Een diamant is als een begaafde leerling; ongeslepen vol mogelijkheden en prachtig. Bewerkt is een diamant als ontwikkelde talenten: gewoonweg schitterend!!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Problemen in de melkweg
Advertisements

Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Borneo eiland.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
KERK EN STAGE MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN RAAD VAN KERKEN NOORD-HOLLAND OSMA.
Vriendschap.
START DIA.
Geletterdheid….. Wat is dat?
GENADE = FEEST Of toch niet?.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
First ID project Rosa Beroepscollege
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Met handen en voeten geloven 1
zou nog niet zo slecht zijn!
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Presentatie Executieve functies
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Aanpak problematisch gedrag
mijn spreekbeurt gaat over
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Een herfstboekje maken
PSO. Praktisch school onderzoek.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Groepsdynamiek 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wat is creatief denken? Ken je dit spel goed?. Wat is creatief denken? Op een gegeven moment lukt het niet meer om te winnen.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
A FSCHEID ZESDE KLAS 2016! Wat nemen jullie uit de Dreefse winkelkar mee naar het secundair? Ter Dreef En als elk kind in dit labyrint op zoek mag naar.
Hannie Dierx – Lamers, MA Specialist Hoogbegaafdheid, De Diamant, Vlodrop
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Het loopbaangesprek.
Wat is dit?.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Wie denk je wel niet wie je bent???
Creatief Denken maar eerst:.
© UNIEK IN DE KLAS.
Creatief Denken maar eerst:.
Mijn visie op onderwijs
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Titel van wetenschappelijk project
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Transcript van de presentatie:

Een diamant is als een begaafde leerling; ongeslepen vol mogelijkheden en prachtig. Bewerkt is een diamant als ontwikkelde talenten: gewoonweg schitterend!!! Je hebt een basis gevoel van veiligheid nodig om te kunnen creëren

10 november 2015 Korte werkvormen voor creatief denken Doelenvaardighedenlijst Groepsvorming Leren, ontwikkelen en groeien Hannie Dierx, de Diamant, Vlodrop

DE VRAAG VAN DE WEEK

 De Gobiwoestijn op de grens van China en Mongolië is een van de onvruchtbaarste plekken op aarde. Toch liggen er tussen de hoogste duinen ter wereld diepe meren. Water welt uit de bodem op en voert voedsel voor planten aan, die op het satellietbeeld te zien zijn als een dunne groene ring rond elk meer. De foto is door de Probasatelliet van ESA genomen op zo’n 600 kilometer hoogte. Uitsnede: 14 bij 14 kilometer.

Bronnen, theoretische onderbouwing magento/e-zine-creatief-denken.html

Bronnen, werkvormen

Creatief denken: 5 basisvaardigheden  1. Creatief waarnemen ◦ Wat kan het nog meer zijn, hoe kan ik het anders zien!  2. Flexibel associëren ◦ Bloem associaties / ketting associaties  3. Uitstel van oordeel ◦ Plussen en minnen / ◦ Denkhoeden (E. de Bono)

Creatief denken: 5 basisvaardigheden  4. Zoek overeenkomsten ◦ X is als y want Z ◦ Kruip in de huid van  5. Alternatieven blijven zoeken ◦ Herformuleren van de vraagstelling  6. Verbeeldingskracht ◦ s.c.h.a.v.e.n.

Kennismaking naam gezin hobby informatie over school, routines Inzetten op respect voor elkaar gelijkwaardig samenwerken samen beslissen Samen verantwoordelijk gebruik leiders stel samen regels vast bespreek normen Positief klimaat harmonie samenwerking productief in groepswerk veilig klimaat om gevoelens te uiten

 Basisoefening klap-klap uit energize 2 - voor en naklappen - tijdens het naklappen, klapt de leerkracht het nieuwe motief  Leerlingen bedenken zelf motiefje - 1 leerling klapt na en voegt 4 tellen toe. - de volgende leerling klapt alleen de nieuwe tellen en voegt weer iets toe - maak de rol van de groep groter door die ook nog te laten naklappen.

 Noem de uitkomsten van een tafeltjes; ◦ dus gooien naar de derde leerling, is de tafel van 3 oefenen.  Laat de leerlingen: ◦ voorspellen of de bol eindigt bij de beginner ◦ voorspellen of iedereen de bol krijgt voordat die bij de beginner is? ◦ hoe vaak de bol rond moet voordat iedereen is geweest.

 Koppelen aan verrijking  Patronen ontwerpen, op een al verdeelde cirkel,  Mozaïek in een cirkel  Het meten van de hoeken  Het gebruik van de geodriehoek  Het ontwerpen van patronen  Vergelijk dit met spirograph en mandala’s  Voorspel met spirograph hoe het figuur eruit komt te zien  Hoe kun je uitrekenen of de blad bij de eerste persoon uitkomt? Grootste gemene deler / kleinste gemene veelvoud Rekentijger deel 7A: hoeken op de klok/ kgd / ggv

 Hussel de touwtjes van ongeveer 1 meter De helft van het aantal kinderen  Laat de kinderen 1 uiteinde vastpakken, de andere hand op de rug.  Hoe krijgen we dit uit de knoop?

 DVL: ◦ Geef 1 leerling de leiding.  Cognitief: ◦ Leg vast welke weg het gemerkte touwtje gaat?  Groepsvorming: ◦ Kennen de leerlingen elkaar al zo goed dat ze dit zonder te praten kunnen? Of met een codetaal, die ze zelf ontwerpen?

Hannie Dierx, de Diamant, Vlodrop

 Laat de kinderen enkele personen en een voorwerp noemen, ook een tijd.  Om de beurt maken de kinderen nu één zin van het verhaal.  Dit is een mooi opstapje naar het meerhoofdig interview. verdieping: bespreken van woordsoorten gebruik het bij leren leren, stel een kennis vraag Hannie Dierx, de Diamant, Vlodrop

Breng de stok naar de grond, zonder dat één van de vingers het contact met de stok verliest. Is een vinger los geweest van de stok, begin dan opnieuw.

Hannie Dierx, de Diamant, Vlodrop

 Cognitieve verdieping ◦ Maken van tekenfilm ◦ Maken van klei animatie ◦ Klei, wat is dat eigenlijk? Van een kopje naar een clown!!

Mijn hoop: 31 deelnemers, die de komende week 1 keer een korte werkvorm uitvoeren die: - stimulerend is voor de groepsvorming - creatief denken stimuleert - een aanleiding kan zijn voor een cognitieve verdieping. - Wilt u voor mij minimaal 1 van de evaluatie mogelijkheden invullen? Hannie Dierx, de Diamant, Vlodrop

Hannie Dierx Stichting Swalm en Roer, Roermond Basisschool Vincent van Gogh, Roermond Samenwerkingsverband Thuisadres: Bungalowpark Rothenbach NM Vlodrop Hannie Dierx, de Diamant, Vlodrop