Making the best of your foreign experience: Preparation for Internship or Study Abroad Lectorate in International Cooperation.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
De rol van cultuur in hulpverlening en projecten
User Centred Development
Docentontwerpteams en self-efficacy
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
‘Geef uw team vleugels’
Jaap van Lakerveld Directeur
Bachelor thesis sessie
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Professional Development Schools - Rijnmond
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Keuzethema: differentiatie
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Broederschool Roeselare
Jaap van Lakerveld Directeur
Jaarcongres Vereniging Hogescholen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Global Entrepreneurship Week
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Verlangen naar God Longing for God
MAKING A BAND.
Thinking like an economist
A Healthy sense of Trust
Rob Heyman and Ilse Mariën
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Leiderschapsontwikkeling
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
KOM NAAR DE INFOSESSIE OVER INTERNATIONALE STUDENTENUITWISSELINGEN
Transcript van de presentatie:

Making the best of your foreign experience: Preparation for Internship or Study Abroad Lectorate in International Cooperation

Programme of Today Introduction by Jos Walenkamp Who are you? Why are you here? The PISA project by Manuela Hernández Questions, input, discussion What’s next?

Het verwerven van internationale competenties door studenten van De Haagse Hogeschool door studie of stage in het buitenland

Internationale competenties Houding, Kennis, Vaardigheden 1. Professionele en academische competenties 2*. Taalcompetenties 3. Persoonlijke, sociale en 4*. Interculturele competenties

Definities Kennis van anderen; kennis van zelf; vaardigheid om te interpreteren en relateren; vaardigheid om te ontdekken en interacteren; anderemans waarden, geloof en gedrag waarderen; zelf relativeren. Vijf componenten: kennis van de wereld; beheersing vreemde talen; culturele empathie; waardering van vreemde mensen en culturen; het vermogen zijn vak uit te oefenen in een internationale setting. Het vermogen effectief en passend te communiceren in interculturele situaties, gebaseerd op eigen interculturele kennis, vaardigheden en houding.

Persoonlijkheidskenmerken vs. aan te leren competenties Nieuwsgierigheid – kennis Vaardigheden om te analyseren, interpreteren, luisteren en observeren Respect voor andersmans denkbeelden (‘world views’)

Hoe te meten. Methoden: Enquêtes (voor en na), interviews, artikelen, presentaties en portfolio’s van studenten, observatie van studenten, evaluatie door docenten, zelf-rapportage instrumenten. Groningen connectie - Maarten Regouin Hanzehogeschool HanzeConnect Deardorff

Piramide van Deardorff Verlangde externe effecten (effectief en passend gedragen en communiceren) Verlangde interne effecten (adaptabiliteit, flexibiliteit, ethnorelativiteit, empathie) Kennis, begrip en vaardigheden (zelfkennis, begrip en kennis van andere culturen en wereldopvattingen, sociolonguistisch bewustzijn, kunnen luisteren, observeren en interpreteren, en kunnen analyseren, evalueren) Vereiste houding (respect, openheid, nieuwsgierigheid)

Attitude is de sleutel “ After all the books have been read and all the skills learned and practiced, the cross-cultural effectiveness of each of us will vary. And it will vary more by what we bring to the learning than by what we have learned” Lynch and Hanson (1998)

Procesmodel van Deardorff Individeel HoudingKennis en begrip vaardigheden Externe effectenInterne effecten Interactie

Evalueren van internationale competenties Het kan Liefst meerdere methoden tegelijk Vooral kwalitatief; liefst afzonderlijke componenten – niet holistisch Bepalen: evaluator, geevalueerde, contekst, doel, tijd, passend bij definitie, indicatoren

Het studentenonderzoek Eerste, kwantitatieve pilot

Onderzochte groepen academisch jaar Testgroep 448 voormeting; 413 nameting Respons 134 (30%) en 68 (17%) Controlegroep 3090; voor- en nameting - respons 445 (voor) en 204 (na) Representativiteit?? Elektronische enquête: vragen en stellingen

Voorbereiding Tabel – De voorbereiding door De Haagse Hogeschool % negatieve antwoorden Studie (%) Stage (%) Mijn opleiding heeft mij effectief geholpen bij mijn voorbereiding op mijn verblijf in het buitenland/stage 3861 In mijn voorbereiding kreeg ik voldoende informatie van mijn opleiding over de mogelijkheden voor studie/stage (in het buitenland) 3742 In mijn voorbereiding kreeg ik voldoende informatie van mijn opleiding over de gastuniversiteit / stageplek waar ik heen ga 5260 Bij het IO word ik met kennis van zaken geholpen25- In mijn voorbereidingstraject werd ik vaak van het kastje naar de muur gestuurd 4530

Begeleiding Tabel – De begeleiding door de HH % positieve antwoorden Studie (%) Stage (%) Het is mij duidelijk wie mijn begeleider is6872 Het is duidelijk wat ik van mijn begeleider kan verwachten4658 Ik heb voor mijn vertrek overleg gehad met mijn begeleider6151 Ik heb vertrouwen dat ik goed begeleid wordt5370

Begeleiding ook richten op Doelgericht verwerven van internationale competenties Kunnen kapitaliseren op verworvenheden Driedaagse module, studentenhandboek: Manuela Hernandez Sanchez

Interculturele competenties Cultural Empathy Open mindedness Social Initiative Flexibility Cultural Consciousness Tolerance of Ambiguity

Testgroep: voor en na

Controle groep

Testgroep vs. Controlegroep nameting

Implicaties Al met al lijkt het er op dat de studenten die voor studie of stage naar het buitenland gaan dat minder nodig hebben voor het verwerven van internationale competenties dan de studenten die niet gaan. Is dat zo? Hoe is dat te verklaren? Zo ja, meer bevorderen en faciliteren – is ruimte voor Nut van voorbereiden en begeleiden

Nog veel te doen Module voorbereiding en begeleiding Manuela Henandez Sanchez

Objectives of the PISA project To support students in the acquisition of and in the capitalisation on international competencies prior/during/after their internship/study abroad. To support mentors in the preparation, supervision & coaching of students before, during and after their international assignments.

Focus Awareness and purpose in the acquisition of: International competencies, such as language; and intercultural effectiveness, such as intercultural communication and cultural adaptation. Personal & social competences such as personal leadership Academic and professional competencies

Ideas for end products A student Manual: course material & workshop information. A self-study guide. Guide for Lecturers teaching the module. Checklist for mentors and students A social media platform for peer-to-peer interaction

And now… your turn! Any feedback or questions? Any suggestions? Would you like to participate? If yes, in which way?