©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2012 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Financien Planning & Control
Advertisements

Decentralisatie AWBZ april 2013
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Participatiewet WWB en de veranderingen WMO een stand van zaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Gemeenteraad gemeente Gorinchem Accountantscontrole juni 2008 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus Peter Oostveen.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Sociale Dienst Drechtsteden Informatieve bijeenkomst gemeenteraad Sliedrecht 19 februari 2013.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt Jaapjan Visser 29 oktober 2013.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 30 maart 2010.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Samenhang 3D Tijd om anders te gaan denken. Plan van aanpak Kwantitatief: landelijke initiatieven afwachten om omvang in kaart te krijgen Kwantitatief:
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur Rotterdam, 30 oktober 2012.
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Hand-out Gemeentefinanciën 8 oktober 2012 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
Monitoring 3D - Participatiewet - WMO maatwerkvoorzieningen Gemeente Dordrecht 26 april 2016.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
Gemeente Delft 7 mei  Inhoud ◦ Financiële positie ◦ Ambities.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Prognose Grondbedrijf Financiële positie per Adviescommissie
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
“Stresstest 2014” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Jaarrekening 2014 Begroting 2015.
Financiële positie 2 september InleidingJaarrekeningenWeerstandsvermogen Oost-Groninger gemeenten Belastingdruk Omliggende gemeenten Toekomst.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Financiële positie Grondbedrijf Prognose 2014 Adviescommissie
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Voorlopige bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Financiële positie Grondbedrijf
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Beleidsplan Participatiewet
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Financiële positie Grondbedrijf
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Jaarrekening 2018 Presentatie Open Huis d.d. 6 juni 2019.
Accountantsverslag 2017 / Pre-audit 2018
Transcript van de presentatie:

©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2012 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie 21 mei 2013

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Agenda: 1. Controleproces 2. Hoofdlijnen bevindingen 3. Grondexploitaties 4. Resultaat 2012 en vermogen 5. Actuele ontwikkelingen 6. Vragen? 2

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Controleproces Goedkeuringstoleranties Fouten Onzekerheden 1% van het totaal van de lasten 3% van het totaal van de lasten € 5,9 miljoen € 17,7 miljoen Rapporteringstoleranties Fouten Onzekerheden €

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Conclusies controle Controleverklaring: Goedkeurend + toelichtende tekst: Ongecorrigeerde tekortkomingen: Rechtmatigheidsfouten: Rechtmatigheidsonzekerheden Proces controle:

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Hoofdlijnen bevindingen (1) 5 SpeerpuntBevinding Grondexploitaties-Verhoogde aandacht voor tijdens controle -Goede en stevige discussies over inschattingen en presentatie -Flinke afboekingen in 2012 als gevolg van opschonen boekwaarden en actualisaties. -Risico-profiel hoog voor gemeente. Risico’s spelen met name bij Stadswerven, Gezondheidspark, Amstelwijck en Belthurepark en bij de “niet in exploitatie genomen gronden”. -Impact op weerstandvermogen -Grondpositie blijft aandachtspunt (zie afzonderlijke sheet) Risicomanagement en Weerstandsvermogen -Afgelopen tijd volop aandacht binnen de gemeente. (nota / aandacht volledig risico-profiel). -Als gevolg van verhogen risico-profiel grondexploitaties onderdekking van € 47,3 miljoen. -Uitgebreide inventarisaties risico’s / strenge definitie weerstandscapaciteit beïnvloeden ratio. -Bij Kadernota 2014 en Richting Kiezen aandacht voor bezuinigingen, EMU-saldo en versterking weerstandvermogen.

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Hoofdlijnen bevindingen (2) 6 SpeerpuntBevinding Interne controle rechtmatigheid-Versterk regionale interne controlefunctie (inhoud en diepgang). Verbonden partijen-Uitgebreide aandacht voor monitoring en (indien mogelijk) sturing verbonden partijen. -Alle bekende resultaten verwerkt in de jaarrekening Aandachtspunt tijdens controle was verwerking resultaat GR Drechtsteden met dochters. -Risico’s op verbonden partijen blijven, maar zijn bekend. (voorbeelden: Drechtwerk, ROM-D) IT-audit- Aandacht voor follow-up bevindingen Voorzieningen Noordoevers-In de jaarrekening 2012 ongewijzigd ten opzichte van Afhankelijk van regionale besluitvorming in 2013.

