Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Technology in the classroom
Reflectievaardigheden en instrumenten
BLOGGEN Op School.
PTI Eeklo Autocad 2013 Downloaden & Installeren Schooljaar Studentenversie.
Universal Design for Learning
Karsten Campsteyn – Jan Penders
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Gepersonaliseerd leren
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
POP Minor Ondernemen 2e semester NHL Hogeschool Leeuwarden 5 maart 2015.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
Tip 7: wissel je werkvormen af
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Workshop evalueren Dcp
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Blended learning in een cursus NT2 voor laaggeletterden presentatie P7-A Onderwijsdag ROC West Brabant 29 maart 2016 Jonneke
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Instructie Shakespeak Powerpoint
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Docentvaardigheden ICT
What is the meaning of? Student centered learning
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Mijn visie op onderwijs
Kennisclip Web toepassingen
Gepersonaliseerd leren
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Bijscholing: 3 september
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Samenwerken en communicatie
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL

1 Wat is Socrative? Digitale tool (gratis) voor het maken van een quiz Vragen beantwoorden: -individueel, op eigen tempo -in groep, via ruimterace Drie vraagvormen: -waar/vals-vraag -meerkeuzevraag -open vraag

2 Ervaren van de tool als student Student Roomnummer AKPK73YBZ

3 Maken van een quiz: stappenplan Teacher account aanmaken – keuze taal Dashboard – testen beheren - titel quiz Vragen toevoegen: waar/vals-vraag, meerkeuzevraag, open vraag Feedback geven Link noteren, maar niet aanklikbaar Opslaan Roomnummer Offline?: internet noodzakelijk, zowel voor het aanmaken als afwerken van vragen en testen.

4 Bruikbaarheid Socrative? Ruimterace: studenten lossen vragen op in groepen, hun "voortgang" wordt op het scherm weergegeven door gekleurde raketten... Quiz die de studenten op eigen tempo, of door jou bepaald, afwerken … test beginnen Stellingen in de klas: studenten kiezen antwoord, jij stelt mondeling de vraag … snelvraag Verzamel de resultaten per groep, per individu, per vraag … voortgang + foutenanalyse Resultaten als download, rechtstreeks in Google Drive of in statistiekvorm

5 Reflectie bij assessment Mijn resultaat op de quiz … Mijn kennis van de onderdelen -Doelstellingen -Kijkwijzer didactische principes -Assessment Hoe ga ik dit verder aanpakken?

FeedbackConcrete uitwerkingReflectie Waar ga je naar toe? (feedup) Leerdoelen Hoe heb je de quiz uitgevoerd? (feedback) Positieve ontdekkingen -Beheersing? -Aanpak? Uitdagingen -Niet beheersing? -Aanpak? Hoe ga je verder werken? (feedforward) Wat nodig voor vooruitgang? Welke leerwegen?

6 Kader UDL Universal design of learning, zie kijkwijzer didactische principes, hoofdstuk 2, cursus didactische competentie (versie voor opleidingsjaar ) Principe 2: Studenten kunnen op verschillende manieren met materiaal omgaan en op verschillende manieren aantonen wat ze geleerd hebben Richtlijn 4: Verschillende manieren aanbieden om actief om te gaan met de leerstof. Socrative geeft de studenten de mogelijk om actief om te gaan met vragen in verband met de leerstof. De docent kan bijvoorbeeld een stelling of vraag posten waarop de studenten kunnen stemmen. Bij grote groepen kan je zo alle studenten betrekken. Richtlijn 5: Verschillende manieren aanbieden om aan te tonen wat studenten geleerd hebben. Het is mogelijk om studenten te laten reflecteren over de leerstof door een open of gesloten vraag te stellen. De studenten kunnen hun antwoord dan selecteren of invoeren. Als docent kan je dan de antwoorden van studenten analyseren. Principe 3: Studenten op verschillende manieren betrokken laten voelen Richtlijn 7: Inspelen op interesses van studenten. Via een poll kan je peilen naar de interesses van de studenten.

Alternatieve tools

Handleiding Socrative … vers van de pers … Zie blog Wouter Buelens ocrative.html?m=1 ocrative.html?m=1