‘Op naar grensoverschrijdende drugpreventie-actie’ Een verklarend onderzoek naar middelengebruik bij middelbare scholieren in Zeeland, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen
2 Programma 9u00Onthaal 9u30Verwelkoming Dhr. Dirk De fauw, Gedeputeerde West-Vlaanderen Dhr. Cees Liefting, Wethouder Terneuzen Dhr. Geert Lombaert, Onderzoeker De Sleutel Pauze Dhr. Peer van der Kreeft, Hoofd Preventie De Sleutel Dhr. Johan Maertens, Alg. Directeur, De Sleutel 12u00Alcoholvrije receptie
3 Verwelkoming Dhr. Dirk De fauw Gedeputeerde West-Vlaanderen Bevoegd voor o.m. welzijn, jeugd en gezondheid Lid van de Vakgroep Welzijn EUREGIO
4 Ervaringen en toekomst van grens- overschrijdende samenwerking … Dhr. Cees Liefting Wethouder gemeente Terneuzen Bevoegd voor o.m. onderwijs, jeugd-, en gezinszaken, volksgezondheid en voorlichting
5 Risico- en protectieve factoren i.v.m. middelengebruik: onderzoeksresultaten Dhr. Geert Lombaert Medewerker dienst Wetenschappelijk Onderzoek De Sleutel
Risico- en protectieve factoren in verband met middelengebruik Onderzoek bij 14- tot 18-jarige scholieren in de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Zeeland Geert Lombaert Dienst Wetenschappelijk Onderzoek De Sleutel 14 november 2005
7 Doelstellingen Representatieve en vergelijkbare gegevens verzamelen over middelengebruik van 14 à 18-jarige scholieren in West-Vlaanderen, Oost- Vlaanderen en Zeeland Aanknopingspunten bieden voor preventie door analyse van de kenmerken en factoren die samenhangen met gebruik
8 Theoretisch model Middelengebruik thuissituatieschoolsituatie regio- en persoons-vrienden, vrije tijd en kenmerkenverenigingsleven middelengebruik in relatie tot de leefwereld
9 Legale en illegale middelen middelengebruik Sigaretten Alcohol Slaap- of kalmeringsmiddelen Geneesmiddelen Anabole steroïden Snuifmiddelen Cannabis en andere illegale middelen
10 Onderzoekspopulatie (1) 14 à 18-jarige leerlingen in het voltijds middelbaar of voortgezet onderwijs
11 Onderzoekspopulatie (2)
12 Onderzoekspopulatie (3) West-Vl Oost-Vl Zeeland 2de graad: lln lln lln lln 3de graad: lln lln lln lln
13 Toevallige steekproef per provincie Gestratificeerd naar: Onderwijsnet (Vl) of onderwijsrichting (Z) Bestuurlijk arrondissement (Vl) of regio (Z) Grootte van de school Onderwijsaanbod 58 klassen in West- & Oost-Vlaanderen 47 klassen in Zeeland Steekproef
14 Gegevensverzameling Via een individuele, schriftelijke en anonieme vragenlijst (EMCDDA-conform) Afname vragenlijst: op school klassikaal tijdens schooluren (1 lesuur) onder begeleiding van geïnstrueerde enquêteur in bijzijn van leerkracht die zich afzijdig houdt Afnames tussen 16 maart en 2 mei 2005
15 Participatie Op het niveau van de school: 87,5% medewerking Alle vervangende scholen werken mee Op het niveau van de leerlingen: 93% is aanwezig bij afname (6% ziek of wettig afw., 0,4% spijbelen, 0,8% onbekend) 1,5% weigeringen + onbetrouwbaar Op het niveau van de vragen: 99% volledig ingevuld
16 Respondenten 3294 bruikbare vragenlijsten: 2de graad: N= % jongens / 50% meisjes Lft: 14 à 16 jaar (gem. 15,3 j) 1213 west-vlaanderen 1140 oost-vlaanderen 941 zeeland 3de graad: N= % jongens / 51% meisjes Lft: 16 à 18 jaar (gem. 17 j)
17 Interpretatie prevalentiecijfers Legende: LT (lifetime) = ooit in het leven LY (last year) = tijdens het laatste jaar LM (last month) = tijdens de laatste maand (recent) Cijfers voor de totale onderzoekspopulatie Cijfers voor de leerlingen uit de 2de graad Cijfers voor de leerlingen uit de 3de graad ‘Vroege starters’= eerste gebruik op max.13 jaar