©Deloitte Grondexploitaties (bedragen x € 1 miljoen) Post in jaarrekening Voorraad gronden niet in exploitatie€58,864,866,962,863,0 Voorraad gronden in exploitatie € 87,899,7105,8118,694,8 Subtotaal € 146,6164,5172,7181,4157,8 Voorzieningen € 28,435,247,247,741,9 Saldo balanspost € 118,2129,3125,5133,7115,9 Aandachtspunten: Absoluut en relatief gezien hoge boekwaarde / flink geïnvesteerd vermogen. In 2012 boekwaarde opgeschoond en verrekend met voorzieningen Daarnaast op grond van actualisatie extra voorzieningen gevormd. Verhoging risico-profiel voor risico’s op de projecten + in het kader van nog te nemen keuzes bij Richting Kiezen. Belangrijkste risico’s bij Stadswerven, Gezondheidspark, Amstelwijck, Belthurepark en de niet in exploitatie genomen gronden.

©Deloitte Jaarrekening 2012 – saldo 2012 (bedragen x € 1 miljoen) OmschrijvingBedrag Totaal baten programma’s 429,3 Totaal lasten programma’s468,4 Saldo voor bestemming (tekort) -/- 39,1 Totaal eigen vermogen eind ,9 Saldo voor bestemming-/- 39,1 Totaal eigen vermogen eind ,9 Saldo voor bestemming-39,1 Mutaties reserves in jaarrekening 2012 (per saldo bate)49,3 Saldo na bestemming10,2 Technische resultaatbestemming / budgetoverheveling2,4 Nog vrij te bestemmen7,8

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Resultaat en vermogen (bedragen X 1 1 miljoen) Het eigen vermogen is sinds het eerste crisisjaar afgenomen met € 70,7 miljoen (afname circa 13%). Ontwikkeling Eigen Vermogen Stand van de reserves per 1 januari536,5556,2538,9523,4519,9 Tussentijdse resultaatbestemming tijdens boekjaar 8,9-/- 28,2-/- 24,7-/- 29,5-/- 49,3 Nog te bestemmen resultaat bij jaarrekening6,43,69,226,010,2 Totaal (=resultaat vóór bestemming)15,3-/- 24,6-/- 15,5-/- 3,5-/- 39,1 Stand per 31 december551,6531,5523,4519,9480,9 Eigen vermogen als percentage balanstotaal71%66%61%58%54%

©Deloitte © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Resultaat en vermogen Resultaatontwikkeling ( x € 1 miljoen)

© 2013 Deloitte The Netherlands Financiële positie Drechtsteden gemeenten per 31 december Bedragen X € AlblasserdamDordrecht Hendrik Ido Ambacht PapendrechtSliedrechtZwijndrecht GR Drechtsteden Algemene reserve Bestemmingsreserves Resultaat na bestemming Totaal % van de balans Voorz. voor risico's etc Egalisatievoorzieningen Voorziening middelen derden Totaal Netto schuld Aantal inwoners Eigen vermogen per inwoner Voorzieningen per inwoner Netto schuld per inwoner Landelijk gemiddelde % van de balans 36 Eigen vermogen per inwoner € Netto schuld per inwoner € 1.424

© 2013 Deloitte The Netherlands Weerstandsvermogen per 31 december Bedragen X € AlblasserdamDordrecht Hendrik Ido Ambacht PapendrechtSliedrechtZwijndrecht GR Drechtsteden Weerstandscapaciteit Risicoprofiel p.m. Ratio WC / RP 2,20,41,72,51,13,0p.m. Weerstandscapaciteit per inwoner Algemene reserve per inwoner Eigen vermogen per inwoner

©Deloitte Waar draait het om? Voorzieningen- niveau Financiële positie Lokale lasten Hier moeten keuzes worden gemaakt 13 Staat onder druk

©Deloitte Sluitende begroting Weerstandscapaciteit Weerstandsvermogen Risico’s Financiële positie EMU-saldo Wet Hof Voor het inzicht zijn meer factoren belangrijk (Stresstest) Financiële positie

©Deloitte Samenvatting uitdaging 15 -Resultaat voor bestemming (excl. Grondexploitaties) structureel sluitend houden -Bezuinigingen -Regeerakkoord vanaf Decentralisaties (jeugdzorg, participatiewet en AWBZ/WMO) -Inzicht in (langjarige toekomstige) ontwikkeling van EMU-saldo en schuldpositie -Beheersen van investeringsprogramma (incl. grondexploitaties) -Normen formuleren (kaders stellen) -Ideaalcomplex van investeringen ontwikkelen 1. Houdt uw begroting onder controle (structureel evenwicht): a. Verwerk verliezen en risico’s b. Schrik niet direct van dalende reserves c. Neem via stappenplan maatregelen om termijn vermogen te versterken Benader de uitdagingen gestructureerd en consequent in twee delen: 1.Begroting 2. EMU-saldo en Schuldpositie 3.Vermogenspositie (weerstandsvermogen) 3. Vermogenspositie beheersen: 2. EMU-saldo en Schuldpositie beheersen:

