WAAROM GOED NIET GOED GENOEG IS. Een niet tijdrovende werkwijze brengt kwaliteitszorg dichterbij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Effectieve sociale interventies: wat werkt?
DPL Ondergrond Meten aan een duurzaam gebruik van de ondergrond
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Taakinvulling door de rekenkamer
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Bijeenkomst VNG afd. Noord-Brabant in Tilburg 3 febr. 2014
Een leertraject voor SLBers SLB met DRIVE
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Webkwesties webquest.
Welkom!.
1 Weesfietsenteam Fietsberaad 5 november Wat? Opdrachtgevers: V&W en de NS Doel: Samenwerken met gemeenten om weesfietsen structureel te verwijderen.
Praktijkpresentatie:
René Dekker Directeur Collectie
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.
Wetsmisbruik en de Nederlandse belastingrechter I Plenair
Participatie en een Klantenraad
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Antwoordcategorieën bij eenmalige gebeurtenissen
Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Implementatie Normblad 8002
Goal Attainment Scaling (GAS)
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Focus op motivatie en communicatie
Producten & Werkprocessen
Professionalisering Medewerkers
Voor de buurt door de buurt De Linie vormt een klein wooneiland in een zich snel ontwikkelende omgeving. Gebouwen blijven verrijzen om ons heen en we mogen.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Methodiek: Plancyclus
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Startbijeenkomst 24 september Startbijeenkomst ‘Met elkaar uit elkaar’ 24 september Programma uur inhoudelijk programma uur.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Actie in facetbeleid 26 november 2007
Kortdurende dynamische psychotherapie
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

WAAROM GOED NIET GOED GENOEG IS

Een niet tijdrovende werkwijze brengt kwaliteitszorg dichterbij

Afdelingen communicatie vinden kwaliteitszorg een noodzaak maar zien tegelijkertijd de uitvoering daarvan somber in. Door een methode aan te reiken die wienig tijdrovend is, zijn in de afgelopen jaren meer afdelingen overgegaan tot een meting. Structureel is de toepassing echter nog niet. Kwaliteitszorg is een cyclus en dus zouden regelmating nieuwe kwaliteitsdoelen moeten worden gesteld die steeds een stap hoger mikken.

Het Lectoraat Overheidscommunicatie vroeg onlangs een groep studenten onderzoek te doen naar hoe in gemeentes in het ons omringende buitenland wordt gedacht over kwaliteitszorg. Uitkomst was dat bijna alle respondenten het belang onderstreepten van meting van de communicatiekwaliteit. Toch achtten zij de kans dat een dergelijke meting zou worden uitgevoerd in hun gemeente klein.

Ervaringen in Nederland geven inmiddels een gunstiger beeld. Talrijke gemeentes gebruikten inmiddels al de door het Lectoraat ontwikkelde Communicatie-kwaliteitsmeter. Maar hoewel de eenmalige quickscan op heel wat plaatsen is toegepast, zijn er ook hier nog weinig voorbeelden van een structurele kwaliteitscyclus. De belangstelling voor de methode is groot. Het Cahier hierover van de Faculteit Communicatie en Journalistiek (Hogeschool van Utrecht) is herdrukt en alweer uitverkocht. Ook verscheen een Handleiding Communicatie-kwaliteitsmeter gemeenten.

De kern van het instrument bestaat uit een reeks kwaliteitsindicatoren voor elk van de drie communicatiefuncties: corporate, beleids- en organisatiegebonden communicatie. Deze indicatoren zijn voor elke functie geordend naar dezelfde zeven dimensies van kwaliteit: transparantie, toegankelijkheid, openbaarheid via de media, responsiviteit, interactief beleid, communicatiebeleid, effectiviteit & efficiency. De meting geeft daardoor een overall score, maar ook totalen per communicatiefunctie en per dimensie. Dat maakt de interpretatie van de resultaten eenvoudiger en stimuleert tot verbeteringen.

Werkwijze

Praktijkervaringen

Noodzaak