Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Supply chain engineering:
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Louise C. Urlings-Strop
Allochtonen in het hoger onderwijs
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
Seniorentijd NIP lezing.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
opleiding : Onderwijs Assistent
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Studieloopbaanbegeleiding
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Even voorstellen: Jorien van Lieshout, Studiekeuzeadviseur Hogeschool Inholland, locatie Alkmaar
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Ouderavond 4 Havo 9 september Mentoren 4 Havo Ighor Gudde4HA Ineke Pingen4HB Anne-Karien Hafkamp4HC Marion de Wolff4HD Roos Koenders4HE Karin Melgers.
Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1.
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Welke verdieping geeft assessments? beeld over startsituatie capaciteiten, competenties, motivatie, achtergond aandachtspunten op papier voorafgaand aan.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
WPO interactief Anne van Kempen 18 februari 2016.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Leidinggeven voor eerste verkoper Hoofdstuk 4 Personeel en planning.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
Eindexamen gehaald en dan?
Werken aan studiesucces start al voor de poort!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Reflector Big Five Personality
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo
Transcript van de presentatie:

Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement

Doelstellingen intakearrangement Het doel van de opzet van een intakeprocedure is het studiesucces van de individuele student te bevorderen middels: Kwalitatief: sociale binding met de Haagse Hogeschool en de opleiding; het in kaart brengen middels een potentieprofiel van de kwaliteiten, talenten en eventuele belemmeringen van de student; Check op de studiekeuze en eventuele ondersteunen met switchen; Start van de studieloopbaan (SLB). Kwantitatief: propedeuserendement na één jaar verhogen; uitval in het propedeusejaar voorkomen of ondersteunen met switchen.

Onderdelen van het assessment bij BRV Capaciteiten: - woordrelaties - woordanalogieën - exclusie Achtergrondkenmerken Competenties: - mondeling communiceren - schriftelijk communiceren - overtuigen - analyseren - bedenken - flexibiliteit - initiatief nemen - nauwkeurig en geordend werken - plannen en organiseren - openstaan voor anderen - samenwerken

Onderdelen van het assessment Motivatie en leerstijlen:- extrinsieke motivatie - intrinsieke motivatie - prestatiemotivatie - zekerheid / vertrouwen Leerstijlen:- reproductieve leerstijl - toepassingsgerichte leerstijl - betekenisgerichte leerstijl

Persoonskenmerken: Big Six Emotionality Extraversion Agreeableness Openness Conscientiousness Honesty - Humility

(Zelf)assessment en sociaal wenselijk invullen Op de capaciteitentest na, betreft het een zelfassessment De indruk bestaat, dat niet-westerse allochtone studenten de test iets vaker sociaal wenselijk invullen dan autochtone studenten

Interventies bij BRV Taallounge (hele academie) Tutoring (hele academie) Planningsessies (BO en HBO-R) E-learning en podcasting (HBO-R en IVK) Workshops (BO en HBO-R, o.a.: timemanagement en leerstijlen) Zomer- en Kerstmagazine met praktijkverhalen

Planning en uitvoering intakearrangement Op tijd de juiste informatie verstrekken aan de student Minimale periode tussen het maken van het assessment en bijbehorend gesprek Gesprek met een getrainde slb’er Een één-op-ééngesprek in een daartoe geschikte ruimte

Overzicht onderzochte groep 2010 en , N=473 BO, n= 84 HBO-R, n=275 IVK, n= 87 MiZ, n= 27 Autochtoon, n=199 Westerse allochtoon, n= 24 Niet-westerse allochtoon,n=250 Man, n=214 Vrouw, n=259 Eerste jaar in HO, neen=116 Eerste jaar in HO, jan= , N=596 BO, n=117 HBO-R, n=294 IVK, n=152 MiZ, n= 33 Autochtoon, n=229 Westerse allochtoon, n= 29 Niet-westerse allochtoon,n=338 Man, n=283 Vrouw, n=313 Eerste jaar in HO, neen=194 Eerste jaar in HO, jan=402

Overzicht onderzochte groep 2010 en , n=473 Buitenlands diploma,n= 9 Colloqium Doctum, n= 31 Havo, n=237 Hoger Onderwijs,n= 2 Mbo,n=179 Vwo,n= , n=596 Buitenlands diploma,n= 7 Colloqium Doctum, n= 19 Havo, n=311 Hoger Onderwijs,n= 4 Mbo,n=240 Vwo,n= 15