18 Gebruik van sigaretten
19 Eerste gebruik sigaretten
20 Gebruik van alcoholische drank
21 Eerste gebruik alcohol
22 Dronkenschap
23 Eerste dronkenschap
24 Gebruik van slaap- of kalm.mid.
25 Eerste gebruik slaap- of kalm.
26 Gebruik van cannabis
27 Eerste gebruik cannabis
28 Gebruik van andere middelen
29 Samenhang tussen … alcoholcannabis sigaretten Slaap- of kalmerings- middelen
30 Over de grens …
31 Risico- en protectieve factoren thuissituatieschoolsituatie regio- en persoons-vrienden, vrije tijd en kenmerkenverenigingsleven middelengebruik
32 sigaretten alcohol+dronkenschap slaap+kalmeringsmidd. cannabis andere illegale midd. Wat willen we verklaren ? een middel Gebruik van een middel Kans op gebruik neen - ja Mate of freq. van gebruik 1-2 / 3-5 / … / 40 of meer
33 Verklaren op basis van …(1) Regio-kenmerken Demografische kenmerken Thuissituatie Schoolsituatie Verenigingsleven + sport Participatie aan buitenshuis activiteiten Product-kenmerken
34 Verklaren op basis van …(2) Kenmerken m.b.t. de vriendenkring Normerende invloeden (normative influences) Beschikbaar geld Zelfbeeld Probleemgedrag
35 Interpretatie Risico (R)-factoren: ‘verhogen’ de kans op gebruik en mate van gebruik Protectieve (P) factoren: ‘verlagen’ de kans op gebruik en mate van gebruik Samenhang oorzaak-gevolg Nadruk op de grote lijnen (vs. nuances)
36 Regio-kenmerken provincie (school) stedelijkheidsgraad school + woonplaats grensstreek school + woonplaats Geen tot weinig essentiële risico- of protectieve factoren
37 Demografische kenmerken geslacht leeftijd Nationaliteit leeftijd en nationaliteit op zich vormen geen risico- of protectieve factoren meisjes: R slaap- en kalmeringsmidd. jongens: R overmatig alcoholgebruik, dronkenschap en freq. cannabisgebruik
38 Kenmerken thuissituatie (1) gezinsstructuur aanwezigheid thuis betrokkenheid ouders afspraken thuis monitoring vader/moeder steun omgeving
39 Kenmerken thuissituatie (2) Weinig prominente risico- en protectieve factoren traditioneel gezin: P-factor frequent cannabisgebruik aanwezigheid thuis: P-factor cannabisgebruik
40 Schoolsituatie (1) onderwijsnet, onderwijsvorm en jaar schoolresultaten spijbelgedrag assertiviteit in klas relatie tot leerkrachten en klasgenoten
41 Schoolsituatie (2) Onderwijsnet, opleidingsvorm en leerjaar zijn niet doorslaggevend Slechte resultaten: R dronkenschap Assertiviteit in klas: R-factor voor roken, dronkenschap en cannabisgebruik Spijbelgedrag is niet essentieel Relatie tot leerkrachten en klasgenoten is niet cruciaal
42 Verenigingsleven + sport lidmaatschap verenigingen actief beoefenen van sport weinig fundamentele factoren actief sport beoefenen in clubverband: P-factor sigarettengebruik
43 Activiteiten buitenshuis (1) film/toneel/theater uitgaan (fuif, dancing, café, jeugdhuis, optreden) uitgaan over de grens
44 Activiteiten buitenshuis (2) uitgaan: sterke R-factor voor roken, alcoholgebruik, dronkenschap en cannabisgebruik uitgaan over de grens: R-factor voor overmatig alcoholgebruik en dronkenschap
45 Product-kenmerken Gepercipieerde toegang tot product Risico-inschatting productgebruik toegang tot product: sterke R-factor voor elk middel risico-inschatting: sterke P-factor voor elk middel
46 Vriendenkring aantal vrienden samenstelling vriendenkring speelt beperkte rol aantal vrienden: enkel R-factor overmatig alcoholgebruik en dronkenschap geen vrienden op eigen school: R-factor voor roken
47 Normerende invloed (1) Afkeuring door ouders en vrienden Gedrag ouders en vrienden (i.c. gebruik) afkeuring door ouders: sterk protectieve factor voor elk middel afkeuring door vrienden: sterk protectieve factor voor elk middel, uitz. slaap- en kalmeringsmiddelen
48 Normerende invloed (2) gebruik door ouders: R-factor voor alcoholgebruik, dronkenschap en slaap- en kalmeringsmiddelen gebruik door vrienden: sterke R-factor voor elk middel
49 Beschikbaar geld zakgeld geld via baantje weinig risico- of protectieve factoren
50 Zelfbeeld Positief zelfbeeld Positief zelfbeeld: protectieve factor voor elk middel
51 Probleemgedrag Minder ernstig probleemgedrag Ernstig probleemgedrag probleemgedrag: Risico-factor voor sigaretten, overmatig alcoholgebruik en dronkenschap
Normerende invloed Product-kenmerken Zelfbeeld Buitenshuis act. (uitgaan) Probleemgedrag Assertiviteit in klas Geslacht Thuissituatie Schoolresultaten Vriendenkring Verenigingsleven+sport Beschikbaar geld Onderwijsnet- en vorm Regio-kenmerken
Onderwijsnet- en vorm Beschikbaar geld Verenigingsleven+sport Vriendenkring Schoolresultaten Thuissituatie Geslacht Assertiviteit in klas Probleemgedrag Buitenshuis act. (uitgaan) Zelfbeeld Product-kenmerken Normerende invloed
pauze