25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit
Pest En ik Stik Ik houd me stoer Mij krijgen ze niet klein Ik verberg de pijn Waarom pakken ze mij altijd? Thuis zeggen ze dat het slijt Ik voel me steeds alleen en … Ik ben bang van kop tot teen
Pedagogisch protocol Beschrijven van o.a. - gedragscode leerling en leerkracht - pestprotocol - omgaan met internet Leerlingvolgsysteem - zo leren kleuters - CITO Viseon voor groep 3 t/m 5 - schoolvragenlijst voor groep 6 t/m 8
Bespreken en volgen van het protocol Lessen over waarden en normen Catechese methode, trefwoord Kringgesprekken over omgaan met elkaar, pesten, waarom zijn wij de beste groep van de school, … Leerlingengedrag meteen bespreekbaar maken, evt. ouders erbij betrekken Situaties bespreken met externe instanties zoals Centrum voor Jeugd en gezin.
Leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling, perspectief nemen en morele ontwikkeling Aandacht voor zelfvertrouwen, gevoelens, wensen en opvattingen, sociale vaardigheden en relaties Gekoppeld aan ontwikkeling van kinderen en de opdracht van alle scholen (kerndoelen)
- Wat zijn vooroordelen? - Waar komen ze voor?
De Pesters De meelopers De zondebok
Sleutel om het zondebokverschijnsel te doorbreken. Factoren die het zondebokverschijnsel versterken.
Relatie met vooroordelen. Ontstaan negatief zelfbeeld. Hoe stimuleer je als ouders een positief zelfbeeld bij je zoon of dochter.
Luister naar je kind en vraag door Blijf rustig Vat het probleem samen Erken het probleem Leg uit wat oorzaken van pesten kunnen zijn Stimuleer je kind om oplossingen te bedenken Breng ook je eigen suggestie naar voren Oefen de oplossing en breng in de praktijk.
Tips voor kinderen (formulier) Tipsheet Triple P – Pesten Tipsheet Triple P – Zelfbeeld Tipsheet Triple P – Zelfvertrouwen Cursus weerbaarheid