AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Profielkeuze in 3 Atheneum
Dit is de start- en eindpagina
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Informatie avond Atheneum-4
Welkom.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wiskunde A, B, C en D op het vwo
Academische vaardigheden - C1.5
Informatie avond Atheneum-4
Enquête.
Profielkeuze informatieavond
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Wiskunde A, B en D op de Havo
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Welkom Profielvoorlichting 2015
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Corlaer College De decanen zijn: Anne José Schimmel & Harro Schuiling.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Ouderavond havo 3 Donderdag 3 maart AGENDA Profielen Doorstroming hbo /vwo Planning.
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
INFO - AVOND 3 HAVO. Introductie decaan Coen Swinkels
Pakkketkeuze 3e klas havo
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
LOB 3 HAVO Schooljaar
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
Toetsen wij met Lef? Voorstellen
LOB 3 Atheneum Schooljaar
INFO - AVOND 3 HAVO.
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuze op het Novalis College
Voorlichting profielen
Voorlichting profielen
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond TL 4 naar Havo 4
Voorlichting profielen
INFO - AVOND 3 HAVO.
Ouderavond 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
LOB 3 VWO Schooljaar
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Profielkeuze op het Novalis College
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze.
Voorlichting profielen
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren

Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op onderzoeksvraag te krijgen Dataselectie: hoofd- en bijzaken onderscheiden, relevantie. Datareductie: grote hoeveelheid data terugbrengen tot overzichtelijk geheel.

Algemene aanbevelingen bij analyse Controleren van je uitkomsten: -is uitkomst logisch, realistisch; of andere verklaring; verstorende factoren -terugkoppelen naar respondenten (validiteit) -analyses door meerdere personen (betrouwbaarheid) Eenduidige dataverzameling maakt analyse makkelijker. Goede documentatie van analyse (verantwoording; data vaker gebruiken). Gebruik maken van computer: mindmaps, Excel, SPSS.

Voorgestructureerde data en analyse Enkelekeuzevragen Aantallen, percentages, categorieën samenvoegen, vragen combineren Meerderkeuzevragen Vragen naar getallen Gemiddelde, sd, mediaan, correlatie, t- toets … Schaalvragen Gestructureerde observaties Aantallen, percentages categorieën samenvoegen Gemiddelde Gesloten toetsvormenAantallen, percentages goed-fout, gemiddelde, sd

Enkelekeuzevraag - voorbeelden Wat is je geslacht? 0 jongen 0 meisje Welk profiel heb je gekozen? 0 Cultuur en Maatschappij 0 Economie en Maatschappij 0 Natuur en Techniek 0 Natuur en Gezondheid

Analyse enkelekeuzevraag Aantallen, percentages, categorieën samenvoegen 48 jongens, 42 meisjes AantalPercentage C&M2022 E&M2528 N&T3236 N&G1314 M-profiel4550 N-profiel4550 Totaal90100 % Vragen combineren Jongens Meisjes N%N% C&M E&M N&T N&G Totaal48100 %42100 %

Meerderekeuzevraag - voorbeeld Ik heb mijn profiel gekozen omdat: (je mag meerdere mogelijkheden aankruisen) 0 ik dit profiel het leukst vind 0 ik het beste ben in de vakken van dit profiel 0 ik met dit profiel de meeste keuze voor studies heb 0 dit profiel verplicht is voor de studie die ik wil gaan doen 0 mijn ouders dit het beste profiel voor mij vinden 0 anders, namelijk …..

