Tutorgroepen op de afdeling Handel en Adminstratie Aanleidingen (leerlingen en docenten), een aanzet en praktische zaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
ICT op school.
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitslag enquête over online pesten
Opkomen voor jezelf.
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Presentation Of Learning
Het Potlood.
Het Debat Opbouw en inhoud.
WELKOM OP TOV!.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De kunst van het fouten maken
Met handen en voeten geloven 1
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Personeelsessie LOKO.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Spreuken: De nederige wijze.
Woord van Leven Maart 2011.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Gezeik Ja je mag het eigenlijk niet hardop zeggen Maar soms heb ik het zo gehad met het onderwijs. Die docenten die alleen maar klagen dat het zo zwaar.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Transcript van de presentatie:

Tutorgroepen op de afdeling Handel en Adminstratie Aanleidingen (leerlingen en docenten), een aanzet en praktische zaken

Wat de leerlingen zeiden… -Bij nieuwe dingen …daar moeten we maar mee om leren gaan en hopen dat de docenten ons dan ook uitleg willen geven. Zodat we ook goede cijfers kunnen halen. Soms zit ik daarop te hopen maar soms leggen ze het ook uit. -Ik weet niet wat de docenten doen, het ligt er aan. Af en toe zijn ze aan het werk, dan moeten ze wat af hebben voor school. Dat denk ik omdat ze dan geconcentreerd bezig zijn. Dan zitten ze aan hun bureau met de computer. -Er zijn ook wel twee uren dat we helemaal niets uitvoeren, geen ene flikker. …Ik heb dit jaar wel lessen helemaal niets gedaan en daar heb ik niet echt voor op mijn donder gehad ofzo.. -Als ik het niet begrijp, dan probeer ik zoveel mogelijk de aandacht van de docent te trekken, zodat hij het me gaat uitleggen. Meestal lukt het en dan komt de docent het uitleggen. Ja, en als het niet lukt, dan heb ik pech. -Soms is het wel vervelend want dan zit je heel lang met je vinger omhoog en dan zien ze het telkens niet. ````of dan is hij aan het uitleggen en dan ineens gaat hij weer omdat er dan iemand anders roept ofzo. Dan zeg ik snel dat ik het maar snap en dan kan hij weer verder -Er zijn echt heel veel leerlingen en het is niet zo dat als je iets fout gedaan hebt, je dan gelijk hulp krijgt. Die docent gaat eerder iemand helpen die het niet snapt dan iemand die het al heeft gemaakt maar het fout heeft gedaan en dan nog uitleg wil -Je moet inderdaad maken wat op de planners staat. Aftekenen kan je niet echt noemen want ze vragen alleen of je het af hebt of ze vragen het helemaal niet. Ik heb het idee dat sommige leerlingen hun boeken nog in de folie hebben zitten. -heel veel mensen praten er altijd wel doorheen en heel veel docenten die dan commentaar op je hebben van doorwerken enzo. Dat is wel terecht, maar op het moment dat je een keer goed werkt, wordt daar niets van gezegd. - Je hoort het wel als je het slecht doet, maat te weinig op het moment dat je het wel een keer goed doet. Dat hoor je nooit. k zie er tegen op als ik twee uur leerhuis heb. Elke dag weer. Het eerste uur gaat het nog wel, maar het tweede uur, dan is het ja, dan is het gewoon echt helemaal niet eer leuk_....

Vervolg… -Je moet echt heel lang wachten tot er een leraar is. En sommige leraren hebben een voorkeur voor sommige leerlingen. Dan steek ik mijn vinger op en dan steekt daarna iemand anders zijn vinger op en dan gaat hij alsnog naar die andere.…Dan vraag ik het liever aan een andere leerling. -Ik vraag nooit wat aan een docent. Het duurt erg lang en dan zeggen ze;” vraag het eerst nog maar aan iemand anders”. - Bij een project (zoals China) is er gewoon een docent die bij jouw groepje hoort. ````dus die heeft continu de controle zal ik maar zeggen en aandacht. Daardoor werk je ook beter en je weet ook, die docent hoort merendeels bij ons en die stimuleert je dan ook,vind ik. - Het maakt het leuker als we eens zelf konden bedenken hoe we iets zouden willen en dat je dat dan uit kon werken. Dan word je er zelf bij betrokken. Dan kan je je mening erin geven en dat is wel leuker, vind ik. - we zouden wel hulp willen met de planners. Gewoon een keer in de week, een kwartiertje, ‘s morgens.. Gewoon door een leraar…. Vorig jaar was dat wel en dat mis je… - vorig jaar werd er ook gecontroleerd en nu niet. Nu doe je maar wat en als het niet afkomt, dan maak je het de volgende week dan maar af..

Wat wensen de leerlingen? * Aandacht van de docenten (uitleg, begeleiding, persoonlijke begeleiding) * Controle van de docenten * Geinspireerd en gemotiveerd worden door docenten * Duidelijkheid * Inspraak in keuze lesstof en werkvormen * Minder saaie lesstof / Meer persoonsgerichte opdrachten

Wat zeiden de docenten? - Ik vind de pedagogische kant een heel belangrijk deel van het onderwijs. En dat is toch meer dan alleen uitleggen wat 10% van honderd is. Dat gaat ook meer over het sociale aspect. - Wij hebben problemen met de leerlingen aan het werk zetten denk ik. Dat heeft denk ik ook weer te maken met een duidelijke structuur en een duidelijke basis. - Ik geloof er in dat je in je schooltijd door een moeilijke periode moet, e dat je op school ook leert hoe je die periode goed moet doorkomen. Dat zij met een positief zelfbeeld en frisse moed het MBO ingaan. - Het moet leerlingen duidelijk zijn dat je op school bent om te werken en dat je toewerkt naar een MBO- diploma. - Ik zou als leerling ook denken;” Waarom zou ik harder gaan werken? Waarom zou ik eigenlijk mijn best doen?” - De ideale situatie zou ook zijn dat je eens met 4 of 5 leerlingen om de tafel kan gaan zitten om iets uit te leggen. Dan kan nu niet bij iedereen. Ik heb nu nog het idee dat ik geen tijd heb om bepaalde dingen uit te leggen die ik uit wil leggen. - Je ziet wel eens leerlingen iets doen en dan klopt er helemaal niets van. Dan denk ik :” O God, had ik maar even de tijd om dat uit te leggen -Ik zou graag willen dat we meer de leerling betrekken bij het functioneren in het leerhuis. `gewoon, het houden van functioneringsgesprekken, van:” wat ben je nou aan het doen?” -

Vervolg.. * Je werkt als groep,en dat is altijd als mensen samenwerken, daar moeten afspraken over worden gemaakt. De docent samen met de leerling moeten die bepalen. En daar schort het ontzettend aan, want dat gebeurt niet. De leerling wordt in klas drie gewoon in het leerhuis neergezet … En zeker de feedback naar de leerlingen toe. Complimenten geven hoort er ook bij. En dat doen we ook te weinig. *Ik zeg altijd dat ik in een verkapte huiswerkklas zit, want de leerling is de hele tijd bezig om huiswerk te maken en dat is voor mij niet het leerhuisgevoel. *ik zou het prettig vinden als iedere leerling zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen werk… Ik wil veel meer naar de basis terug… dat de leerling inziet dat alles wat hij hier doet voor hemzelf is. * Ik wil leerlingen laten zien dat het goed is om aan het werk te zijn en om dingen te leren en om het verband ook steeds te leggen. *Ik zou het liefste hebben dat de leerlingen hier ‘s morgens binnenkomen en vol enthousiasme gaan werken aan het verbeteren van zichzelf. Voor de eindtermen van het examen maar ook als mensen. *Proberen om die leerlingen als een beetje beter of vollediger mens hier de school laten verlaten. Dat zou het mooiste zijn in alle opzichten.

Waarom dan tutorgroepen? *Kleine groepen leerlingen begeleiden biedt kans op hoger rendement (meer aandacht per leerling) * In vaste structuur wekelijks vorderingen, metacognitieve vaardigheden en (sociale) competenties bespreken a.d.h.v. format leert ons en leerlingen reflecteren, verder denken en leren * Mogelijkheid om een basis te vormen voor het werken op de afdeling en in de leerhuizen (vanuit die basis kunnen we verder ontwikkelen) *Drie bovenstaande punten sluiten naadloos aan bij bevindingen uit de interviews (voorzien in de behoefte van docenten en leerlingen)

Praktisch & voorwaarden * Gezamenlijk werken aan een basis is niet vrijblijvend en vereist commitment van allen! * Vaste structuur (wekelijkse bijeenkomsten per groep van ? Min. En documentatie) * BCJ en BVL draaien niet mee. Dat betekent 80 leerlingen verdelen over 7 teamleden. * Gebruik kleine kamer op van de HAD praktijk? Weergave in een rooster? * Geen facilitering! We doen het voor onszelf! * Mentorstructuur blijft organisatorisch gezien in tact.