MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Van Damschool in ontwikkeling
3-jarigen in het basisonderwijs
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Welkom MAS
Datum Naam school Naam presentator
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Presentatie Bijeenkomst 4
Presentatie Bijeenkomst 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Lancering Traject
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Toekomstgericht onderwijs
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Freekids Kinderopvang
Doelen behalen met activiteiten
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Doelen behalen met activiteiten
Commissie voor vrijwilligerswerk
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Ontwikkeling en leren van kinderen
Presentatie Rode Bosbes
Commissie voor vrijwilligerswerk
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD

Wiskids? onbewust bewust

Met Wiskids wil Kinderopvang Humanitas - Kinderen actief met wiskunde laten spelen - Bewust als ‘nieuw’ element in ontwikkelingsgericht werken gebruiken

Wiskids = doen, uitproberen, nadenken (en je verbazen, nieuwsgierig worden…) Wiskids symbolen aanleren, leren rekenen, lesjes geven …

Wiskids = spelen + Spelend vertrouwd raken met logisch denken en doen  Structureren en begrijpen van de wereld

Wiskidsleeftijd twee tot zes jaar 3 fasen - Concrete fase: zintuiglijk waarneembaar - Overgangsfase: het concrete in combinatie met symbolen - Abstracte fase: symbolen, zich dingen kunnen voorstellen

Wiskids  Kinderopvang Humanitas Elk kind zijn eigen tempo, op zijn eigen manier Ruimte voor onderzoeken, uitproberen Ontwikkelingsgericht werken

Pedagogisch medewerkers en Wiskids Te gebruiken in verschillende werksettings (zoals activiteiten- gericht werken) en op veel verschillende momenten (eten, naar buiten gaan, opruimen)

‘Gevraagd’ Kunnen bieden van veiligheid Kunnen bieden van uitdagende omgeving en voldoende materialen Passend communiceren (open vragen, geen goed of fout)

Pilots Training over Wiskids Uittesten voorbeeld- Activiteitenkaarten Maken nieuwe activiteiten Aanleveren praktijkmateriaal

Theoretische achtergrond Over wiskunde Over wiskundige elementen (landen) Over de drie fasen

Basishouding Hoe maak je het veilig voor kinderen? Hoe stimuleer je hen, lok je hen uit tot ontdekken? Hoe reageer je op oplossingen en uitspraken? Hoe vertel je ouders wat je doet?

De activiteiten… Ingedeeld naar wiskundige gebieden

In elk land Startverhaal van Wiskikker Theorie, inclusief specifieke uitleg fases Praktijkervaringen! Activiteiten

Activiteitenkaarten Voor: keuzeactiviteiten voor activiteitengericht werken groepsactiviteiten dagelijkse activiteiten

Boodschappenlijst: Opbergkist Veel (dagelijks) materiaal

Op 100 manieren te gebruiken… Per land zoeken bv: je wilt gaan tellen Op materiaal zoeken bv: je wilt iets gaan doen met …badeendjes Op type activiteit bv: je wilt ‘s middags een activiteit doen met 3+ kinderen Op fase bv: je hebt veel jonge kinderen in je groep erbij gekregen

Twee uitgangspunten Resultaten zijn per kwartaal vastgelegd. Teams/regio’s beslissen zelf waarmee ze de resultaten willen gaan behalen Wiskids is onderdeel van het gewone, dagelijkse en bekende werk

Een paar voorbeelden uit het implementatieplan

Elke locatieteam heeft bedacht en concreet afgesproken hoe ze Wiskids gaat aanpakken en hoe ouders daarbij betrokken worden In: 1ste kwartaal 2011 Wordt gedaan door pedagogisch medewerkers en locatiemanagers met werkvormen/pedagogische info vanuit pedagogen 1

Pedagogisch medewerkers/locatiemanagers ervaren dat Wiskids behoort tot het dagelijkse werk In: reflectiegesprek 2de/3de kwartaal 2011 Verantwoordelijk is de locatiemanager 2

Uitvoering volgen en eventueel bijsturen In: 3de kwartaal 2011 Door: regiomanager via o.a. werkbezoeken en agendering in MT Door: pedagogen, die benodigde ondersteuning geven 3

Onze Wiskids…