Analyse meerderekeuzevraag Aantallen, percentages 90 leerlingen, 160 antwoorden AantalPercentage Leukst5031 Best3522 Meeste keuze 3019 Verplicht2013 Ouders106 Anders159 Totaal % Categorieën samenvoegen: profielkeuze vanuit antwoorden N% Huidige situatie (leukst + best) 8553 Vervolgstudie (keuze, verplicht) 5032 Anderen (ouders, vrienden, mentor) 2515 Totaal %

Analyse meerderekeuzevraag Profielkeuze vanuit leerlingen N=90 GekozenNiet gekozen Leukst50 (55%)40 (45%) Best35 (39%)55 (61%) Meeste keuze30 (33%)60 (67%) Verplicht20 (22%)70 (78%) Ouders10 (11%)80 (89%) Anders15 (17%)75 (83%)

Analyse meerderekeuzevraag N-profiel N=45 M-profiel N=45 gekozenniet gekozengekozenniet gekozen Leukst10 (22%)35 (78%)40 (89%)5 (11%) Best30 (67%)15 (33%)5 (11%)40 (89%) Meeste keuze20 (44%)25 (56%)10 (22%)35 (78%) Verplicht5 (11%)40 (89%)15 (33%)30 (67%) Vragen combineren: profielkeuze en reden

Vragen naar getallen Voorbeelden: leeftijd, rapportcijfer, duur (aantal maanden, uren…), toetsscores. Voordeel: vergelijkbaarheid. Rekenkundige analyses (Excel, SPSS): -Gemiddelde (groepsscore) -Mediaan (middelpunt) -Standaarddeviatie (verdeling van scores, variatie) -Verschillen toetsen (t-toets, variantie-analyse): toeval of niet (significantie) -Samenhang: correlaties

Effect van een interventie vaststellen Interventie in een klas: de experimentele groep. Een andere klas is de controlegroep. Effect van het experiment: gemiddelde op proefwerk Conclusie: interventie heeft gewerkt Gemiddelde controlegroepGemiddelde experimentele groep

Effect vaststellen (1) Let op spreiding experimentele groep controlegroep

Effect vaststellen (2) Let op beginsituatie (voormeting, leerwinst) Experimentele groep V N V N V N V N V N V N V N Controlegroep

Effect vaststellen (3) Of het werkt Hoe het werkt Proces: weten waarom een bepaalde aanpak wel/niet werkt. Praktijkrelevantie.

Schaalvragen Antwoord op schaal van 1 (zeker niet van toepassing) tot 4 (zeker van toepassing) De docent waardeert zijn/haar relatie met mij Deze docent wordt gauw boos op mij Deze docent voelt gemakkelijk aan hoe ik me voel. 1234

Analyse schaalvraag Aantallen, percentages 90 leerlingen Gemiddelde Sd Slaan Schoppen Schelden Uitlachen Negeren Categorieën samenvoegen en vragen combineren Jongens N=48 Meisjes N=42 Fysiek Verbaal Negeren

Gestructureerde observaties Komt gedrag voor? Hoe vaak, hoe lang? Bijv leerkrachtgedrag: instructie, organisatie, individuele hulp. Analyse: aantal, percentages, vergelijking (lessen). Les 1Les 2Les 3 Instructie3 21 %5 29 %8 40 % Organisatie6 43%10 59 %2 10 % Individuele hulp5 36 %2 12 %10 50 % Totaal % % %

Ongestructureerde data en analyse Open vragen en tekstfragmentenFragmenten selecteren Categoriseren Illustreren Horizontaal vergelijken Grote documenten: lesmethoden, vakliteratuur, beleidsplannen, notulen Mindmaps, conceptmaps Video en audiofragmenten Tekeningen, werkstukken Open toetsvormen

Analyse ongestructureerde data Datareductie: betekenisvolle tekstfragmenten selecteren; label/onderwerp toekennen Categoriseren: analyseren a.d.h.v. categorieën (vanuit onderzoeksvraag, literatuur) Tekstfragmenten gebruiken als illustratie Horizontaal vergelijken: verschillen en overeenkomsten eruit halen.

Analyse open vragen Voorbeeld open vraag “Wat vind je van de methode?” - Relevante informatie selecteren - Categoriseren - Horizontaal vergelijken Leerling 1Leerling 2Leerling 3Bevindingen Ik vind hem moeilijk. Hij ziet er saai uit. Ik vind hem wel goed, alleen wel moeilijker dan de oude method. Er hadden wel wat meer plaatjes in gemogen en ik snap er de helft niet van. De leerlingen vinden de methode moeilijk. De meeste leerlingen vinden de methode niet aantrekkelijk.