‘Op naar grensoverschrijdende drugpreventie-actie’ Een verklarend onderzoek naar middelengebruik bij middelbare scholieren in Zeeland, West-Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Advertisements

Bevorderen van soa-testen op het ROC
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De (on)gezonde leerling?
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Universele preventie van middelengebruik onder jongeren
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken: een verkenning
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Uitgaan en middelengebruik
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren Een onderzoek door M. Kleinjan en R. C. M. E. Engels.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Inspiratiedag Lokaal ouderenbeleid 28 september 2007 Prof. Dr. D. Verté, N. De Witte, L. De Donder Vakgroep sociale en culturele agogiek, Vrije Universiteit.
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Cultuurparticipatie bij jongeren
08/09/ Integraal Gemeentelijk Alcoholbeleid.
Behoefteonderzoek senioren 2008
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Drugpreventie bij jongeren
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Cannabisgebruik in Vlaanderen
PERSCONFERENTIE CANNABIS 5 november Cannabisgebruik bij jarigen voorstelling nieuwe cijfers van de leerlingenbevraging Vereniging.
Behoefteonderzoek senioren 2009
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
De gezonde school en genotmiddelen
Jongeren & Alcohol Jens Allaert.
Voortijdig schoolverlaten
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Ouderavond 15 sept
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge CanDep Middelengebruik en comorbiditeit bij frequent cannabisgebruikers, afhankelijke gebruikers en de algemene.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Door Cégoline Rouquart 1 Ba TP Klas: B2. Inhoudstafel Inleiding Doel Methode Resultaten Discussie Bronnen Einde.
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
Drugsgebruik onder jongeren in Noord-Holland Noord Emovo 2013.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
INFORMATIEAVOND KLAS 2 15 september uur Welkom en opening – Mw. M. van Rijen Presentatie Novadic-Kentron – Mw. K. v. Gompel Centrum.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
NHG-PreventieConsult module COPD: van ontwikkeling naar implementatie
Workshop basisonderwijs
De Limburgse medewerker
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

‘Op naar grensoverschrijdende drugpreventie-actie’ Een verklarend onderzoek naar middelengebruik bij middelbare scholieren in Zeeland, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen

2 Programma 9u00Onthaal 9u30Verwelkoming Dhr. Dirk De fauw, Gedeputeerde West-Vlaanderen Dhr. Cees Liefting, Wethouder Terneuzen Dhr. Geert Lombaert, Onderzoeker De Sleutel Pauze Dhr. Peer van der Kreeft, Hoofd Preventie De Sleutel Dhr. Johan Maertens, Alg. Directeur, De Sleutel 12u00Alcoholvrije receptie

3 Verwelkoming Dhr. Dirk De fauw Gedeputeerde West-Vlaanderen Bevoegd voor o.m. welzijn, jeugd en gezondheid Lid van de Vakgroep Welzijn EUREGIO

4 Ervaringen en toekomst van grens- overschrijdende samenwerking … Dhr. Cees Liefting Wethouder gemeente Terneuzen Bevoegd voor o.m. onderwijs, jeugd-, en gezinszaken, volksgezondheid en voorlichting

5 Risico- en protectieve factoren i.v.m. middelengebruik: onderzoeksresultaten Dhr. Geert Lombaert Medewerker dienst Wetenschappelijk Onderzoek De Sleutel

Risico- en protectieve factoren in verband met middelengebruik Onderzoek bij 14- tot 18-jarige scholieren in de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Zeeland Geert Lombaert Dienst Wetenschappelijk Onderzoek De Sleutel 14 november 2005

7 Doelstellingen  Representatieve en vergelijkbare gegevens verzamelen over middelengebruik van 14 à 18-jarige scholieren in West-Vlaanderen, Oost- Vlaanderen en Zeeland  Aanknopingspunten bieden voor preventie door analyse van de kenmerken en factoren die samenhangen met gebruik

8 Theoretisch model  Middelengebruik thuissituatieschoolsituatie regio- en persoons-vrienden, vrije tijd en kenmerkenverenigingsleven middelengebruik in relatie tot de leefwereld

