SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Acadin, ruimte voor talent binnen een rijke leeromgeving
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Werkconferentie 4 april 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Talent in Ontwikkeling
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Zorgplicht in passend onderwijs
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
VERSTERK WAT WERKT.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling 25 maart 2014: Allen van harte welkom! Nora Steenbergen-Penterman Begaafde leerlingen uitdagen met.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Talent stimuleren en ontwikkelen
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Uitwisselingssessie Netwerkdag 16 april 2015 Desirée Houkema.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Talent in Ontwikkeling
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Voor talenten in uw klas!
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Doelen behalen met activiteiten
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Voor talenten in uw klas!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Begeleiden les 2.
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Directienetwerk Samenwerkingsverband PO-ZK 5 november 2018, Maroes Albers Welkom, opening, vandaag IKC ZK, cohost MT, Nicole (voorstellen kwartiermaker)
Profiel van een plusleerling
Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!

& Passend onderwijs (hoog)begaafdheid "You'll see it when you do it!"

Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Aanvulling op 'Plan van aanpak toptalenten': kamerbrief Sander Dekker 23 juni jl. n.a.v. motie Straus (2013)  Hoogbegaafdheid meenemen binnen Passend Onderwijs Motie Straus & Ypma (juli 2014)  Voorlopers betrekken Conferentie als kick-off  Toelichting Ministerie OCW: Marjan Zandbergen

TijdProgrammaonderdeel Inleiding: You’ll see it when you do it! Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) & Marjan Zandbergen (OCW) Hoofdlezing / keynote Maureen Neihart Keuzeronde Lunchpauze en informatiemarkt Extra keuzeronde: Inspiratie uit de praktijk Keuzeronde Ter afsluiting: Let’s do it! …Borrel

Inspiratie uit de praktijk ( uur) Maak uw keuze uit de diverse opties A.Uitwisselen met scholen, -besturen en samenwerkingsverbanden in diverse workshopzalen B.Uitwisselen en netwerken op de informatiemarkt C.Twee presentaties in de plenaire zaal "Mogelijke perspectieven als onderwijs tijdelijk niet past"  zie de flyer in het conferentiemapje voor meer informatie

Videoregistratie Enkele presentaties en sessies worden opgenomen Deelnemers krijgen vragen en stellingen voorgelegd  Via 'Media & Downloads' op de conferentiepagina  Als videobijdrage op de website  Terugkoppeling met beleving van de dag tijdens de afsluiting: Let’s do it!

Even "oefenen" met stellingen... Het onderwijs is klaar voor passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in PO Het onderwijs is klaar voor passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in VO

 Heb jij je al geregistreerd als professional, werkzaam bij een school en/of instantie?

Profileer jouw school  maak zichtbaar wat je school doet! Profileer jouw instantie  maak diensten en expertise zichtbaar!

Thema’s en sectorspecifieke informatie  Bijdrage leveren door SLO redactie en professionals

& Passend onderwijs (hoog)begaafdheid Wat kan dat betekenen?

Passend Onderwijs Dekkend onderwijs- en ondersteuningscontinuüm, dus… … óók voor (hoog)begaafden Uitdaging binnen samenwerkingsverbanden: Voorzien in alle ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen op “de” 3 ondersteuningsniveaus binnen Passend onderwijs. 1.Basisondersteuning Passend aanbod voor begaafden in elke klas, … 2.Lichte ondersteuning Specifieke voorzieningen voor begaafden binnen school/samenwerkingsverband, … 3.Zware ondersteuning Extra ondersteuning voor leerlingen die 'dubbel bijzonder' zijn, …

Ondersteuningspiramide Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen  Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning

Ondersteuningscontinuüm Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen  Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning

(hoog)begaafdheid ontwikkelings- potentieel gedrevenheid creërend (denk)vermogen probleem  oplossing problemen herkennen meerdere oplossingen meerdere invalshoeken autonoom scherpe waarneming intens snel zelfsturend zelf ontdekkend reflecterend procesgericht plezier in creëren productief flow origineel enthousiast voor passies brede interesse specifieke, diepgaande interesses kritisch sterk rechtvaardigheidsgevoel zoekend naar betekenis zet door actief veel energie ondernemend initiatiefrijk nonconformistisch nieuwsgierig intrinsiek gemotiveerd gefocust veel ideeën Dweck: FIXED vs growth mindset Luc Stevens Dabrowski: overexcitabilities rijk en levendig voorstellingsvermogen Ken Robinson rijke fantasie flexibel omgaan met ambiguïteit Csikszentmihalyi perfectionistisch veeleisend eigengereid eigen-wijsheid veel willend leergierig kennishonger opvallend gevoel voor humor gevoelig

Zelfsturend Autonoom Aangepast Succesvol Uitdagend Creatief Onderduikend (Kenmerken van) Leer- en/of gedragsproblemen Risicoleerling (Drop-out) PRESTATIESPRESTATIES GOED SLECHT SOCIAAL AANGEPAST ONAANGEPAST? TE Profielen van leerlingen (Betts & Neihart): > Thema: Stimulerend signaleren Risico: Drop-out !

Maureen Neihart