Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Kamer van Koophandel Haaglanden
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Ondernemen na je studie!
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Timeless Vibes.
Commercieel jaarplan Commercie:
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Onthaal en service.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het begint bij het jonge kind
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Gespreksvaardig-heden
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 4 Waar is het gat in de markt?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 11. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Wat vonden jullie ervan?
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Komt een jonge klant aan de balie….. Bijeenkomst Economie docenten Malmberg Uitgeverijen Emile Kouwenhoven SNS REAAL.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 6. Leerdoelen  De student kan een marktonderzoek verrichten  De student kan op basis van het marktonderzoek een idee aanpassen.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Bijeenkomst 4. Leerdoelen  De student is zich bewust van eigen kunnen, interesses en ambities  De student kan een pitch geven over zichzelf en over.
Verdieping Timemanagement
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 9. Terugblik  Wat vonden jullie van het FabLab?  Alles gelukt met het voorbereiden van de pitch?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Ondernemerschap E43.
Indeling van hoofdstuk 2
Mini-onderneming.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
Les 1: Introductie Marketing
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Naam van degene die de presentatie verzorgt
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 5

Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?

Pitch  Voor degene die vorige bijeenkomst niet hebben kunnen pitchen…  De vloer is voor jullie!

Leerdoelen  De student kan diverse concepten met elkaar verbinden  De student kan een pitch geven over zichzelf  De student kan een marktonderzoek verrichten

Marktonderzoek  Wat is marktonderzoek? 

Marktonderzoek  Marktonderzoek is essentieel voor het functioneren van bedrijven  Met markt onderzoek breng je de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart  Marktonderzoek is een wetenschappelijk onderzoek naar de factoren, die vraag en aanbod bepalen op een bepaalde markt.  Trends en ontwikkelingen, doelgroep, concurrentieanalyse

Functies marktonderzoek  Informatiefunctie: Op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in de markt die relevant zijn voor de onderneming  Creatieve functie: Het ontwikkelen van nieuwe ideeën, door middel van analyse en toepassing van specifieke technieken  Bewakingsfunctie: Controleren of de vooraf gestelde doelstellingen van de onderneming in de markt (kunnen) worden behaald

Onderdelen marktonderzoek (I)  Branche onderzoek (markt) Ontwikkelingen in de markt waarin je je begeeft - Hoe ziet de branche eruit? - Wat zijn trends en ontwikkelingen? - Wat is de gemiddelde omzet in de branche? - Wie zijn de belangrijkste spelers?  Klantenonderzoek (doelgroep) Analyse toekomstige klanten en hoe je ze bereikt - Welke klanten nemen je dienst of product af? - In welke frequentie (mate) nemen zij je product of dienst af? - Waarom nemen ze het af?

Onderdelen marktonderzoek (II)  Concurrentieonderzoek Als je weet wat je concurrenten doen, kun je bepalen hoe je je kunt onderscheiden. - Breng in kaart wie je concurrenten zijn - Op welke doelgroep richt je concurrent zich? - Welke producten of diensten bieden zij aan? - Hoe is hun prijs en hoe maken ze reclame?  SWOT analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threaths) Kan als extra toevoeging dienen. Met deze analyse kan je erachter komen wat jouw sterke en zwakke kanten zijn in de markt

Marktonderzoek methodes  Kwantitatief  Een grote groep vragen wat ze van jouw product, idee of dienst vinden.  Online, telefonisch, enquêtes  Dit levert een groot aantal cijfers op waaruit je conclusies kan trekken  Vb. Hoe vaak zou je gebruik maken van XX als dienst of product a. 1 keer b. 2 keer c. meerdere keren  Kwalitatief  Kleinere groep vragen wat ze van jouw product, idee of dienst vinden?  Persoonlijk gesprek of groepsdiscussie  Mensen kunnen uitgebreider reageren.  Je probeert achter wensen, kenmerken en motieven van klanten te komen  Vb. Wat vind je van XX als product of dienst? Waarom vind je dat?

Even een korte break?

Meet the coaches

Ter afsluiting  Morgen…  Iedereen laptop mee! Vanaf nu elke week ;)  Werken aan marktonderzoek  Korte pitch over je marktonderzoek en wat je van plan bent om te gaan doen  Een verslag schrijven van je marktonderzoek  Tot morgen!