Zorg is mensenwerk maar niet vanzelfsprekend Programma menslievende zorg 2009-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Welkom Toegankelijkheid Gemeenschappelijk Wonen
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
Hartelijk welkom in de kerk!
De Kamer van Tobias. De kamer van Tobias is een lichte, vrolijke kamer…
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
STICHTING WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK ROW (SWORO) Lotgenotendag 2013 Hein van Beek.
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Participatie en een Klantenraad
Kansen voor Samenwerken
De kracht van de ervaring
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 2 augustus 2014 “Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
5 manieren van praten over de dood
Communiceren met Marloes
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Fijne Feestdagen! Klik om verder te gaan.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Door gebruik te maken van alle nieuwe technologieën met betrekking tot de vruchtbaarheid lukte het een 75 -jarige vrouw een baby te baren.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
St. Elisabeth Ziekenhuis Lenig en Lief 2 februari 2011 Marcel Visser.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
1 nationaal symbool. 2 DE STICHTING Onafhankelijke deskundigen: advies over ingediend kwaliteitshandboek Bestuur: geeft finale oordeel - afgeven certificaten.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Met elkaar. Voor elkaar. Regels:
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Denkbeelden van jongeren over democratie
‘Ontwikkelen doen we samen’
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Antibioticaresistentie en teamleren
De week van de vrijwilliger
Patiëntenparticipatie
Human Resources Accounting
Goede zorg in alle fasen van de keten (voorbeeld)
Betere verbindingen met onderzoek
Jongerenwerking La Vie
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Zorg is mensenwerk maar niet vanzelfsprekend Programma menslievende zorg

Een “klein” verhaal Twee verpleegkundigen die deelnemen aan de leergemeenschap oncologie worden tijdens de nachtdienst geconfronteerd met een zeer verdrietige patiënt. Het is erg druk. Ze besluiten dat één van hen de pieper van de ander overneemt zodat de ander ongestoord aandacht kan geven aan deze patiënt. Het leidt tot een zeer persoonlijk gesprek met de patiënt waarbij de verpleegkundige zich achteraf afvraagt: “wie ben ik dat ik als 23 jarige dit verhaal mag aanhoren”. De patiënt is de verpleegkundige zeer dankbaar. Twee dagen later klaagt een familielid over dezelfde verpleegkundige dat er geen aandacht is geweest voor haar moeder.

Het “grote” verhaal Goede zorg komt steeds meer in de knel door: vergaande regelgeving en protocollering steeds meer aandacht voor geld marktwerking Er is aandacht nodig voor de menselijke maat in de zorg: aandacht, vertrouwen en zorgzaamheid

Verhogen van de door patiënten ervaren kwaliteit van zorg en dat is vooral een kwestie van aandacht, zorgzaamheid en vertrouwen Verhogen van de arbeidsvreugde van zorgverleners, aansluiten bij hun kwaliteiten, wijsheid en arbeidsmotieven Beter aansluiten bij de kennis, ervaring, emoties en wensen van de patiënt Deugdelijke zorg die weet dat zorg niet alleen draait om herstellen maar ook om behouden, accepteren en afscheid nemen Welke doelen beogen we ?

Principiële keuzes De zorg kan en moet een eigen antwoord geven op de vraag hoe menselijkheid en zakelijkheid elkaar kunnen versterken De verandering komt van binnenuit en moet niet top- down worden opgelegd De verandering komt vanuit de praktijk; het gaat om samen zoeken naar wat van belang is voor goede zorg in EZ Onderzoek doen is daarbij een belangrijk middel

Praktische vertaling Lerende gemeenschappen en wetenschappelijk onderzoek voor de noodzakelijke verdieping Verbreding en betrokkenheid via een netwerk van interne ambassadeurs Betrekken van het brede publiek via de campagne: het liefste ziekenhuis Vrijstellen en financieren van capaciteit in huis en staf vanuit de UvT

Lerende gemeenschap Ruimte voor brainstorm, discussie, experiment en onderzoek  uitgangspunt zijn praktijkproblemen Samen met collega’s (vpk, arts, laborant)  iedereen is ervaringsdeskundige Van elkaar en met elkaar leren  geen cursus, maar gezamenlijk zoeken naar gedeelde betekenissen, belangen en oplossingen 30 mei 20167

Interne ambassadeurs Oren en ogen in het ziekenhuis Voorbeeldgedrag Beïnvloeden discussies Voeden van de leergemeenschappen en verspreiden van de resultaten

Campagne

Resultaten De onderzoekers van de UvT hebben stage gelopen in het ziekenhuis, hun waarnemingen vertaald in 300 pagina’s aantekeningen. Ze hebben diverse presentaties gegeven waarbij inhoud wordt gegeven aan het begrip lief. De eerste leergemeenschap is gestart en het aantal deelnemers groeit. Signalen van patiënten dat onze zorg tekort schoot, zijn omgezet in acties. Er zijn 500 donateurs geworven die ons met een financiële bijdrage steunen. En dat aantal zal in 2010 nog verder toenemen. De website groeit voortdurend met verhalen en interviews. Op heel veel plekken en in heel veel vormen wordt gesproken over menslievende zorg en hoe daar inhoud aan te geven.

Terug naar het “grote” verhaal Quote uit het financieel dagblad: ‘Alle ziekenhuizen zijn met marktwerking bezig. En het enige dat ze daarbij verzinnen kunnen is ‘bedrijfje spelen’: kostenreductie en aan dure marketing doen. En wat deden ze in Tilburg? Het St. Elisabeth ging op zoek naar haar wortels en vindt daar de verwijzing van haar beschermheilige naar menslievendheid. Dat nemen ze nu als kompas voor hun primaire processen. Ik voorspel, behalve een run op dit ziekenhuis, een sensationeel effect op de hele gezondheidzorg. Daarom nog een voorspelling: over vijf jaar staan bedrijven in de rij om bij het St. Elisabeth in de leer te mogen.’