Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Realisatie kindcentrum
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief. Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
Geletterdheid….. Wat is dat?
presentatie sectorplan justitiescholen
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
De kern van het arrangeren
1zorg-route.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Lespakket Opleidingen
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Versterk de Jobcoach IN de school
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan

Invoering Wet op de Expertisecentra en Leerling Gebonden financiering 2005 Koploperproject ‘Het beste uit twee werelden’ 2007: Adviesrapport Kinderen en Jongeren (in opdracht van toenmalig de Compaan). Geconstateerde knelpunten: Op het KDC is onvoldoende capaciteit voor onderzoek, behandeling op paramedisch, medisch en gedragsdeskundig gebied Er is geen gezonde exploitatie, de inkomsten dekken de uitgaven niet Binnen het speciaal onderwijs is het onderwijsaanbod voor leerlingen met een zeer ernstige meervoudige beperking nog niet voldoende ontwikkeld Historie

Visie van Steinmetz |de Compaan Steinmetz | de Compaan werkt aan de verbetering van kwaliteit van bestaan. We doen dit in en met de samenleving en vanuit de regie van de cliënt over het eigen leven Dit betekent voor de doelgroep kinderen en jongeren: ondersteuning bieden binnen het gezin, in de wijk, de crèche, de school en de omgeving waarin hij opgroeit.

Visie van Tyltylcentrum De Witte Vogel De Witte Vogel wil kinderen en jongeren met een meervoudige handicap de mogelijkheid bieden zich optimaal te ontwikkelen naar een zo zelfstandig mogelijk bestaan. Daartoe biedt De Witte Vogel als pedagogisch ontwikkelingsinstituut een integraal, interdisciplinair aanbod van vorming, onderwijs, zorg en behandeling uitgaande van het kind of de jongere en/of diens directe omgeving. Professionele medewerkers bieden ondersteuning afgestemd op het individu.

Grenzeloos onderwijs genieten 2008: de nota grenzeloos onderwijs genieten word geschreven: Hierin wordt het doel geformuleerd dat aan alle 20 cliënten van KDC de Joppe passend onderwijs geboden gaat worden, binnen Tyltylcentrum de Witte Vogel 2009: De opdrachtverstrekking wordt verleend, de stuurgroep en de werkgroep wordt gevormd

Doelgroep: Kinderen met een zeer ernstige meervoudige beperking Er is sprake van een diepe of ernstige stoornis in de ontwikkeling (IQ < 35) Er zijn bijkomende medische en/of gedragsproblemen Leeftijd van 5 tot 15 jaar

Strategische focus: Vraag gestuurd onderwijs-, zorg- en behandelaanbod Het bieden van een zorg- en onderwijsarrangement voor ieder kind uitgaande van het recht op onderwijs en de zorgbehoefte van het individuele kind. Een verregaande integratie van onderwijs en zorg. Uitgaan van het motto dat elk kind leert op zijn eigen niveau en tempo in een veilig klimaat: vraag gestuurd onderwijs. Het bieden van een integraal aanbod van onderwijs, zorg en behandeling waarin de diverse disciplines elkaar versterken en de leerling als totaal mens wordt gezien.

Problemen: Het onderwijsprogramma moet aangepast worden aan de doelgroep. Busbegeleiding op de bus vervalt. De kinderen hebben een aangepaste schoolomgeving nodig. Kinderen kunnen niet deelnemen aan reguliere BSO voorzieningen, en krijgen geen (awbz) indicatie voor alle woensdagmiddagen BSO en voor 12 weken vakantieopvang.

Begeleiding van ouders: Informatieavond Individuele gesprekken Begeleiding als ouders besluiten niet mee te gaan naar de Witte Vogel

Medewerkers De medewerkers van KDC de Joppe kiezen om mee te gaan naar Responz of te blijven binnen Steinmetz | de Compaan Begeleider wordt onderwijsbegeleider (niveau 5) Assistent begeleider wordt klassenassistent (niveau 3) De onderwijsbegeleiders staan onder supervisie van de internbegeleider en krijgen een interne scholing (didactiek)

SO:Onderbouw: van 4 t/m 7 jaar Bovenbouw: van 8 t/m 12 jaar VSO:Instroom: 12 t/m 15 jaar Uitstroom: 16 tot 20 jaar Overige criteria naast leeftijd: - Ontwikkelingsniveau - Belevingswereld - Zorgzwaarte Groepsgrootte is 7/8 leerlingen Indeling van de klassen

Onderwijsprogramma Er wordt gewerkt vanuit het leeftijdsplan EMG waarin de algemene doelen beschreven staan Vanuit dit leeftijdsplan wordt het dagprogramma gemaakt Het programma is leerling-volgend (Plancius leerlijnen) De therapieën zijn geïntegreerd in het programma De zorg is geintegreerd in het programma Alle activiteiten worden op didactische en gestructureerde wijze aangeboden, volgens een vaststaand week- en dagrooster

Methodieken Basale stimulatie Sensorische integratie Sherborne Totale communicatie Ervaar het maar Speltraining Muziektherapie

Conclusie Om een goed zorg- onderwijsarrangement te creëren voor kinderen met EMB zijn zorg en onderwijs aanvullend aan elkaar Herkenning en erkenning van elkaar specifieke kennis en kunde creëert een goede basis voor samenwerking Huidige uitdagingen Onderwijsprogramma: in beweging Cultuur verschil zorg – onderwijs Bezuinigingen passend onderwijs