Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Interne omzetcijfers Paul van Schooten.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Workshop Onderzoeksontwerp
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
Focus op motivatie en communicatie
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Goede voorbereiding is het halve werk
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Ouderavond 4 havo 31 augustus uur aula locatie N.
PSO. Praktisch school onderzoek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Ontwikkeling van een gezinsdiagnostisch instrument binnen de psychomotorische therapie Mirjam Langstraat – de Graaf Yulius voor Geestelijke Gezondheidszorg.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Doelrealisatie in de praktijk
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
14 juni 2013 NHG wetenschapsdag Controle na borstkanker in de eerste lijn versus de tweede lijn: voorkeuren van patiënten Carriene Roorda, Geertruida H.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Opdrachten APA Hoe vermeld je de bron in de tekst?
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Evaluatie Cursus.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Technologie in de revalidatie Kun je lopen met een robot? Sacha van Langeveld.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Studieloopbaanbegeleiding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Kleinschalige verpleeghuiszorg door de huisarts
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Lichen Planus Vereniging Nederland,
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Richtlijn mictiebeleid
Vernieuwend - Attent - Samen
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek

 Opdracht Opdracht  Definitie Definitie

Vanuit de afdeling fysiotherapie van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis is een behoefte aan een patiënt tevredenheidonderzoek ten aanzien van fysiotherapie. Het zal globaal gaan om het onderzoeken van de patiëntbehoeften. Op basis daarvan wordt er een advies geformuleerd ter verbetering van de kwaliteit van de fysiotherapie in het ziekenhuis.

 Opdracht Opdracht  Definitie Definitie

‘’Een tevreden patiënt heeft een positieve houding tegenover het ziekenhuis. Voor een tevreden patiënt wordt gesteld dat hij/zij het ziekenhuis zou aanraden aan een ander die zorg nodig heeft. Voor deze patiënt is er geen verschil tussen de verwachting en de ervaring van de patiënt. Komen de ervaringen niet overeen met de verwachtingen die de patiënt heeft dan kan de patiënt ontevreden zijn. Komen de verwachtingen van de patiënt overeen met de ervaringen of waren de verwachtingen zelfs lager, dan is te patiënt vaak tevreden’’(Grönroos, 2007)

 Onderzoeksvraag  Methode  Resultaten enquêtes  Resultaten diepte-interviews  Advies  Conclusie  Discussie  Bronvermelding  Afsluiting

Wat is de mening onder de volwassen klinische patiënten van de afdelingen: Neurologie, Longziekte, Interne Geneeskunde, Heelkunde, Orthopedie, Acute zorg en Maag/Darm/Lever van het Sint Lucas Andreas ziekenhuis over de verkregen of niet verkregen fysiotherapie?

 Soort onderzoeken  Onderzoekspopulatie  Data analyse

 Waardering meetinstrument  Kader A: patiëntenpopulatie  Kader B: fysiotherapie  Kader C: behandeling  Kader D: therapeut  Kader E: patiënt  Kader F: gemiddelde beoordeling  Kader G: geen fysiotherapie

 Kwantitatief meetinstrument  Minimale hoeveelheid enquêtes  Bepaling bovengrens en ondergrens

1,2 - 2,3 -> 1,81,6 – 3,1 -> 2,41,2 – 2,1 -> 1,7

2,4 – 2,6 -> 2,5 2,2 – 2,3 -> 2,3 2,3 – 2,5 -> 2,4 2,4 – 2,5 -> 2,5 2,1 – 2,3 -> 2,2

2 – 2,2-> 2,1 2,1 – 2,3 - >2,2 2,1 – 2,3- >2,7 2,4 – 2,6-> 2,5 2 – 2,2-> 2,1

2,4 – 2,7 -> verschil 7,5 % -> 25% + en - 7,5 % = 17,5% t/m 32,5% die wel fysiotherapie zou willen.

 Enquête geen voorwaarde  Waardering meetinstrument  Voorwaarden  Onderwerp 1: motiveren tot zelfstandig oefenen  Onderwerp 2: invloed behandeling op eindresultaat  Onderwerp 3: persoonlijke doelen bereiken  Onderwerp 4: regelmaat; frequentie en duur

 Kwalitatief meetinstrument  Doel diepte-interview  Optimaal respons verkrijgen volgens (Baarda, 2005)  4 groepen met 3 patiënten

 1: De patiënt moet mobiel genoeg zijn om zelfstandig of met begeleiding naar de afdeling Fysiotherapie te kunnen komen.  2: De patiënt moet licht belastbaar zijn.  3: De patiënt moet cognitief sterk zijn.  4: De patiënt moet goed de Nederlandse taal kunnen spreken.

 Positief effect beginstadia revalidatie  3 van de 12; tekort materiaal

 Algemeen positief effect op zelfstandigheid en daarmee op zelfverzekerdheid  Specifiek lastig aan te geven  Geen gebruik meetinstrumenten

 Geen concrete doelstelling vooraf gesteld, afhankelijkheid van therapeut  Gebaat bij professionele controle

 Aanpassen frequentie op herstelproces  Effect staat bovenaan  3 van de 12; ontevreden met manier van afspraken maken  10 van de 12; half uur is genoeg

 Zelfstandig oefenen  Behandelresultaat  Persoonlijke behandeldoelen  Regelmaat; frequentie en duur van behandeling  Geen fysiotherapie

 Beantwoorden onderzoeksvraag

 Grönroos, C. (2007) Service management and marketing Customer management in service competition. Chichester, John Wiley & Sons Ltd. P  Royers, T.(2008) Emoties in de zorg. Bohn Stafleu van Loghum, Houten. P  CPB, Centraal Plan Bureau (2012). Zorg voor concurrentie, een analyse van het nieuwe zorgstelsel [internet]. Laatste update: 06 juni 2012, geraadpleegd op: 12 juni 2012, via:  Baarda B, Goede M. Basisboek Statistiek met SPSS. 4 e dr. Houten: Wolters- Noordhoff; P  Baarda, Dr. De Goede, Dr. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwantitatief onderzoek. Groningen: Wolters-Noordhoff; P. 376  Rumsey D. Statistiek voor dummies. Indiana: Wiley; P  Van der Zee F. Betrouwbaarheidsinterval [internet]. Ca Laatste update op: , geraadpleegd op: , via:  Baarda, DR. D.B. Goede, Dr. M.P.M. En Teunisen, Dr. J. Basisboek kwalitatief onderzoek handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Groningen. herziende druk Wolters-Noorhoff. 2005; P.369

 Dankwoord  Vragen? Met dank aan: Ciska van Vliet, Reinier Groenewoud en Colette van het Schip Met dank aan: Reinier Groenewoud(opdrachtgever) Ciska van Vliet(opdrachtgever) Colette van het Schip(coach) Karlijn Karsten (SPSS adviseur)