© 2012 Deloitte The Netherlands (Externe) actuele ontwikkelingen Regeerakkoord PvdA-VVD Wetsvoorstel Wet gemeenschappelijke regelingen -Positie gemeenteraden wordt nadrukkelijker geregeld Aanpassing Besluit begroting en verantwoording (Bbv) -kleine aanpassingen in woorden en teksten -meer aandacht voor structurele mutaties in de reserves -meer aandacht voor incidentele baten en lasten Notities Commissie-BBV -Rechtmatigheids (bestuurs) verklaring door het college van B&W -Materiële vaste activa -Rente -Erfpacht -Verbonden partijen Rapport Ministerie van Infrastructuur inzake grondexploitaties Nieuwe modelverordening voor de financiële verordening (art. 212 Gemeentewet) Plannen voor Vennootschapsbelasting op overheidstaken Decentralisatie van taken (jeugdzorg, arbeidsmarkt en sociale zekerheid, AWBZ) Regionale samenwerking Modernisering bedrijfsvoering (ICT, Lean, horizontaal toezicht) 16

© 2012 Deloitte The Netherlands 1.Verhuurdersheffing. Toezicht houden op financiële positie en investeringsprogramma van woningbouwcorporaties. 2.Gewijzigde Wet Houdbaarheid Overheidsfinanciën (HOF) (23 april 2013) 3.Schatkistbankieren is ingegaan 4.Wet Markt en Overheid. Voor economische activiteiten dienen de integrale kosten doorberekend te worden aan de afnemers van producten en diensten. 5.Decentralisatie participatiewet (niet 1 januari 2014 maar 1 januari 2015) 6.Afschaffen BTW-Compensatiefonds gaat niet door, wel een bezuiniging van € 550 miljoen. 7.Wet bestrijding betalingsachterstand 8.Single Euro Payments Area 9.Revitalisering generiek toezicht. Aanvullende (Externe) actuele ontwikkelingen 17

© 2012 Deloitte The Netherlands © 2010 Deloitte Touche Tohmatsu Vragen ? 18

© 2012 Deloitte The Netherlands © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2012 Gemeente Dordrecht Bijlagen Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 19 Auditcommissie 21 mei 2013

© 2012 Deloitte The Netherlands Met financiële effecten 20 Nieuwe wetgeving Gemeenten Wet Houdbare overheids- financiën (Wet Hof) Wet Markt en Overheid Schatkist- bankieren Aanpassing Besluit begroting en verant- woording (BBV) Wet Bestrijding betalings- achterstand Single Euro Payments Area (SEPA) Vennoot- schaps- belasting Overheids- taken Revita- lisering generiek toezicht Beschermen van bestaande natuurgebieden + € 200 miljoen (provincies) Per inwoner circa: € 74 Sliedrecht: € 1,8 miljoen

© 2012 Deloitte The Netherlands Directe financiële effecten 21 Regeerakkoord Gemeenten Korting algemene uitkering 2015: € 307 miljoen Herindeling, Landsdelen 2015: € 975 miljoen Dualiserings- correctie 2015: € 18 miljoen Niet afschaffen BTW- compensatie- fonds basis € 550 miljoen Decentralisatie huisvesting onderwijs € 256 miljoen Motie Van Haersma Buma € 200 miljoen Beschermen van bestaande natuurgebieden + € 200 miljoen (provincies) Per inwoner circa: € 52 Per inwoner circa: € 72 Regeerakkoord 2013: -/- 2,7% (€ 17 miljard) DNB 2013: -/- 3,5% (€ 22 miljard) CPB /- 3,3% Extra bezuiniging € 5 miljard

