Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze met alle kinderen: alle scholen werken hieraan mee! Elke leerkracht ontvangt hierbij nu een mapje: - uitleg over medewerking eerste fase - algemene infobrief over het onderzoek - vragenlijsten voor kinderen met instructies - lijst met codes
Medewerking vooraf Invullen toestemmingsformulier:
Medewerking eerste fase Eerste fase: Screeningsfase op school: – Meegeven van infobrief voor de ouders tijdens eerste week van september. – Inzamelen van de antwoorden van de ouders en bezorgen aan de schoolverantwoordelijke. (wordt opgehaald door Marie-Lotte na ong. 1 week) – Begeleiden van de kinderen tijdens de eerste fase op school: in deze fase werken alle kinderen mee!
Begeleiden screeningsfase op school: wat verwachten we van u? 1.Naam alle kinderen noteren naast code op lijst 2.Klassikaal doornemen van informatie (volgende slides) voor de kinderen 3.Toestemmingsformulier laten invullen door de kinderen 4.Discreet begeleiden van het invullen van 57 items (=vragenbundel) op school (dit kan online of op papier) 5. Noteren op apart blad als er iets bijzonders is opgevallen
1. Naam kind noteren naast code op lijst -Elke leerkracht ontvangt een lijst met anonieme codes voor de leerlingen van zijn/haar klas (zie mapje) -Deze codes worden genoteerd op de vragenlijsten (papier en pen versie) of worden ingegeven op de PC (online versie). Er worden geen namen op de vragenlijsten gezet. -Wij willen u vragen om naast elke code de naam van het kind te noteren op de lijst. Deze lijst wordt door de onderzoekers apart van de gegevens bewaard.
2. Verhaal voor de kinderen Van de leerkrachten wordt verwacht dat zij de kinderen duidelijk maken wat het doel is van de studie en hen motiveren hieraan deel te nemen. Volgende slides zijn hiertoe een leidraad.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school gaan, graag op school zijn.
Ben jij graag op school?
Of niet?
Dat willen zij graag van jou weten! Daarom wordt er van jullie gevraagd of jullie een vragenlijst willen invullen (tijdens de schooluren, het duurt ongeveer één lesuur).
Welke vragen worden jou hierbij gesteld? Ben jij graag op school? Hoe komt dit? Ben je niet graag op school? Hoe komt dit?
Alles wat jij op deze vragen antwoordt is vertrouwelijk. Dat wil zeggen dat niemand van de school, jouw vrienden of familie zal weten wat jij hebt geantwoord op de vragen. Je hoeft nergens je naam op te noteren. Je krijgt van de universiteit een geheime code.
Iedereen vult de vragenlijst in. Jullie antwoorden kunnen de onderzoekers van de universiteit meer doen leren over wat kinderen zoals jullie denken, voelen en doen. Deze informatie hebben zij nodig om kinderen, hun ouders en de school beter te kunnen helpen wanneer kinderen zich niet zo prettig voelen. Waarom deelnemen?
3. Vul nu het formulier in
4. Begeleiden van het invullen van de vragenbundel op school Elk kind vult vragenbundel in (online of op papier) 57 items 1 lesuur (afhankelijk van leesniveau kind) Gelieve items vooraf even door te nemen: - bepaalde woorden soms moeilijker te begrijpen duiding is toegestaan - uitleg rond antwoordformat (verschillend per vragenlijst: zie voorbeelden volgende slide)
Voorbeelditems 1) ik heb plezier in veel dingen ik heb plezier in sommige dingen ik heb nergens plezier in
Voorbeelditems 2) Ik heb problemen met slapenO nooitO somsO vaakO altijd 3) Helemaal niet waar Meestal niet waar Soms waar Meestal waar Helemaal waar Ik ben best tevreden met mezelf
De volgende fase: We willen graag jullie medewerking vragen bij: Tweede fase (verdere informatie volgt): – invullen van een online vragenlijst door de leerkracht over vier door ons geselecteerde kinderen uit de klas (oktober – november 2014, duurt ongeveer 1 uur) – deze kinderen en hun ouder(s) worden in dezelfde periode door studenten aan huis bezocht voor het invullen van meerdere lijsten
Contact Marie-Lotte Van Beveren Universiteit Gent