Olie en gaswinning in het noordpoolgebied vanuit het perspectief van mens en milieu Groepsopdrachten Martine van den Heuvel-Greve en Bas Bolman 6 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Idylles • Aanleg van bloemrijke stroken of percelen • In samenwerking met: – vrijwilligers, terreinbeheerders en omwonenden – gemeenten, boeren en bedrijven.
Advertisements

1.
Transport en Infrastructuur
Milieubalans: Gericht zoeken naar milieuwinst Clean Seas Maritiem Technologie Netwerk 19 januari 2011.
Time management in het onderwijs
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Afsluiting Minor Oil & Gas
Geautomatiseerd meten
Offshore Insluiten en Recupereren van Olie met het Cavalli-systeem Onderzoek naar Bruikbaarheid en Efficiëntie Pieter Roels en Kenny Van Heuverswijn 2.
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Uitdaging Maak kennis met statistisch experimenteren.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Bloemen, vruchten, zaden
2.1bevolkingsgroei in modellen
Maatschappijwetenschappen
Effecten afhankelijk van type olie
H 2 Bronnen van energie.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Energieneutraal wonen…?
DekaMarkt & DekaDuurzaam Aldo Breed Marleen van Os Donderdag 15 september 2011.
Zeebenen Gezocht! Varen op zee, werken op een schip…
Deel 2 Uitleg paragraaf 2-5 H2.
Veel mensen hebben het over “hoe belangrijk het is om een goede opvoeding te geven aan onze kinderen”. De Amerikaan geeft- en laat alles toe dit om “ de.
De levensbeschouwelijke analyse
De grote zeequiz van het 4e leerjaar
Mundo – Thema 9 - Blok 3 2VMBO B/K
Template V Netwerkbijeenkomst Circulaire Economie 7 april 2015 Wageningen 1 Mark Ipema I Confidential.
Uitvoeren gewasbescherming
Inhoud van de les Algemene informatie Inhoud van de flora- en faunawet
Thema 1. Vier rijken vergelijken
Duurzaam Den Helder De gemeente Den Helder en duurzame energie 3
Meerjaren-plan gewasbescherming MJPG. Start in 1987  Veel milieuproblemen:  - vervuilde lucht  - vervuild oppervlaktewater  - vervuilde grond  Eén.
Vakkennis Natuurbeheer
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Aarde 3 havo Hoofdstuk 2 Aarde § 4.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
Koude gebieden Hoofdstuk 2.
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
Voorbereiding Voor Internationale Wedstrijden Baer Selen, KP-dag 21 januari 2006.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Mentale kracht? Omgaan met fouten Omgaan met druk Blijven vechten in verloren positie Omgaan met vermoeidheid Doorzettingsvermogen Omgaan met vernederingen.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Delfstoffen in Nederland Hoe zit het met vergunningen en toezicht? Jantine Kraaiveld Coordinator Wabo-advisering Schakeldag 21 juni 2016.
Vijvers / waterpartijen
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Mooi mens! Genesis 1:26-28 & 31 “God zei: ‘Nu wil ik mensen maken. Ze moeten op mij lijken. Ze zullen de baas zijn over de vissen in de zee en de vogels.
Soorten meststoffen test.
Energie voor je leerlingen
Hfd 2 Bronnen van energie
Drinkwater Kijk naar de titel. Waarom staat er wéér in de ondertitel?
Organische meststoffen
WELKOM Energiecoöperatie Endura
"sizzen is neat, mar dwaen is in ding"
Thema 4. Ordening Blz 80.
Hazel Educatief - Anica Schilperoord
Onderwater-biologie Wereldwijd Pecha Kucha: 400 seconden over:
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Veilig werken in de logistiek (KAM)
COMPLEXITEIT en de waarde van praktijkkennis
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Organische meststoffen
Transcript van de presentatie:

Olie en gaswinning in het noordpoolgebied vanuit het perspectief van mens en milieu Groepsopdrachten Martine van den Heuvel-Greve en Bas Bolman 6 november 2014

Opdracht  Groepen van 5-6 personen  Eén thema per groep  Periode 6 – 20 november 2014  Beknopte rapportage per groep inleveren op 18 november 2014  Groepspresentatie op donderdag 20 november 2014  Achtergrondinformatie te vinden op:  guest lectures  Minor oil & gas.

Groep 1: Offshore olie en gas in het noordpoolgebied: grenzen verleggen!  Welke technieken voor olie & gaswinning kun je gebruiken om exploitatie van olie & gas in het noordpoolgebied duurzaam te kunnen uitvoeren? Waarom?  Is alles al beschikbaar? Zo nee, hoe zou je die technieken kunnen ontwikkelen? Groep 1

Groep 2: Wat als het mis gaat: olievervuiling in het noordpoolgebied  Welke response technieken kunnen gebruikt worden bij olievervuiling in het Arctisch gebied? Waarom niet alle beschikbare technieken?  Wat is speciaal in het Arctisch gebied nodig om olie effectief te kunnen bestrijden en hoe kan je dat doen? Groep 2

Groep 3: Een praktische klus: pijpen leggen in Groenland  Hoe kan een pijpleiding optimaal worden aangelegd op een hypothetische locatie, rekening houdend met techniek, ijsgang, planten, dieren en mensen??  Welke risico’s zijn er en hoe kan je die verminderen? Groep 3 Bron: wikipedia

Groep 4: Wat maakt het noordpoolgebied zo bijzonder: planten en dieren  Welke planten en dieren kunnen onder druk komen te staan door exploitatie van olie & gas in het noordpoolgebied? Waarom en door welke soorten verstoring?  Wat zou je kunnen doen om het te voorkomen? Groep 4

Groep 5: Slimme beslissingen nemen: tankers of een pijpleiding?  Wat is beter: olie van een boorplatform met tankers naar de kust varen of een pijpleiding aanleggen naar het land toe?  Hoe kun je dit het beste vergelijken? Groep 5 Bron: wikipedia

Veel succes! Met dank aan: van Wageningen UR