1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen
2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal: orthografische kennis en fonologische kennis morfologische kennis semantische kennis syntactische kennis tekstuele kennis en pragmatische kennis
3 van 22 Achtergrondkennis Modellen van het leesproces o het bottum-upmodel o het top-downmodel o het interactieve model Strategisch lezen o leesdoel en leesmanier o inzetten van kennis o monitoren o reflectie
4 van 22 Het belang van lezen Maatschappelijke, culturele en persoonlijke belangen Schoolse leesvaardigheid
5 van 22 Achtergronden en tendensen bij leesonderwijs Het leesonderwijs in de vorige eeuw Waarom lezen? Omgaan met achterstanden
6 van 22 Wettelijk kader: kerndoelen en referentieniveaus Kerndoelen: aanbodsverplichting o tussendoelen beginnende geletterdheid o tussendoelen gevorderde geletterdheid Referentieniveau: niveaubepaling o Voor het eind van de basisschool worden de niveaus 1F en 2F/1S (fundamenteel niveau en streefniveau) gehanteerd o Het referentiekader geeft aan: welke teksten kinderen moeten kunnen lezen welke taken zij daarbij moeten uitvoeren wat kenmerken van die taakuitvoering zijn Dus: wat ze moeten kunnen met deze teksten
7 van 22 Referentieniveaus: leerstoflijnen Taken o leesomgeving o functies o leestaken lezen van informatieve teksten lezen van instructies lezen van betogende teksten lezen van verhalen lezen van poëzie
8 van 22 Referentieniveaus: leerstoflijnen Tekstkenmerken o onderwerp o structuur o aanwijzingen voor inhoud en/of structuur o stijl o relatie tussen woord en beeld o kenmerken van verhalen en gedichten o AVI/CLIB en leesLAT
9 van 22 Referentieniveaus: leerstoflijnen Kenmerken taakuitvoering o leestechniek en woordenschat o begrijpen en interpreteren o evalueren o studietechnieken o opzoeken
10 van 22 Visies op leeronderwijs Traditioneel leesonderwijs Lezen en interactief taalonderwijs Lezen en taakgericht taalonderwijs Taal en lezen bij andere vakken Lezen en communicatief taalonderwijs: taalvorming
11 van 22 Didactiek: aanpak door de leraar Leesomgeving Leesmotivatie Tussendoelen
12 van 22 Tussendoelen beginnende geletterdheid Boekoriëntatie en verhaalbegrip o voorspellende, concluderende en samenvattende vragen stellen o interactief voorlezen o gedigitaliseerde prentenboeken o controle of verhaal begrepen is o prentenboeken lezen op een literaire manier Kinderen raken zo bekend met: o relaties tussen gesproken en geschreven taal o functies van geschreven taal
13 van 22 Tussendoelen beginnende geletterdheid Taalbewustzijn en alfabetisch principe o bekend maken met grafemen (tekens) en fonemen (klanken) Functioneel lezen en schrijven Technisch lezen en schrijven o elementaire leeshandeling o visuele en auditieve analyse o (niet) klankzuivere woorden o visuele en auditieve synthese o spellingspatronen lezen Begrijpend lezen en schrijven
14 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen o teksten o leesdoelen o leesmanieren o leesstrategieën Technisch lezen o woordherkenning o voorlezen Leeswoordenschat Reflecteren op taal Informatieverwerving
15 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen: strategieën o vóór het lezen onderwerp van de tekst bepalen leestaak bekijken lesdoel en leesdoel bepalen o tijdens het lezen o na het lezen
16 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen: strategieën o vóór het lezen o tijdens het lezen verloop van de tekst voorspellen actief lezen leesmanier aanpassen o na het lezen
17 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Begrijpend lezen: strategieën o vóór het lezen o tijdens het lezen o na het lezen reflectie op: heb ik mijn leesdoel bereikt? –zo ja: waar heb ik op gelet en hoe heb ik gelezen? –zo nee: waar lag dat aan? ga ik het de volgende deer weer zo doen of anders?
18 van 22 Vormgeven aan strategisch leesonderwijs Werkwijzen o directe instructie uitleggen en voordoen oefening en begeleiding verwerking en toepassing o reciprocal teaching o probleemgestuurd lezen
19 van 22 Vormgeven aan strategisch leesonderwijs Werkwijzen o directe instructie o reciprocal teaching vragen stellen verhelderen samenvatten voorspellen o probleemgestuurd lezen
20 van 22 Vormgeven aan strategisch leesonderwijs Werkwijzen o directe instructie o reciprocal teaching o probleemgestuurd lezen de leerlingen krijgen een taak, waarbij ze teksten moeten lezen om die taak tot een goed einde te brengen
21 van 22 Tussendoelen gevorderde geletterdheid Technisch lezen en leeswoordenschat o snelle woordherkenning o hardop voorlezen Reflectie op geschreven taal (evalueren) o op de tekst zelf o op de leesaanpak Informatieverwerking (studietechnieken, opzoeken en wegwijs worden) o omgaan met informatiebronnen o informatie op een handige manier weergeven
22 van 22 Evaluatie en omgaan met verschillen Methodegebonden evaluatie Genormeerde toetsen Leerlingdossiers Observaties Leergesprekken