SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
& Passend onderwijs (hoog)begaafdheid "You'll see it when you do it!"
Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Aanvulling op 'Plan van aanpak toptalenten': kamerbrief Sander Dekker 23 juni jl. n.a.v. motie Straus (2013) Hoogbegaafdheid meenemen binnen Passend Onderwijs Motie Straus & Ypma (juli 2014) Voorlopers betrekken Conferentie als kick-off Toelichting Ministerie OCW: Marjan Zandbergen
TijdProgrammaonderdeel Inleiding: You’ll see it when you do it! Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) & Marjan Zandbergen (OCW) Hoofdlezing / keynote Maureen Neihart Keuzeronde Lunchpauze en informatiemarkt Extra keuzeronde: Inspiratie uit de praktijk Keuzeronde Ter afsluiting: Let’s do it! …Borrel
Inspiratie uit de praktijk ( uur) Maak uw keuze uit de diverse opties A.Uitwisselen met scholen, -besturen en samenwerkingsverbanden in diverse workshopzalen B.Uitwisselen en netwerken op de informatiemarkt C.Twee presentaties in de plenaire zaal "Mogelijke perspectieven als onderwijs tijdelijk niet past" zie de flyer in het conferentiemapje voor meer informatie
Videoregistratie Enkele presentaties en sessies worden opgenomen Deelnemers krijgen vragen en stellingen voorgelegd Via 'Media & Downloads' op de conferentiepagina Als videobijdrage op de website Terugkoppeling met beleving van de dag tijdens de afsluiting: Let’s do it!
Even "oefenen" met stellingen... Het onderwijs is klaar voor passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in PO Het onderwijs is klaar voor passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in VO
Heb jij je al geregistreerd als professional, werkzaam bij een school en/of instantie?
Profileer jouw school maak zichtbaar wat je school doet! Profileer jouw instantie maak diensten en expertise zichtbaar!
Thema’s en sectorspecifieke informatie Bijdrage leveren door SLO redactie en professionals
& Passend onderwijs (hoog)begaafdheid Wat kan dat betekenen?
Passend Onderwijs Dekkend onderwijs- en ondersteuningscontinuüm, dus… … óók voor (hoog)begaafden Uitdaging binnen samenwerkingsverbanden: Voorzien in alle ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen op “de” 3 ondersteuningsniveaus binnen Passend onderwijs. 1.Basisondersteuning Passend aanbod voor begaafden in elke klas, … 2.Lichte ondersteuning Specifieke voorzieningen voor begaafden binnen school/samenwerkingsverband, … 3.Zware ondersteuning Extra ondersteuning voor leerlingen die 'dubbel bijzonder' zijn, …
Ondersteuningspiramide Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning
Ondersteuningscontinuüm Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning
(hoog)begaafdheid ontwikkelings- potentieel gedrevenheid creërend (denk)vermogen probleem oplossing problemen herkennen meerdere oplossingen meerdere invalshoeken autonoom scherpe waarneming intens snel zelfsturend zelf ontdekkend reflecterend procesgericht plezier in creëren productief flow origineel enthousiast voor passies brede interesse specifieke, diepgaande interesses kritisch sterk rechtvaardigheidsgevoel zoekend naar betekenis zet door actief veel energie ondernemend initiatiefrijk nonconformistisch nieuwsgierig intrinsiek gemotiveerd gefocust veel ideeën Dweck: FIXED vs growth mindset Luc Stevens Dabrowski: overexcitabilities rijk en levendig voorstellingsvermogen Ken Robinson rijke fantasie flexibel omgaan met ambiguïteit Csikszentmihalyi perfectionistisch veeleisend eigengereid eigen-wijsheid veel willend leergierig kennishonger opvallend gevoel voor humor gevoelig
Zelfsturend Autonoom Aangepast Succesvol Uitdagend Creatief Onderduikend (Kenmerken van) Leer- en/of gedragsproblemen Risicoleerling (Drop-out) PRESTATIESPRESTATIES GOED SLECHT SOCIAAL AANGEPAST ONAANGEPAST? TE Profielen van leerlingen (Betts & Neihart): > Thema: Stimulerend signaleren Risico: Drop-out !
Maureen Neihart