Landelijke netwerkdag begaafdheidscoördinatoren en -begeleiders 24 november 2011 Nora Steenbergen-Penterman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
SWPBS Materclass prof. George Sugai 20 september 2013 Kenniscentrum voor Gedrag en SWPBS.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Samenwerkingsverband
‘t Schrijverke Zoetermeer
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Logical Framework Approach
Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Presentatie Executieve functies
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Experten in de derde graad Proefproject
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Voor talenten in uw klas!
Limburgse Bond van Muziekgezelschappen
LOB in het PTA van het VMBO
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Koningin Julianaschool,
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Voor talenten in uw klas!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Landelijke netwerkdag begaafdheidscoördinatoren en -begeleiders 24 november 2011 Nora Steenbergen-Penterman

Tijd Activiteit uur Inloop met koffie/thee uur Opening + ontwikkelingen (hoog)begaafdheid uur Presentatie mindsettheorie Albert Kaput (CCL) uur Lunch + uitwisselen uur Workshopronde 1 met workshops/expertsessies uur Pauze koffie/thee/frisdrank uur Workshopronde 2 met workshops/expertsessies uur Evaluatie afsluiting en borrel Programma 24 november 2011

Excellentie en talentontwikkeling PO Excellente ll en hoogbegaafden VO (bedragen x € 1 000) Voor meer informatie over de budgettaire gevolgen voor beleid in het PO: Voor het VO: Ontwikkelingen die van belang zijn (1) HB in regeerakkoord /rijksbegroting

Actieplan Basis voor presteren PO Naar een ambitieuze leercultuur voor alle leerlingen “Het actieplan Basis voor presteren bevat een samenhangend pakket aan maatregelen om elk talent te benutten en te streven naar een ambitieuze leercultuur in het primair onderwijs.” (OCW, 2011) publicaties/kamerstukken/2011/05/23/actieplan-po-basis-voor- presteren.html De maatregelen zijn erop gericht om de ambities te realiseren 4

Actieplan Basis voor presteren: stimuleren van scholen Maatregelen In 2012 gaat voor excellente leerlingen 11,7 miljoen naar het PO (dus voor de ± 1,6 miljoen leerlingen ≈ 7 euro per leerling in de prestatiebox ). Dit stijgt in 2013 naar 17,5 miljoen. Bundeling ondersteuningsaanbod Platform Bèta Techniek (School aan zet), CBO, SLO. Versterken onderzoek- en kennisfunctie (CBO regierol) Voortzetten van initiatieven gericht op excellentie en hoogbegaafdheid zoals de digitale leeromgeving Acadin en vroegsignalering (SLO en Talentenkracht) 1 (bovensectoraal) informatiepunt HB voor PO en VO per bij SLO 5

Prestatiebox Alle gelden die voorheen verdeeld werden in subsidiepotten en projectgelden, worden gebundeld in de prestatiebox. Vanaf het schooljaar krijgen scholen bovenop de lumpsum een bedrag dat bedoeld is om o.a. in te zetten voor taal en rekenen, opbrengstgericht werken en leiderschap, wetenschap en techniek, excellentie en talentontwikkeling, en voor de professionalisering van leerkrachten en schoolleiders. Verantwoording van de gelden uit de prestatiebox gaat via het financieel jaarverslag van de school. 6

Kansen? School aan zet Scholen zijn in the lead bij het vertalen van landelijke prioriteiten naar eigen schoolambities, en zijn zelf verantwoordelijk om opbrengstgericht te werken aan het beoogde resultaat. Scholen zijn ook aan zet als het gaat over het inkopen van expertise en professionalisering bij ondersteunende partijen als onderwijsadviesdiensten en pabo’s 7

Kan de school aan zet zijn? Experts/deskundigen op het vlak van (hoog)begaafde leerlingen zijn heel hard nodig. Ons netwerk is aan zet