© 2012 Deloitte The Netherlands financiële effecten decentralisaties c.a. 22 Regeerakkoord Gemeenten Ondersteuning, begeleiding en verzorging € 1,7 miljard Huishoudelijke zorg WMO € 1,14 miljard Hergebruik scootmobiel/ rolstoel etc. € 50 miljoen Huis- houdelijke dienst- verlening + € 100 miljoen Individuele bijzondere bijstand + € 80 Decentralisatie jeugdzorg additioneel structureel € 150 miljoen Participatie-wet € 1,83 miljard Arbeids- en re-integratie- plicht aange- scherpt € 95 miljoen Het participatie- budget van gemeenten wordt gekort € 96,6 miljoen De Huishoud- uitkerings- toets € 80 miljoen Maatwerk- voorziening voor inkomenssteun aan chronisch zieken en gehandicapten + € 761 miljoen -/- € 1,342 miljard Decentralisatie AWBZ en Jeugdzorg Per inwoner circa: € 213 Per inwoner circa: € 19 Per inwoner circa: € 11 Decentralisatie Participatiewet Per inwoner circa: € 18,35

© 2012 Deloitte The Netherlands Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur (1) 23 Het kabinet streeft naar gemeenten met een minimale omvang van inwoners. De decentralisaties zullen in principe gericht worden op gemeenten (korting oplopend van € 60 miljoen in 2015 tot structureel € 975 miljoen). Korting Algemene Uitkering (trap-op-trap-af) (korting oplopend van € 48 miljoen in 2015 tot structureel € 307 miljoen). Dualiseringscorrectie (minder volksvertegenwoordigers) (structurele korting van € 18 mln. vanaf 2015). Het BTW-compensatiefonds zal niet worden afgeschaft Decentrale overheden gaan in 2013 verplicht schatkistbankieren. Invoering Wet Houdbare Overheidsfinanciën (HOF) gaat door. Jaarrekening gemeente Binnenmaas 14 mei 2013

© 2012 Deloitte The Netherlands Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur (2) 24 De individuele bijzondere bijstand voor daadwerkelijk gemaakte kosten wordt verruimd (extra budget van € 80 miljoen in 2014 en vanaf 2015 structureel € 100 miljoen). Het jeugdzorgbudget, dat per 2015 met een decentralisatie-uitkering naar gemeenten wordt overgeheveld, wordt additioneel verlaagd met € 150 miljoen (met een ingroei in 2015 en 2016 van € 40 miljoen en € 100 miljoen). (Decentralisatie jeugdzorg) Een bedrag van € 256 miljoen. wordt vanaf 2015 structureel uit het Gemeentefonds overgeheveld naar de scholen ten behoeve van hun huisvesting. Gemeenten worden geheel verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging (overheveling gaat gepaard met een efficiencykorting van € 290 miljoen in 2014 oplopend tot structureel € miljoen). (AWBZ naar de WMO) Jaarrekening gemeente Binnenmaas14 mei 2013

© 2012 Deloitte The Netherlands Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur (3) 25 Het beroep op de bestaande huishoudelijke hulp in de WMO wordt voor nieuwe cliënten in 2014 beëindigd. Voor bestaande cliënten gaat de maatregel een jaar later in. Gemeenten behouden 25% van het budget voor een maatwerkvoorziening (korting oplopend in 2014 van € 89 miljoen tot structureel € miljoen). Verplicht hergebruik scootmobiel/rolstoel etc. in de Wmo (korting oplopend in 2015 van € 15 miljoen tot structureel € 50 miljoen). Gemeenten worden verantwoordelijk voor maatwerkvoorziening voor inkomenssteun aan chronisch zieken en gehandicapten (hiervoor komt vanaf 2014 € 100 miljoen oplopend tot structureel € 761 miljoen extra beschikbaar. Tegelijk heeft het Rijk een efficiencykorting geboekt van € miljoen). (AWBZ naar de WMO) Gemeenten kunnen huishoudelijke dienstverlening aanbieden. Hiervoor komt vanaf 2017 € 100 miljoen structureel beschikbaar. Jaarrekening gemeente Woudrichem 13 mei 2013

© 2012 Deloitte The Netherlands Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur (4) 26 Er komt één participatiewet die de Wwb, Wsw en een deel van de Wajong samenvoegt (korting oplopend in 2015 van € 60 miljoen tot structureel € miljoen). De algemene arbeids- en re-integratieplicht in de Bijstand wordt aangescherpt door het gebruik van ontheffingen te beperken (korting oplopend in 2015 van € 13 miljoen tot structureel € 95 miljoen). Het participatiebudget van gemeenten wordt gekort. Dit levert een besparing op van € 38,5 miljoen. In 2015 oplopend naar € 96,6 miljoen in 2017 structureel. De Huishouduitkeringstoets wordt ingevoerd per 1 januari De bijstandsuitkering wordt lager naarmate er meer inwonende volwassenen in een huishouden aanwezig zijn. Hier wordt een besparing van € 80 miljoen mee gerealiseerd. Jaarrekening gemeente Binnenmaas 14 mei 2013