1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Technisch lezen en spellen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Effectief leesonderwijs
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Lezen leren.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Voorschotbenadering risicokleuters
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Psychomotorische taxonomie
Spelling & Dyslexie 2 week
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen

2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische kennis en fonologische kennis  morfologische kennis  semantische kennis  syntactische kennis  tekstuele kennis en pragmatische kennis

3 van 22 Achtergrondkennis Modellen van het leesproces o het bottum-upmodel o het top-downmodel o het interactieve model Strategisch lezen o leesdoel en leesmanier o inzetten van kennis o monitoren o reflectie

4 van 22 Het belang van lezen Maatschappelijke, culturele en persoonlijke belangen Schoolse leesvaardigheid

5 van 22 Achtergronden en tendensen bij leesonderwijs Het leesonderwijs in de vorige eeuw Waarom lezen? Omgaan met achterstanden

6 van 22 Wettelijk kader: kerndoelen en referentieniveaus Kerndoelen: aanbodsverplichting o tussendoelen beginnende geletterdheid o tussendoelen gevorderde geletterdheid Referentieniveau: niveaubepaling o Voor het eind van de basisschool worden de niveaus 1F en 2F/1S (fundamenteel niveau en streefniveau) gehanteerd o Het referentiekader geeft aan:  welke teksten kinderen moeten kunnen lezen  welke taken zij daarbij moeten uitvoeren  wat kenmerken van die taakuitvoering zijn Dus: wat ze moeten kunnen met deze teksten

7 van 22 Referentieniveaus: leerstoflijnen Taken o leesomgeving o functies o leestaken  lezen van informatieve teksten  lezen van instructies  lezen van betogende teksten  lezen van verhalen  lezen van poëzie

8 van 22 Referentieniveaus: leerstoflijnen Tekstkenmerken o onderwerp o structuur o aanwijzingen voor inhoud en/of structuur o stijl o relatie tussen woord en beeld o kenmerken van verhalen en gedichten o AVI/CLIB en leesLAT

9 van 22 Referentieniveaus: leerstoflijnen Kenmerken taakuitvoering o leestechniek en woordenschat o begrijpen en interpreteren o evalueren o studietechnieken o opzoeken

10 van 22 Visies op leeronderwijs Traditioneel leesonderwijs Lezen en interactief taalonderwijs Lezen en taakgericht taalonderwijs Taal en lezen bij andere vakken Lezen en communicatief taalonderwijs: taalvorming

11 van 22 Didactiek: aanpak door de leraar Leesomgeving Leesmotivatie Tussendoelen

12 van 22 Tussendoelen beginnende geletterdheid Boekoriëntatie en verhaalbegrip o voorspellende, concluderende en samenvattende vragen stellen o interactief voorlezen o gedigitaliseerde prentenboeken o controle of verhaal begrepen is o prentenboeken lezen op een literaire manier Kinderen raken zo bekend met: o relaties tussen gesproken en geschreven taal o functies van geschreven taal

13 van 22 Tussendoelen beginnende geletterdheid Taalbewustzijn en alfabetisch principe o bekend maken met grafemen (tekens) en fonemen (klanken) Functioneel lezen en schrijven Technisch lezen en schrijven o elementaire leeshandeling o visuele en auditieve analyse o (niet) klankzuivere woorden o visuele en auditieve synthese o spellingspatronen lezen Begrijpend lezen en schrijven

14 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen o teksten o leesdoelen o leesmanieren o leesstrategieën Technisch lezen o woordherkenning o voorlezen Leeswoordenschat Reflecteren op taal Informatieverwerving

15 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen: strategieën o vóór het lezen  onderwerp van de tekst bepalen  leestaak bekijken  lesdoel en leesdoel bepalen o tijdens het lezen o na het lezen

16 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen: strategieën o vóór het lezen o tijdens het lezen  verloop van de tekst voorspellen  actief lezen  leesmanier aanpassen o na het lezen

17 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen: strategieën o vóór het lezen o tijdens het lezen o na het lezen  reflectie op: heb ik mijn leesdoel bereikt? –zo ja: waar heb ik op gelet en hoe heb ik gelezen? –zo nee: waar lag dat aan?  ga ik het de volgende deer weer zo doen of anders?

18 van 22 Vormgeven aan strategisch leesonderwijs Werkwijzen o directe instructie  uitleggen en voordoen  oefening en begeleiding  verwerking en toepassing o reciprocal teaching o probleemgestuurd lezen

19 van 22 Vormgeven aan strategisch leesonderwijs Werkwijzen o directe instructie o reciprocal teaching  vragen stellen  verhelderen  samenvatten  voorspellen o probleemgestuurd lezen

20 van 22 Vormgeven aan strategisch leesonderwijs Werkwijzen o directe instructie o reciprocal teaching o probleemgestuurd lezen  de leerlingen krijgen een taak, waarbij ze teksten moeten lezen om die taak tot een goed einde te brengen

21 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Technisch lezen en leeswoordenschat o snelle woordherkenning o hardop voorlezen Reflectie op geschreven taal (evalueren) o op de tekst zelf o op de leesaanpak Informatieverwerking (studietechnieken, opzoeken en wegwijs worden) o omgaan met informatiebronnen o informatie op een handige manier weergeven

22 van 22 Evaluatie en omgaan met verschillen Methodegebonden evaluatie Genormeerde toetsen Leerlingdossiers Observaties Leergesprekken