Knelpunten DemotivatieOnderpresteren OMGEVINGOMGEVING LEERLINGLEERLING Onvoldoende deskundigheid Onvoldoende draagvlak Geen budget Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Gebrek aan visie Geen beleid Gebrek aan inzicht in noodzaak, meerwaarde en mogelijkheden m.b.t. onderwijs op maat voor excellente leerlingen Gebrek aan tijd Andere prioriteiten Gebrek aan middelen en materialen Gevolg (waarneembaar gedrag)

DeskundigheidDraagvlakDraagvlakBudget Passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Knelpunten  Mogelijkheden Actieplannen bieden budget – deskundigheidsbevordering! – structurele onderwijsvoorzieningen (eventueel overkoepelend) verrijkingsklas  eigen school/leerkracht Draagvlak (proces): kennis  succeservaringen

Rol experts zichtbaar maken/versterken 1 Ideeën: We zouden willen werken aan een netwerk met 8 regio’s ieder geleid door 2 experts (1 voor PO en 1 voor VO) Binnen elk netwerk zitten zo’n 8-10 samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs zowel voor PO als VO waarbij samenwerking gezocht wordt met HO, bijvoorbeeld via wetenschapsknooppunten

Rol experts zichtbaar maken/versterken 2 Experts kunnen zowel binnenschool als bovenschools (regionaal via samenwerkingsverbanden) van betekenis zijn! Mogelijke taken zijn o.a.: -Begeleiding en ondersteuning van collegae -Bijdrage leveren aan het ontwikkelen van materialen, tools, etcetera -Bijdrage leveren aan het implementeren van materialen (train-de- trainers) Als we samenwerken versterken we elkaar en kunnen we er wellicht voor zorgen dat via dit cyclische proces sterke producten en diensten ingebed raken in de scholen en worden stappen gezet richting excellent onderwijs!

Vraag aan jullie: Op welke wijze zie je voor jezelf in dit kader een taak weggelegd?

Enquête Online profielen 3Welke functies zou het begaafdennetwerk van SLO voor u ‘moeten’ vervullen die het nu (nog) niet of onvoldoende vervult? (Kruis één of meerdere opties aan, indien van toepassing. Geef vervolgens een prioritering aan van 1 (hoogste prioriteit) t/m 3 in de vakjes achter de drie belangrijkste items die u heeft aangekruist) Prioriteit (1-3)  Elkaar kunnen vinden via een online netwerkprofiel  Expertise van elkaar kennen en kunnen vinden  Intensievere kennisdeling (lerende gemeenschap)  Intensievere betrokkenheid bij het ontwikkelen van materialen, tools, etcetera  Intensievere betrokkenheid bij het implementeren van materialen (train-de-trainers)  Verbeteren van de vindbaarheid van experts voor ouders  Forum  Anders, namelijk:

In 2011 is de website -informatie toegankelijker -beeldmateriaal makkelijker toegankelijk en te downloaden -forum voor het netwerk In 2012 wordt de website volledig herzien ivm de wijziging dat het Informatie Hoogbegaafdheid nu voor zowel PO als VO bij SLO wordt ondergebracht Prijsvraag forum: Gewonnen door Annemiek Vermeulen Ontwikkelingen die van belang zijn voor het netwerk website en nieuwsbrieven

De digitale (leer)omgeving Acadin Cinekid studio Het 'CinekidStudio Talententraject 2011' - dat CineKid en SLO samen organiseren in het kader van Acadin - is van start gegaan. Het lesmateriaal is nu beschikbaar (leren werken met CinekidStudio; bijvoorbeeld een animatiefilm over zichzelf of ander onderwerp maken). Gedurende een periode van circa 8 weken kunnen leerlingen 1-2 uur per week aan de slag met dit project. Als je meer informatie wilt over acadin ga dan naar

Echa (Specialist in Gifted education) via CBO (Lianne Hoogeveen/Els Schrover) Opleiding Specialist Begaafdheid SE/ZOO® (Eleonoor van Gerven en Ilja Hoogenberg) houden/ Opleiding talentbegeleider via Novilo (Tijl Koenderink) Master SEN bij hogeschool Fontys tHoogbegaafdheiddeeltijd2jarigBGD2/tabid/120/Default.aspx Professionalisering

Vragen?