9 Legale en illegale middelen middelengebruik Sigaretten Alcohol Slaap- of kalmeringsmiddelen Geneesmiddelen Anabole steroïden Snuifmiddelen Cannabis en andere illegale middelen

10 Onderzoekspopulatie (1)  14 à 18-jarige leerlingen in het voltijds middelbaar of voortgezet onderwijs

11 Onderzoekspopulatie (2)

12 Onderzoekspopulatie (3) West-Vl Oost-Vl Zeeland 2de graad: lln lln lln lln 3de graad: lln lln lln lln

13  Toevallige steekproef per provincie  Gestratificeerd naar: Onderwijsnet (Vl) of onderwijsrichting (Z) Bestuurlijk arrondissement (Vl) of regio (Z) Grootte van de school Onderwijsaanbod  58 klassen in West- & Oost-Vlaanderen  47 klassen in Zeeland Steekproef

14 Gegevensverzameling  Via een individuele, schriftelijke en anonieme vragenlijst (EMCDDA-conform)  Afname vragenlijst: op school klassikaal tijdens schooluren (1 lesuur) onder begeleiding van geïnstrueerde enquêteur in bijzijn van leerkracht die zich afzijdig houdt  Afnames tussen 16 maart en 2 mei 2005

15 Participatie  Op het niveau van de school: 87,5% medewerking Alle vervangende scholen werken mee  Op het niveau van de leerlingen: 93% is aanwezig bij afname (6% ziek of wettig afw., 0,4% spijbelen, 0,8% onbekend) 1,5% weigeringen + onbetrouwbaar  Op het niveau van de vragen: 99% volledig ingevuld

16 Respondenten  3294 bruikbare vragenlijsten: 2de graad: N= % jongens / 50% meisjes Lft: 14 à 16 jaar (gem. 15,3 j)  1213 west-vlaanderen  1140 oost-vlaanderen  941 zeeland 3de graad: N= % jongens / 51% meisjes Lft: 16 à 18 jaar (gem. 17 j)

17 Interpretatie prevalentiecijfers  Legende: LT (lifetime) = ooit in het leven LY (last year) = tijdens het laatste jaar LM (last month) = tijdens de laatste maand (recent) Cijfers voor de totale onderzoekspopulatie Cijfers voor de leerlingen uit de 2de graad Cijfers voor de leerlingen uit de 3de graad ‘Vroege starters’= eerste gebruik op max.13 jaar

18 Gebruik van sigaretten

19 Eerste gebruik sigaretten

20 Gebruik van alcoholische drank

21 Eerste gebruik alcohol

22 Dronkenschap

23 Eerste dronkenschap

24 Gebruik van slaap- of kalm.mid.

25 Eerste gebruik slaap- of kalm.

26 Gebruik van cannabis

27 Eerste gebruik cannabis

28 Gebruik van andere middelen

29 Samenhang tussen … alcoholcannabis sigaretten Slaap- of kalmerings- middelen

30 Over de grens …

31 Risico- en protectieve factoren thuissituatieschoolsituatie regio- en persoons-vrienden, vrije tijd en kenmerkenverenigingsleven middelengebruik

32 sigaretten alcohol+dronkenschap slaap+kalmeringsmidd. cannabis andere illegale midd. Wat willen we verklaren ? een middel Gebruik van een middel Kans op gebruik neen - ja Mate of freq. van gebruik 1-2 / 3-5 / … / 40 of meer

33 Verklaren op basis van …(1)  Regio-kenmerken  Demografische kenmerken  Thuissituatie  Schoolsituatie  Verenigingsleven + sport  Participatie aan buitenshuis activiteiten  Product-kenmerken

34 Verklaren op basis van …(2)  Kenmerken m.b.t. de vriendenkring  Normerende invloeden (normative influences)  Beschikbaar geld  Zelfbeeld  Probleemgedrag

35 Interpretatie  Risico (R)-factoren: ‘verhogen’ de kans op gebruik en mate van gebruik  Protectieve (P) factoren: ‘verlagen’ de kans op gebruik en mate van gebruik  Samenhang  oorzaak-gevolg  Nadruk op de grote lijnen (vs. nuances)