Logistische regressieanalyse 2010 Voorspellers voor P in één jaar: Analyseren Initiatief nemen Openstaan voor anderen Extrinsieke motivatie Woordrelaties

Significant, beneden eerstejaars hbo gemiddeld, competenties 2010 Schriftelijk communiceren (BO en IVK onder laag gemiddeld, HBO-R en MiZ laag gemiddeld) Nauwkeurig en geordend werken (BO en IVK onder laag gemiddeld, HBO-R en MiZ laag gemiddeld) Openstaan voor anderen (hele academie laag gemiddeld) 2011 Schriftelijk communiceren (BO en IVK onder laag gemiddeld, HBO-R en MiZ laag gemiddeld) Analyseren (HBO-R en IVK onder laag gemiddeld, BO en MiZ laag gemiddeld) Initiatief nemen (hele academie beneden laag gemiddeld) Nauwkeurig en geordend werken (IVK beneden laag gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ laag gemiddeld) Plannen en organiseren (IVK beneden laag gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ laag gemiddeld) Openstaan voor anderen (BO, HBO-R en IVK laag gemiddeld)

Niet significant, wel beneden laag gemiddeld 2010 Analyseren (hele academie) Initiatief nemen (hele academie) 2011 Geen extra competenties

Significant, (boven) eerstejaars hbo gemiddeld, motivatie en leerstijlen 2010 Intrinsieke motivatie (hele academie gemiddeld) Reproductieve leerstijl (BO en IVK gemiddeld, HBO-R en MiZ hoog gemiddeld) Niet significant Extrinsieke motivatie (hele academie boven hoog gemiddeld) 2011 Extrinsieke motivatie (hele academie boven hoog gemiddeld) Intrinsieke motivatie (IVK laag gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ gemiddeld) Prestatiemotivatie (IVK laag gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ gemiddeld) Zekerheid / Vertrouwen (IVK laag gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ gemiddeld) Reproductieve leerstijl (IVK gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ hoog gemiddeld) Betekenisgerichte leerstijl (IVK laag gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ gemiddeld)

Significant, (beneden) eerstejaars hbo gemiddeld, capaciteiten 2010 Woordrelaties (HBO-R beneden laag gemiddeld, BO, IVK en MiZ laag gemiddeld) Woordanalogieën (BO, IVK en MiZ beneden laag gemiddeld, HBO-R laag gemiddeld) Exclusie (hele academie laag gemiddeld) 2011 Woordrelaties (BO, HBO-R en MiZ beneden laag gemiddeld, IVK laag gemiddeld) Woordanalogieën (BO, HBO-R en MiZ beneden laag gemiddeld, IVK laag gemiddeld) Exclusie (hele academie laag gemiddeld)

Significant, eerstejaars hbo gemiddeld, persoonskenmerken, 2011 Conscentieusheid (BO, HBO-R en MiZ boven hoog gemiddeld, IVK gemiddeld) Doorzetten (BO, IVK en MiZ laag gemiddeld, HBO-R gemiddeld) Prestatie (hele academie beneden laag gemiddeld) Regels (hele academie boven hoog gemiddeld) Ordelijk (BO en IVK gemiddeld, HBO-R en MiZ hoog gemiddeld) Zelfdiscipline (BO, IVK en MiZ hoog gemiddeld, HBO-R boven hoog gemiddeld) Emotionele beheersing (hele academie gemiddeld) Flexibiliteit (BO, HBO-R en IVK gemiddeld, MiZ boven hoog gemiddeld) Bescheidenheid (BO, HBO-R en IVK gemiddeld, MiZ laag gemiddeld) Eerlijkheid (hele academie hoog gemiddeld) Rechtvaardigheid (IVK gemiddeld, BO, HBO-R en MiZ hoog gemiddeld)

