Oost Groningen Digitaal de Gezamenlijke Regionale ICT Dienst 05 september 2013, Ernst Wallinga Manager OGD a.i. / Kwartiermaker GRID.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
Records management en informatie-architectuur
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Visie Mensontwikkeling WSD
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
ICT in een dynamische context
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Onderzoek Regionalisering Leerplicht RMC Utrecht Zuid
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Producten & Werkprocessen
Digitalisering en flexwerken bij de gemeente Emmen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
6 stappen in Risico management
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Toekomst Financiële Functie
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
1 VAN VISIE NAAR UITVOERINGSPROGRAMMA regiobijeenkomsten maart/april 2016 Truus Steenbruggen Provincie Fryslân.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Besluit februari 2011 Een samenwerkingsverband aan te gaan tussen de SED- gemeenten (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland). De 6 benoemde projecten in.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Herindeling GNL
Regionale raadsbijeenkomst
Organisatieontwikkeling
Jeugdgezondheidszorg 0-19
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
V.
Het E-depot van Rotterdam
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Belangenbehartiging strandondernemers
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Oost Groningen Digitaal de Gezamenlijke Regionale ICT Dienst 05 september 2013, Ernst Wallinga Manager OGD a.i. / Kwartiermaker GRID

A GOOD STORY IS LIKE AN ICEBERG… … je moet veel weglaten om het te kunnen vertellen.

OGD op weg naar de toekomst Toen: situatie 2011 en daarvoor Transitie: stabilisatie en herstructurering 2012 / 2013 Straks: verzelfstandiging en professionalisering Toekomst: consolidatie en focus op toegevoegde waarde

Historie 2003: POP programma: samenwerking op I&A gebied 2008: OGD als programma binnen Streekraad Oost Groningen Automatiseringsafdeling: 21,6 fte: 22 mensen vast, waarvan 4 vacatures » 2 tot 5 stagiaires » 1 werkervaringsplaats » Tijdelijke inhuur op projectbasis Inmiddels 10 jaar onzekerheid personeel qua positie en toekomst…

t/m 2011 Noodverbandjes leggen en branden blussen...

HOE ERG was het? nou....

ANALYSE BEDRIJFSVOERING Personeel Management Medewerkers Klanten Toegevoegde waarde Financiën Organisatie Primaire processen Besturende processen Ondersteunende processen Middelen Communicatie

Onderkende RISICO’s (2011) Personeel Management Medewerkers Klanten Toegevoegde waarde Financiën Organisatie Primaire processen Besturende processen – Ondersteunende processen Middelen Communicatie Onderschrijving van de conclusies tussentijdse evaluatie OGD (WagenaarHoes)

2012 / 2013 Bouwen aan vertrouwen

RISICO’S beheersen Versterken management en personeel Vernieuwen infrastructuur (project HOI) Migratie bestaande netwerken naar één netwerk Inrichten en professionaliseren primair proces Opruimen en ordenen Samenwerkingspartners aan boord houden: vertrouwen !

INFRASTRUCTUUR “ oud ”

OUDE infrastructuur OGD houdt per saldo 9 in elkaar vervlochten netwerken met kunst en vliegwerk in de lucht De netwerken waren verschillend ingericht en niet goed beschreven, waardoor het devies was: “afblijven” De systemen zijn instabiel, deels niet veilig en daarmee erg storingsgevoelig Opslag van gegevens zorgden voor onbeheerste groei Veel incidenten vragen om veel aandacht Veel nieuw initiatieven vragen nog steeds veel aandacht

INFRASTRUCTUUR nieuw datacenter 1datacenter 2

NIEUWE infrastructuur OGD beheert 1 netwerk waarbinnen alle gemeenten zijn ondergebracht: minder werk en eenheid De systemen zijn stabiel en snel De systemen zijn schaalbaar (kan worden uitgebreid) De kosten voor het beheer vallen lager uit Geen grote verstoring van de bedrijfsvoering bij de gemeenten meer Groen qua stroomverbruik

Kosten per werkplek

Gevolgen Qua automatisering nu nog niet geïntegreerd … Dus qua werkprocessen ook nog niet 100% integreerbaar Met nieuwe infrastructuur problemen opgelost qua: – Integratie werkprocessen – Stabiliteit en beschikbaarheid systemen – Gereed voor thuiswerken en veilige toegang tot netwerk – Na extra aanpassing netwerk snel gereed voor papierloos vergaderen

Kansen gemeenteraden afhandeling beter en sneller Papierloos vergaderen wordt mogelijk Ondersteuning van iPads en smartphones is mogelijk Overal toegang tot RIS Nieuwe ICT platform maakt straks digtale burgerparticipatie mogelijk (met aanpassingen, maar het fundament ligt er) Gemeente nog beter digitaal bereikbaar Voortgang op zaken mogelijk, D!mpact gaat nog meer opleveren

INRICHTEN Organisatie Continuïteit en verandering in één organisatie: – Projecten en beheer splitsen – Niet meer ongebreideld opdrachten verstrekken zonder middelen: boter bij de vis – Niet meer starten met nieuwe zaken zonder opdracht: geen verrassingen achteraf Eén begroting en één financieel systeem: – huidige situatie onwerkbaar: spreadsheets – geen eigen begroting maar putten uit 5 begrotingen – Onderling sterk verschillende begrotingen Sturen op één plaats: directie OGD, gemeenten zijn klant

VOORDELEN samenwerking Lagere Kosten (minder meerkosten …) Hogere Kwaliteit Stabiliteit en Continuïteit Flexibiliteit om verandering te ondersteunen Zonder ICT staat de gemeente stil… De echte winst zit niet in ICT maar in de besparing die bereikt kan worden bij de ondersteuning van bedrijfsprocessen !

TIJDELIJKE organisatie Stuurgroep: strategische sturing en besluitvorming Ambtelijke regiegroep: invulling op onderdelen Manager OGD a.i.: –Beheersen en verminderen risico’s –Kwartier maken nieuwe organisatie Management volgens clusters: tijdelijk en vacature(s)

NIEUWE organisatie Verzelfstandiging OGD: NV GRID Gezamenlijke Regionale ICT Dienst Rechtsvorm: Naamloze Vennootschap Alle OGD medewerkers gaan over Colleges: voorgenomen besluit vastgesteld Ondernemingsraden: instemming Vakbonden: akkoord

TAAIE zaken Ontvlechting en migratie naar HOI blijkt complexer dan gedacht en duurt langer Medewerkers hebben grote achterstand qua kennis en ervaring en moeten bovendien alle zeilen bijzetten Vertrouwen komt te voet en gaat te paar

LATER 2013 en verder Groeien in markt en in dienstenportfolio, maar eerst laten zien.

“Wanneer je focust op kosten gaat de kwaliteit omlaag, wanneer je focust op kwaliteit gaan de kosten omlaag.” (Gerco Rietveld, auteur managementboek van het jaar 2010)

VRAGEN ?