36 Regio-kenmerken  provincie (school)  stedelijkheidsgraad school + woonplaats  grensstreek school + woonplaats Geen tot weinig essentiële risico- of protectieve factoren

37 Demografische kenmerken  geslacht  leeftijd  Nationaliteit  leeftijd en nationaliteit op zich vormen geen risico- of protectieve factoren  meisjes: R slaap- en kalmeringsmidd.  jongens: R overmatig alcoholgebruik, dronkenschap en freq. cannabisgebruik

38 Kenmerken thuissituatie (1)  gezinsstructuur  aanwezigheid thuis  betrokkenheid ouders  afspraken thuis  monitoring vader/moeder  steun omgeving

39 Kenmerken thuissituatie (2) Weinig prominente risico- en protectieve factoren  traditioneel gezin: P-factor frequent cannabisgebruik  aanwezigheid thuis: P-factor cannabisgebruik

40 Schoolsituatie (1)  onderwijsnet, onderwijsvorm en jaar  schoolresultaten  spijbelgedrag  assertiviteit in klas  relatie tot leerkrachten en klasgenoten

41 Schoolsituatie (2)  Onderwijsnet, opleidingsvorm en leerjaar zijn niet doorslaggevend  Slechte resultaten: R dronkenschap  Assertiviteit in klas: R-factor voor roken, dronkenschap en cannabisgebruik  Spijbelgedrag is niet essentieel  Relatie tot leerkrachten en klasgenoten is niet cruciaal

42 Verenigingsleven + sport  lidmaatschap verenigingen  actief beoefenen van sport weinig fundamentele factoren  actief sport beoefenen in clubverband: P-factor sigarettengebruik

43 Activiteiten buitenshuis (1)  film/toneel/theater  uitgaan (fuif, dancing, café, jeugdhuis, optreden)  uitgaan over de grens

44 Activiteiten buitenshuis (2)  uitgaan: sterke R-factor voor roken, alcoholgebruik, dronkenschap en cannabisgebruik  uitgaan over de grens: R-factor voor overmatig alcoholgebruik en dronkenschap

45 Product-kenmerken  Gepercipieerde toegang tot product  Risico-inschatting productgebruik  toegang tot product: sterke R-factor voor elk middel  risico-inschatting: sterke P-factor voor elk middel

46 Vriendenkring  aantal vrienden  samenstelling vriendenkring speelt beperkte rol  aantal vrienden: enkel R-factor overmatig alcoholgebruik en dronkenschap  geen vrienden op eigen school: R-factor voor roken

47 Normerende invloed (1)  Afkeuring door ouders en vrienden  Gedrag ouders en vrienden (i.c. gebruik)  afkeuring door ouders: sterk protectieve factor voor elk middel  afkeuring door vrienden: sterk protectieve factor voor elk middel, uitz. slaap- en kalmeringsmiddelen

48 Normerende invloed (2)  gebruik door ouders: R-factor voor alcoholgebruik, dronkenschap en slaap- en kalmeringsmiddelen  gebruik door vrienden: sterke R-factor voor elk middel

49 Beschikbaar geld  zakgeld  geld via baantje weinig risico- of protectieve factoren

50 Zelfbeeld  Positief zelfbeeld  Positief zelfbeeld: protectieve factor voor elk middel

51 Probleemgedrag  Minder ernstig probleemgedrag  Ernstig probleemgedrag  probleemgedrag: Risico-factor voor sigaretten, overmatig alcoholgebruik en dronkenschap

Normerende invloed Product-kenmerken Zelfbeeld Buitenshuis act. (uitgaan) Probleemgedrag Assertiviteit in klas Geslacht Thuissituatie Schoolresultaten Vriendenkring Verenigingsleven+sport Beschikbaar geld Onderwijsnet- en vorm Regio-kenmerken

Onderwijsnet- en vorm Beschikbaar geld Verenigingsleven+sport Vriendenkring Schoolresultaten Thuissituatie Geslacht Assertiviteit in klas Probleemgedrag Buitenshuis act. (uitgaan) Zelfbeeld Product-kenmerken Normerende invloed

pauze