Significant, etniciteit als variabele, competenties 2010 Mondeling communiceren (alle variabelen laag gemiddeld) Overtuigen (alle variabelen gemiddeld) Analyseren (alle variabelen beneden laag gemiddeld) Initiatief nemen (alle variabelen beneden laag gemiddeld) Nauwkeurig en geordend werken (autochtoon en westerse allochtoon beneden laag gemiddeld, niet- westerse allochtoon laag gemiddeld) 2011 Schriftelijk communiceren (autochtoon en westerse allochtoon beneden laag gemiddeld, niet-westerse allochtoon laag gemiddeld) Nauwkeurig en geordend werken (autochtoon en westerse allochtoon beneden laag gemiddeld, niet-westerse allochtoon laag gemiddeld) Plannen en organiseren (autochtoon beneden laag gemiddeld, westerse en niet-westerse allochtoon laag gemiddeld) Openstaan voor anderen (alle variabelen laag gemiddeld) Samenwerken (alle variabelen laag gemiddeld)

Niet significant, wel beneden laag gemiddeld, variabele etniciteit 2010 Schriftelijk communiceren (autochtoon en westerse allochtoon beneden laag gemiddeld, niet- westerse allochtoon laag gemiddeld) Openstaan voor anderen (westerse allochtoon beneden laag gemiddeld, autochtoon en niet-westerse allochtoon laag gemiddeld) 2011 Analyseren (alle variabelen beneden laag gemiddeld) Initiatief nemen (alle variabelen beneden laag gemiddeld)

Significant, (boven) eerstejaars hbo gemiddeld, motivatie en leerstijlen, variabele etniciteit 2010 Extrinsieke motivatie (autochtoon en westerse allochtoon hoog gemiddeld, niet-westerse allochtoon boven hoog gemiddeld) Intrinsieke motivatie (autochtoon laag gemiddeld, westerse en niet-westerse allochtoon gemiddeld) Zekerheid / vertrouwen (alle variabelen gemiddeld) Toepassingsgerichte leerstijl (autochtoon en westerse allochtoon laag gemiddeld, niet-westerse allochtoon gemiddeld) Betekenisgerichte leerstijl (alle variabelen gemiddeld) 2011 Extrinsieke motivatie (alle variabelen boven hoog gemiddeld) Intrinsieke motivatie (autochtoon en westerse allochtoon laag gemiddeld, niet-westerse allochtoon gemiddeld) Prestatiemotivatie (alle variabelen gemiddeld) Zekerheid / Vertrouwen (westerse allochtoon laag gemiddeld, autochtoon en niet-westerse allochtoon gemiddeld) Reproductieve leerstijl (autochtoon gemiddeld, westerse en niet-westerse allochtoon hoog gemiddeld) Betekenisgerichte leerstijl (alle variabelen genmiddeld)

Significant, (beneden) eerstejaars hbo gemiddeld, capaciteiten 2010 Woordrelaties (autochtoon laag gemiddeld, westerse en niet- westerse allochtoon beneden laag gemiddeld) Woordanalogieën (autochtoon laag gemiddeld, westerse en niet- westerse allochtoon beneden laag gemiddeld) Exclusie (autochtoon gemiddeld, westerse en niet-westerse allochtoon beneden laag gemiddeld) 2011 Woordrelaties (autochtoon en westerse allochtoon laag gemiddeld, niet-westerse allochtoon beneden laag gemiddeld) Woordanalogieën (autochtoon en westerse allochtoon laag gemiddeld, niet-westerse allochtoon beneden laag gemiddeld) Exclusie (autochtoon gemiddeld, westerse allochtoon laag gemiddeld, niet-westerse allochtoon beneden laag gemiddeld)

Significant, eerstejaars hbo gemiddeld, persoonskenmerken, 2011, variabele etniciteit, uitschieters Prestatie (alle variabelen beneden laag gemiddeld) Conscientieusheid (niet-westerse allochtoon boven hoog gemiddeld) Regels (alle variabelen boven hoog gemiddeld) Ordelijkheid (niet-westerse allochtoon boven hoog gemiddeld) Zelfdiscipline (alle variabelen boven hoog gemiddeld) Eerlijkheid (alle variabelen boven hoog gemiddeld) Rechtvaardigheid (niet-westerse allochtoon boven hoog gemiddeld) Status / bezit (alle variabelen boven hoog gemiddeld)

Vervolg

Vragen?

De Haagse Hogeschool Academie voor Bestuur, Recht & Veiligheid