5.4  Kindvolgsysteem Lees de casus op p. 89 in de cursus. Beantwoord de onderstaande vragen op basis van de info die je in de casus vindt. 1.Wat is een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Volledige terugkaatsing
Kleuterschool De Zevensprong
Mediërend leren op bs. Theresia
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Gedragsproblemen
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
ASS: wanneer zichtbaar?
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Prioriteiten op het spoor komen. Zelf aan de slag ONZE KIJK OP ONZE SCHOOL stap 1: Maak een webschema met als startvraag: Waar zijn we allemaal mee bezig?
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Experts werkvorm + begrippentest
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Cursus Handelingsgericht Werken
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wjk.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Toekomstgericht onderwijs
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
PROJECT ZOET ZWANGER SITUERING PROBLEEMSTELLING. 2 ALGEMENE SITUERING Wereldwijd diabetesepidemie Tegen 2030: 1 op 10 Belgen heeft diabetes  dringend.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inzoomen op de klasscreening  Formulieren klasscreening  Zie pakket “Procesgericht kindvolgsysteem voor Kleuters”  Formulierenset 1 1.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

5.4  Kindvolgsysteem Lees de casus op p. 89 in de cursus. Beantwoord de onderstaande vragen op basis van de info die je in de casus vindt. 1.Wat is een KVS? 2.Hoe hanteren ze het KVS? 3.Waarom is het zinvol om een KVS te gebruiken? 1

5.4. Kindvolgsysteem  Procesgericht vs. Productgericht  Noodzaak aan beide brillen  LVS-VCLB vs. PKVS (Laevers) 2

5.4. Kindvolgsysteem  Wat zijn volgens jou criteria voor een goed KVS? 3

5.4. Criteria goed kindvolgsysteem:  Zie p. 91 tot en met 95 4

5.4.  Normatief perspectief  Wat is normaal? Referentiekader?  Meestal blanke middenklasse  Gevaar voor:  Stereotypering  Vooroordelen  Exclusie  Labels  Zelfbeeld  Deficitmodel  Identificatie “afwijking” 5

5.4.  KVS  GEEN kindachtervolgingssysteem  Diagnosticeren  Overeenkomst “uniforme” diagnostiek  index.php index.php  Stof voor experten! 6

5.4. KVS Achtergrond en praktijksuggesties P. 5 & verder  Een instrument dat een systematische opvolging van kinderen mogelijk maakt.  Is een belangrijk hulpmiddel bij een zorgbrede klaspraktijk.  Biedt handvatten voor preventief handelen.  Concretiseert planmatig handelen. 7

8

Kindvolgsysteem stap 1 : een klasscreening  Hoe kan dit meer zijn dan louter het “meten” van tekorten?  Hoe kan dit het vertrekpunt zijn om een krachtige leeromgeving te bekomen?  Hoe kan dit bijdragen aan gelijke onderwijskansen? 9

Kindvolgsysteem stap 2 : analyse na de screening  Aanwijzingen voor de praktijk in twee richtingen:  Spoor 1: Reflectie over algemene aanpak op klasniveau  Spoor 2: Individuele analyse voor kinderen waarover men zich zorgen maakt en formuleren van werkpunten 10

Analyse spoor 1:  Een klasbeeld (met evoluties n.a.v. opeenvolgende screeningen) als spiegel voor de werking van de leerkracht:  Komt dit beeld overeen met jouw klasbeeld?  Horizontaal lezen: bij welke kinderen zijn er problemen? (zie vervolg spoor 2)  Verticaal lezen: welke signalen komen bij meerdere kinderen terug? Wat is het totaalbeeld? 11

Werkpunten na analyse spoor 1  Zie “achtergrond en praktijksuggesties”, werken aan de basisaanpak p. 47 en volgende,actiepunten 1 tot 8. 12

Analyse spoor 2  Een scherper beeld krijgen van het kind dat om één of andere reden extra zorg vraagt  Een dossier openen en verder systematisch welbevinden,betrokkenheid en competenties scoren  Een balans opmaken om zicht te krijgen op het hele kind 13

Kindvolgsysteem stap 3  Werkpunten formuleren, interventies uitvoeren en rapportering van contacten en uitgevoerde interventies 14