Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Een bericht speciaal voor jouw m’n
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Men vraagt zich af waarom …??
De mayonaisepot en de koffie
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
die niet om jou zou huilen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Levensfilosofie LIEFDE start met een GLIMLACH , groeit met een KUS ,
Wensen Van het 6de leerjaar.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Voor een lieve vriend of vriendin
“Op een dag...”.
Welkom!.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Interpreteren van data
Ik vraag slechts één enkel minuutje van je tijd!!!
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Uittreksel uit een recente studie bij kinderen van ongeveer 10 jaar in verband met het onderwerp « huwelijk ».
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Woord van Leven Juli 2014.
Altijd online!.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Presenteren en communiceren
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Men vraagt zich af waarom …
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Om de PowerPoint te starten:
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze met alle kinderen: alle scholen werken hieraan mee! Elke leerkracht ontvangt hierbij nu een mapje: - uitleg over medewerking eerste fase - algemene infobrief over het onderzoek - vragenlijsten voor kinderen met instructies - lijst met codes

Medewerking vooraf Invullen toestemmingsformulier:

Medewerking eerste fase Eerste fase: Screeningsfase op school: – Meegeven van infobrief voor de ouders tijdens eerste week van september. – Inzamelen van de antwoorden van de ouders en bezorgen aan de schoolverantwoordelijke. (wordt opgehaald door Marie-Lotte na ong. 1 week) – Begeleiden van de kinderen tijdens de eerste fase op school: in deze fase werken alle kinderen mee!

Begeleiden screeningsfase op school: wat verwachten we van u? 1.Naam alle kinderen noteren naast code op lijst 2.Klassikaal doornemen van informatie (volgende slides) voor de kinderen 3.Toestemmingsformulier laten invullen door de kinderen 4.Discreet begeleiden van het invullen van 57 items (=vragenbundel) op school (dit kan online of op papier) 5. Noteren op apart blad als er iets bijzonders is opgevallen

1. Naam kind noteren naast code op lijst -Elke leerkracht ontvangt een lijst met anonieme codes voor de leerlingen van zijn/haar klas (zie mapje) -Deze codes worden genoteerd op de vragenlijsten (papier en pen versie) of worden ingegeven op de PC (online versie). Er worden geen namen op de vragenlijsten gezet. -Wij willen u vragen om naast elke code de naam van het kind te noteren op de lijst. Deze lijst wordt door de onderzoekers apart van de gegevens bewaard.

2. Verhaal voor de kinderen Van de leerkrachten wordt verwacht dat zij de kinderen duidelijk maken wat het doel is van de studie en hen motiveren hieraan deel te nemen. Volgende slides zijn hiertoe een leidraad.

Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school gaan, graag op school zijn.

Ben jij graag op school?

Of niet?

Dat willen zij graag van jou weten! Daarom wordt er van jullie gevraagd of jullie een vragenlijst willen invullen (tijdens de schooluren, het duurt ongeveer één lesuur).

Welke vragen worden jou hierbij gesteld? Ben jij graag op school? Hoe komt dit? Ben je niet graag op school? Hoe komt dit?

Alles wat jij op deze vragen antwoordt is vertrouwelijk. Dat wil zeggen dat niemand van de school, jouw vrienden of familie zal weten wat jij hebt geantwoord op de vragen. Je hoeft nergens je naam op te noteren. Je krijgt van de universiteit een geheime code.

Iedereen vult de vragenlijst in. Jullie antwoorden kunnen de onderzoekers van de universiteit meer doen leren over wat kinderen zoals jullie denken, voelen en doen. Deze informatie hebben zij nodig om kinderen, hun ouders en de school beter te kunnen helpen wanneer kinderen zich niet zo prettig voelen. Waarom deelnemen?

3. Vul nu het formulier in

4. Begeleiden van het invullen van de vragenbundel op school Elk kind vult vragenbundel in (online of op papier) 57 items 1 lesuur (afhankelijk van leesniveau kind) Gelieve items vooraf even door te nemen: - bepaalde woorden soms moeilijker te begrijpen  duiding is toegestaan - uitleg rond antwoordformat (verschillend per vragenlijst: zie voorbeelden volgende slide)

Voorbeelditems 1)  ik heb plezier in veel dingen  ik heb plezier in sommige dingen  ik heb nergens plezier in

Voorbeelditems 2) Ik heb problemen met slapenO nooitO somsO vaakO altijd 3) Helemaal niet waar Meestal niet waar Soms waar Meestal waar Helemaal waar Ik ben best tevreden met mezelf

De volgende fase: We willen graag jullie medewerking vragen bij: Tweede fase (verdere informatie volgt): – invullen van een online vragenlijst door de leerkracht over vier door ons geselecteerde kinderen uit de klas (oktober – november 2014, duurt ongeveer 1 uur) – deze kinderen en hun ouder(s) worden in dezelfde periode door studenten aan huis bezocht voor het invullen van meerdere lijsten

Contact Marie-Lotte Van Beveren Universiteit Gent