Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Premium Video Advertising Netwerk Sanoma Media & SBS
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Business mapping Business model canvas.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
29/01/14.  Intro  Theorie  Kennisvragen maken.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
4 P´s en 3 R-en MK01.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Cross Media.
Cross Media.
Marketing presentatie
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
detaillistenpromotie
Communicatiebeleid Onderneming
Business Marketing Management
Economie in de bovenbouw
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
[Productnaam] Marketingplan
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Nova College Haarlem - Ron Weijens - Sales 2 Promotie- en Plaats mix 1e jaars.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
De laatste Print Bereikcijfers. NOM Print Monitor 2010-I/2010-II.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Magazines. Bron: NUV/GPT betaalde publiekstijdschriften telt Nederland. Ons land heeft daarmee een rijk en gesegmenteerd aanbod van titels
Marketingplan [Productnaam]
De marketing van kennis
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
[Productnaam] Marketingplan
Distributiebeleid.
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Welkom havo 3..
Internetmarketing en oefentoets
H1 Media en communicatie
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Media.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens

Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst

Vraag 1 Waarom hoort PR niet tot reclame?

Vraag 2 Wat versta je onder public relations?

Vraag 3 De wielerwedstrijd Amstel Gold Race, wordt gesponsord door Amstel. Op moment dat de wedstrijd op TV wordt uitgezonden wordt dat sportprogramma mede mogelijk gemaakt door Rabobank. Van welke twee vormen van sponsoring is hier sprake?

Vraag 4 De bloemenbranche maakt gezamelijk reclame met de slogan ‘Gek op bloemen’. Hoe noemen we deze reclame? A. Coöperatieve Reclame B. Collectieve Reclame C. Combinatie Reclame D. Ideële Reclame

Vraag 5 Noem vier taken van reclame.

Vraag 1 - Antwoorden Waarom hoort PR niet tot reclame? PR heeft niet tot doel meer te verkopen of klanten te trekken.

Vraag 2 Wat versta je onder public relations? Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.

Vraag 3 De wielerwedstrijd Amstel Gold Race, wordt gesponsord door Amstel. Op moment dat de wedstrijd op TV wordt uitgezonden wordt dat sportprogramma mede mogelijk gemaakt door Rabobank. Van welke twee vormen van sponsoring is hier sprake? Sport Sponsoring en TV Sponsoring

Vraag 4 De bloemenbranche maakt gezamelijk reclame met de slogan ‘Gek op bloemen’. Hoe noemen we deze reclame? A. Coöperatieve Reclame B. Collectieve Reclame C. Combinatie Reclame D. Ideële Reclame Antwoord: A

Vraag 5 Noem vier taken van reclame. 1. Contact leggen met de markt. 2. Belangstelling opwekken voor het product of merk. 3. Voorkeur voor het merk scheppen. 4. De relatie onderhouden tussen adverteerder en consument.

Reclamedragers Omdat de media de reclame “dragen” naar de consument wordt de media ook wel Reclamedragers genoemd Welke behandelen wij? Kranten Tijdschriften Televisie Radio Buitenreclame Bioscopen

Top 10 van “reclame-besteders” KPN KPN 50 miljoen Albert HeijnAlbert Heijn47 miljoen T-MobileT-Mobile38 miljoen OrangeOrange30 miljoen GammaGamma29 miljoen Duurste reclame ooit 23 miljoen dollar > voor 3 minuten Chanel No.5 – Nicole Kidman

Kranten 17% van de reclame uitingen komen in de krant. Voordelen: Bereikt veel mensen Kan inspelen op actuele gebeurtenissen Regionale adverteerder kan in regionale krant Nadelen Als je alle mensen wilt bereiken is relatief duur. Je moet dan in veel kranten adverteren Je bereikt ook mensen die niet in je doelgroep vallen Krant heeft een korte levensduur Advertenties worden oppervlakkig gelezen

Tijdschriften Er zijn er velen. Publiekstijdschriften zijn: Gezinsbladen: Panorama / Privé etc. RTV-Bladen: KRO-gids / Veronica Magazine etc. Jongerenbladen: Yes / Popfoto / Donald Duck etc. Mannenbladen: Autoweek / Playboy / Esquire etc. Vrouwenbladen: Libelle / Viva / Marie Claire etc. Opiniebladen: Elsevier / HP-De Tijd etc. Sportbladen: Voetbal Intern. / Ski Magazine etc. Special Interest Bladen: TIP (koken) / VT Wonen / Klassieker (auto)

Vervolg Tijdschriften Voordelen Doelgroepen kunnen worden bereikt Drukkwaliteit is hoog Deel lezers bewaren het blad Blad wordt doorgegeven aan anderen Nadelen Regionaal adverteren is moeilijker Als doelgroep in 2 bladen valt > Dubbele kosten

Televisie Adverteren op Televisie is met meer dan 50% marktaandeel de grootste. Voordelen Bewegende beelden en geluid Attentiewaarde is groot, ogen worden automatisch naar toe getrokken Bereikt veel personen Nadelen Kosten zijn zeer hoog (ong. 500 euro per sec.), maar door hoog bereik zijn kosten per persoon weer laagste Zappen van consument Informatie wordt snel vergeten (vluchtig) Kan geen ingewikkelde informatie uitleggen (30 sec. is al lang) Productiekosten zijn hoog

Vormen persoonlijke verkoop Telefonische verkoop Colportage Beurzen en tentoonstellingen

Telefonische verkoop Telefonische verkoop is verkoop waarbij de klant via de telefoon wordt benaderd.

Colportage Colportage is een vorm van handel, waarbij aan de deur producten worden gedemonstreerd en verkocht. Huis-aan-huis-verkoop

Beurzen Een beurs is een tentoonstelling waar aanbieders hun producten tonen aan belangstellenden. Vakbeurs Consumentenbeurs

Maken Vraag 11 t/m 1611 t/m 16

Hoofdstuk 3: Distributiebeleid

Keuze distributiekanaal Onder distributiekanaal verstaan we de opeenvolgende bedrijven die zijn betrokken bij de distributie van een product van de (oer)producent naar de consument.distributiekanaal De producent moet bepalen via welke wegen of kanalen zijn goederen de consument bereiken.

Overbruggen verschillen Tijdens de distributie worden zes verschillen overbrugd. 1. Verschillen in hoeveelheid.hoeveelheid 2. Verschillen in tijd. 3. Verschillen in plaats.plaats 4. Verschillen in kennis. 5. Verschillen in vermogen. 6. Verschillen in kwaliteit.

Keuze overwegingen Bij de keuze van een ditributiekanaal spelen allerlei overwegingen een rol. Hoe belangrijk vindt men rechtstreeks contact met de afnemers.rechtstreeks Wonen in het gebied weinig of veel afnemers.weinig Welk kanaal is bereid het product op te nemen. Welk kanaal heeft de laagste kosten. Wat verwacht de consument.

Lengte distributiekanaal We onderscheiden Directe distributie. Indirecte distributie. Duale distributie. De uitleg volgt volgende week.

Huiswerk Opdracht 22 en 23 maken van bladzijde 62 en 63 Leren tot en met pagina 79