Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Taal en rekenen in het mbo
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Logical Framework Approach
Hans Everhardt – MBO Groningen
Opbrengstgericht werken
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
Wiskunde in Technologie
Rekenen en ICT.
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
Taal en rekenen in de regio
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Referentiekader rekenen. Uit: /
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
3 april 2014 Miniconferentie VO  MBO Regio Eemland Welkom.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
LOB als doorlopende lijn
Mijn visie op onderwijs
Persoonlijke begeleiding
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen te komen. Voorstel uitgewerkt in activiteitenplan

Activiteitenplan Drie pijlers A)Intern beleid B)Diagnoseformulier C)Gezamenlijke professionalisering

Intern beleid Er is een stappenplan ontwikkeld waarmee scholen zelf hun taal- en rekenbeleid kunnen ontwikkelen Het stappenplan kent een deel voor management en een deel voor docenten De stappen kennen niet per se een bepaalde volgorde, het kan als checklist gebruikt worden door scholen die al stappen gezet hebben

Diagnoseformulier Er is een diagnoseformulier ontwikkeld waarop vmbo- docenten op een aantal onderdelen kunnen aangeven welk niveau hun studenten hebben Het diagnoseformulier wordt op dit moment getest in een kleinschalige pilot Doel is dat het diagnoseformulier aanvullende informatie geeft op het toekomstige examencijfer. Het diagnoseformulier wordt toegevoegd aan het doorstroomdossier

Gezamenlijke professionalisering Er zijn verschillend professionaliseringsactiviteiten georganiseerd: -Workshop Meijerink inleiding voor vo-mbo (SLO) -Workshop Meijerink voor taaldocenten vo-mbo (Cinop) -Workshop Meijerink voor rekendocenten vo-mbo (FI) -Training rekendidactiek voor vo-docenten (JSTA) -Workshopmiddag

Workshopmiddag Inleiding door Meijerink Workshops -Leesdidactiek (SLO) -Taal in andere vakken (ITTA) -Rekendidactiek (FI) -Rekenen in andere vakken (SLO) -Taalbeleid op het mbo (GC) -Rekenbeleid in de regio (ROC Mondriaan)

Nieuw plan voor A)Evaluatie pilot diagnoseformulier B)Evaluatie uitvoering Stappenplan C)Gezamenlijke benadering primair onderwijs D)Professionalisering E)Advies methodiek en testen

Evaluatie pilot diagnoseformulier Scholen vullen voor beperkt aantal leerlingen het formulier in voor de zomervakantie (alleen NL) Na zomervakantie verwerking van formulieren op MBO Daarna evaluatie middels ondervraging deelnemende docenten vmbo en mbo Resultaten evaluatie onderdeel van activiteit E)

Evaluatie uitvoering Stappenplan Enquête onder schoolleiders Groepsgesprekken met docenten Bijeenkomst schoolleiders

Gezamenlijke benadering primair onderwijs Mogelijkheden en wensen inventariseren Advies met handreiking/afspraken benadering primair onderwijs

Professionalisering Rekendidactiek Leesdidactiek Taal en rekenen in andere vakken Workshopmiddag met primair onderwijs

Advies methodiek en testen Onderzoek naar mogelijkheden en wensen Advies over mogelijke/wenselijke afstemming op het gebied van methodekeuze, gezamenlijke testmomenten etc.