor kwetsbare kinderen Workshop Kinderen in Armoede.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Gelijke kansen op school: het kan!
Progressief universalisme
Omgaan met meerdere talen
Voorlezen in de kinderopvang
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Nadere uitleg gewenst()
Grafiek van lineaire formule
Rendeert voor ons allemaal !
Rendeert voor ons allemaal !
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Onze regio, onze toekomst!
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke diversiteit

 Bestuursakkoord : werken aan taal!  Aanpak via stadsbreed taalbeleid  Ronde tafel = startmoment  Betrokkenheid van verschillende sectoren: onderwijs, welzijn, cultuur, tewerkstelling,…  Uitwerken van principes, doelstellingen en actiepunten door middel van een talenplan Aanleiding en aanpak

Projecten zetten in op NT2, basisonderwijs en moeders/vrouwen. Nood aan een aanpak/ visie voor alle laaggeletterden, ongeacht afkomst, sekse of leeftijd. Fragmentarische aanpak. Nood aan continuïteit, één lijn. Sterke benaderding van het leren van Nederlands vanuit het ‘moeten’. Nood aan een positievere benadering van taal/ het leren van Nederlands. Analyse

1.Continuering brengen in de ondersteuning van taalzwakke groepen 2.Taalgevoeligheid 3.Communicatie ≠ taal 3 krachtlijnen

Minderjarigen – Aanbod opleiding taalbeleid voor scholen – Gezamenlijke aanpak taaltoetsen – Project taalcoaches: ondersteuningsaanbod Nederlands voor ex OKAN leerlingen – Zomerschool basisonderwijs – Ondersteuning Katrol – Buddy-project – … Volwassenen – Nederlands op de werkvloer – Aanmoedigen taalstages – Terugbetalen inschrijvingsgeld – Organiseren van praattrainingen – Uitbreiding NT2-aanbod in de bibliotheek (mogelijkheden voor zelfstudie vergroten) – … Continuering brengen in de ondersteuning van taalzwakke groepen

Meertaligheid als positief beklemtonen Een omgeving scheppen waar Nederlands gestimuleerd wordt Thuis in Taal als containerbegrip – Bv. Taalrugzakjes voor het eerste leerjaar – Bv. ‘Oefen hier je Nederlands’: campagne waarbij handelszaken zich als oefenadres (om Nederlands te spreken) kunnen registeren Taalgevoeligheid

Taal = meer dan onderwijs. Communicatie = meer dan taal. Ook denken aan toegankelijke dienstverlening! Communicatienetwerk van brugfiguren Klare communicatie – Pictogrammenwoordenboek – Stimulerende maatregel gebruik tolkendienst – Stimuleren Klare Taal (opleiding, intern toepassen van klare taal binnen het intern taalbeleid) Meertaligheid en Werk – Start via onderzoek naar ‘Taligheid in bedrijven’ (door Katho, dept. Hantal) met ondersteuning van de stad Kortrijk Communicatie ≠ taal