EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling
Kenniscentrum Handel Specifiek betrokken bij de sector MBO-Handel deelnemers / ruim bedrijven MBO niveau 1 tot en met 4: van aankomend verkoopmedewerker tot ondernemer Wettelijke taken: -Erkennen van leerbedrijven / stageplaatsen -Ontwikkelen van de kwalificatiestructuur Niet wettelijke taken: -Educatieve diensten en projecten -Waaronder : Examinering en beoordeling
Team Examinering en beoordeling Drie groepen activiteiten: Examenservicesysteem : leveren van examens (praktijk en theorie) voor ROC’s: contracten met 42 scholen (ruim deelnemers) Projecten: specifieke examenprojecten voor bedrijven / branc hes EVC: aanbieder van EVC en aanbieder van gecertificeerde EVC- assessoren Bezetting van het team: 15 mensen, waarvan 10 inhoudelijk, 5 administratief - organisatorisch
KCH is erkend EVC aanbieder KCH is leverancier van erkende assessoren
Wat is EVC? E rkenning van elders of eerder V erworven C ompetenties
Doel van EVC Het in kaart brengen van de aanwezige competenties en kerntaakbeheersing van zittende en toekomstige medewerkers in de detailhandel en groothandel. Eventueel gevolgd door een ontwikkelings- of opleidingstraject dat aansluit bij de situatie van de deelnemer / werknemer.
EVC procedure KCH
Maar de uitkomsten van de EVC procedures moeten wel… acceptabel zijn voor / deelnemer / werkgever / opleider duidelijk zijn / relaties met competenties en kerntaken en werkprocessen moeten concreet beschreven zijn een bepaalde mate van civiel effect hebben
Een deelnemer moet na een EVC procedure verzekerd zijn van een rapportage met ‘waarde’ De EVC rapportage moet valide en betrouwbaar zijn KCH gebruikt het format voor de EVC rapportage van het Kenniscentrum EVC
De kwaliteit van de EVC procedure en de EVC rapportage hangt nauw samen met de kwaliteit van de assessor. De rol en kwaliteit van de assessor is essentieel!
Maar hoe moeten we de ‘kwaliteit’ van de assessor dan borgen? Voor de detailhandel is gekozen voor persoonscertificering.
Er is samen met branchevertegenwoordigers een competentieprofiel opgesteld voor de assessor detailhandel. Dit profiel is vastgesteld door het bestuur van SOD (Stichting Opleidingsfonds Detailhandel)
De assessor detailhandel… … moet competenties kunnen beoordelen en deze inzichtelijk kunnen maken voor de deelnemer en voor derden. En heeft daarnaast… algemene kennis van de detailhandel en beschikt over voldoende kennis en deskundigheid van de branche.
En vervolgens kwamen de volgende vragen: Waarom wordt iemand geschikt bevonden? Wanneer voldoet iemand aan de eisen? Hoe gaan we dat meten?
De procedure tot erkenning is gebaseerd op de EVC methodiek Na erkenning krijgt een assessor een licentie voor 2 jaar Tijdens deze 2 jaar moeten er minimaal 10 assessments worden afgenomen Tijdens deze 2 jaar wordt er regelmatig een kwaliteitscontrole uitgevoerd.
Hoe verloopt die erkenning? De kandidaat assessor maakt een portfolio op basis van het competentieprofiel Dit portfolio wordt beoordeeld door 2 lead-assessoren. Er wordt een criteriumgericht interview afgenomen door 2 lead- assessoren. Er wordt een EVC rapportage opgemaakt door de lead-assessoren
En dan? De kandidaat assessor wordt voorgedragen aan de Certificeringscommissie Sociale partners Detailhandel (CSD) De CSD beslist of er wel of niet overgegaan kan worden tot erkenning De assessor wordt wel of niet opgenomen in het register van erkende assessoren. Na 2 jaar wordt de erkenning (licentie) wel of niet verlengd.
Kenniscentrum Handel heeft (nov. 2007) de voorlopige erkenning gekregen van KCE. Deze erkenning is anderhalf jaar geldig. Binnen anderhalf jaar moet aangetoond worden dat deze certificeringsprocedure in werking is en dat er een evaluatie heeft plaatsgevonden. Pas daarna kan Kenniscentrum Handel definitief erkend worden als leverancier van erkende assessoren.
Maar ?? Erkenning door wie en met welke status? Inspectie KCE Kenniscentrum EVC ??
De verwachting is dat het register in het voorjaar van 2008 operationeel is. Deze is dan te benaderen via
Hartelijk bedankt voor uw aandacht! John Dekker Kenniscentrum Handel