Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Welkom Workshop 4 EnergieScans Gemeente Harlingen.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Ouders en Kinderen Centraal
Ontwerpprojecten In de praktijk
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
In het bestuursakkoord
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Posttraumatische Stress-stoornis
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Taakinvulling door de rekenkamer
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Workshop Onderzoeksontwerp
ICT in een dynamische context
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Ouderbetrokkenheid op het MBO
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Motorische Remedial Teaching
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Onderwijs, Onderzoek & (verkregen) Subsidies Nu en in de nabije toekomst Marlou de Kroon, MD PhD coördinator.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
VU medisch centrum Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland VUmc / EMGO+ Instituut, afdeling Sociale Geneeskunde, sectie JGZ Marlou de.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Subsidie Sociale innovatie en vitale bedrijven VAPRO Subsidieadvies.
Met de MOgroep de verkiezingen in Workshop ‘Investeren in Zichtbaarheid en Beleidsbeïnvloeding’ Wim Carabain Overheidsexperts Public Affairs.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
Sportplein Groningen werkt samen aan het optimaliseren van de Groninger sport Samen sterk.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Relevantie van DSM IV en DSM 5 criteria bij classificatie van patiënten met SOLK Nikki Claassen - van Dessel AIOTHO Vumc Amsterdam.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD?
Onderzoek naar Leren en Bewegen
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
ODD PDD-NOS PHIS NLD MRELD ADHD OCD DMDD DBD ADD Borderline DWL
WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van de huidige situatie, meningen en mogelijkheden Léonie Uijtdewilligen, Vumc Amika Singh, Vumc Eric van der Burg, Wethouder Amsterdam Judith de Meij, GGD Amsterdam

1 Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties 2 bij kinderen met ADHD

EERDER ONDERZOEK

HOE WERKT HET? Lichamelijke activiteit: o Verhoogt bloedtoevoer en dichtheid bloedvaten o Verhoogt plasmaconcentraties neurotransmitters o Verhoogt concentraties neurotrophines (BDNF)  SUGGEREERT ACUUT EFFECT

1 Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties 2 bij kinderen met ADHD

FOCUS OP ADHD o Prevalentie: 3% onder de 16 jaar o Academische prestatie: dan peers o Comorbiditeit: o.a. dyslexie/ dyscalculie o Onderwijzen: moeizamer

BEWEGING BREIN ADHD

OVERKOEPELENDE VRAAGSTELLING OVERKOEPELENDE VRAAGSTELLING ‘’ Hoe denken docenten, zorgprofessionals en kinderen met ADHD over het inzetten van beweging ter bevordering van leerprestaties, en de haalbaarheid van dergelijke beweeginterventies?’’

WIE & HOE? ↓ Maximaal: tot saturatie bereikt is 8 docenten 8 zorgprofessionals 12 kinderen -Groep 8- met ADHD (diagnose volgens DSM IV criteria of medicijnen/ gedragstherapie voor ADHD) Een-op-een interviews middels vooraf opgestelde vraagroute

VRAAGSTELLINGEN 1) Welke problemen ervaren docenten in de onderwijssetting met kinderen met ADHD? 2) Hoe ervaren kinderen met ADHD hun functioneren/presteren op school? 3) Maken docenten gebruik van speciale onderwijsbegeleiding voor kinderen met ADHD, en is deze methode volgens hen effectief? 4) Passen docenten (een vorm van) bewegingsonderwijs bij kinderen met ADHD toe? Zo ja, wat zijn hun ervaringen? Zo nee, staan zij ervoor open om extra beweging tijdens de schooldag te implementeren? 5) Hoe kan volgens docenten beweging op een haalbare manier tijdens of tussen de lessen worden ingebed?  VRAAG 1, 3, 4, 5 VOOR ZORGPROFESSIONALS (FOCUS OP BEGELEIDING)

DATA VERWERKING

WAT LEVERT HET OP? Praktijk - Advies aan gemeente, directieleden, docenten - Advies aan zorgprofessionals  advies ouders, docenten Beleid - Input bestaande projecten Onderzoek - Voedingsbodem voor toekomstige projecten

SMART MOVES!

CONTACT: