Regionale Structuurvisie Wonen Zorg en Woonomgeving Gemeente Leudal 28 oktober 2014
Inhoud van presentatie Aanleiding Typering van de structuurvisie Koers in een notendop Afwegingskaders Instrumentarium Organisatie Doorkijk naar vervolg 2
Aanleiding en aanpak Bestuurlijk overleg Wonen Midden-Limburg Voorheen twee regionale woonvisies 1 visie Demografische en economische ontwikkelingen Focus op Wonen, Zorg en Woonomgeving Aanpak Kick offapril e contouren stakeholdersoktober 2013 Delen met marktpartijenapril 2014 Eindconcept stakeholdersjuli 2014 Inspraak zomer 2014 Vaststelling4 e kwartaal
Typering Structuurvisie Gezamenlijk en uniform fundament voor de regio Looptijd van 10 jaar Wil regie en sturing in (ver)nieuwbouw in de regio faciliteren: afwegingsmechanisme Dynamisch document Geeft richting Niet dichtgetimmerd In gesprek met partners In 2017: 1 e actualisatie 5
Uitdagingen Beweging krijgen in het vastgoed Actief op zoek naar transformatie Reduceren van de plancapaciteit Nieuwbouw: wat, waar en welke kwaliteit Overeind houden leefbaarheid in wijken en kernen 6
Koers in 10 speerpunten
10 speerpunten 1.Evenwicht sociaal en fysiek domein 2.Reduceren van de plancapaciteit 3.Kansen creëren voor nieuwkomers 4.Transformatieopgave zorgvastgoed 5.Zorg kwetsbaren, smeden nieuwe coalities 6.Transformatieopgave in de sociale huur 7.Transformaties afstemmen op aanpak woonomgeving 8.Sturen op kwaliteit (ver)nieuwbouw 9.Kantelen van het wonen leefbaarheid 10.Bewustmaken lang thuis (blijven) wonen
9 Kaders voor afweging
10 4 Afwegingskaders 1. regionaal kwantitatief afwegingskader Hoeveel toevoegen en hoe te verdelen over de 7 gemeenten 2. ruimtelijk en grofmazig afwegingskader Welke accenten te zetten in de onderscheiden woonzones 3. lokale planordening Ordenen van plannen op planstatus en ruimtelijkheid 4. lokale kwaliteitsenvelop Welke kwalitatieve accenten t.a.v. nieuwbouw en voorraad Inzet van instrumenten en middelen
11 1. Regionaal kwantitatief afwegingskader
1. Behoefte volgens prognose Gemeente # huishoudens 1/1/2014 Groei tot huishoudenspiek Piek in Echt-Susteren Leudal Maasgouw Roerdalen Roermond Nederweert Weert Totaal
1. Kwantitatief afwegingskader Gemeente # huishoudens 1/1/2014 Groei Absoluut 2014 t/m 2023 (4,2%) Opmerking Echt-Susteren = max Leudal = max Maasgouw = max Roerdalen = max Roermond max = Nederweert max = 520 Weert = max Totaal
1. Opgave 2014 t/m 2017 Gemeente Plan- capaciteit Groei absoluut 2014 t/m 2023 Maximaal Overcapaciteit per 1/1/2014 Minimaal 40% reductie overcapaciteit in 2014 t/m /1/2014 Echt-Susteren Leudal Maasgouw Nederweert tot hhpiek Roerdalen Roermond tot hhpiek Weert Totaal Afspraak 2014 t/m 2017: 40% van de overcapaciteit afbouwen
15 2. Ruimtelijk en grofmazig afwegingskader
2. Ruimtelijk grofmazig
17 3. Lokale planordening
3. Ruimtelijk fijnmazig Planstatus10 Planologische statusHardZacht Contractuele statusHardZacht Grondpositie gemeente > 50%JaNee Pro-activiteit planeigenaarJaNee 18 Stedebouwkundige kwaliteit10 Inbreiding / uitbreidingInbreidingUitbreiding Herontwikkeling: +/= / -Gelijk / VerdunnenVerdichten Hergebruik bestaand vastgoedJaNee Herontwikkeling rotte plekkenJaNee Duurzaamheid > bouwbesluitJaNee Levensloopbestendig bouwenJaNee ordening volgens:
19 4. Kwaliteitsenvelop
Kwaliteitsenvelop Leudal
4. Kwalitatief en fijnmazig Kwaliteitsenvelop met Kwantitatieve opgave Afwegingskader 1 verrekend naar kernen/wijken Woonzone + woonmilieu Conform afwegingskader 2 Nieuwbouwopgave Welk marktsegment wordt als kansrijk aangemerkt? Transformatie koopvoorraad Welke inzet willen gemeenten? Transformatie sociale huur Welke accenten te zetten in beoogde ontwikkeling en beheer sociale voorraad? Transformatie particuliere huur Welke aanpak beogen de gemeenten? Nichemarkten Welke nichemarkten zijn kansrijk? Zorg + Welzijn Inzet op behoud / komst wonen met zorg ouderen Inzet op ontmoeting Inzet op eigen kracht van kern of wijk Woonomgeving Inzet op tegengaan, voorkomen, oneigenlijk wonen 22 Per gemeente, per kern of cluster van wijken:
23 Afwegingsmechanisme Plannen Planologisch hard Privaat-rechtelijkKwalitatief -Afbouw / RuilenKwalitatief + Publiekrecht (Wro) Kwalitatief -Afbouw = WroKwalitatief + Zacht en nieuwe initiatieven Kwalitatief - Kwalitatief +Benutten Behoefte 1. Kwantitatief kader 3. Lokale plan-ordening 4. Kwaliteits- envelop 2. Ruimtelijk kader Instrumentarium
24 Instrumentarium en uitvoering
Beschikbaar instrumentarium Sturingsinstrumenten Doel: beter sturing geven aan de woningbouwplanning en de noodzakelijke reductie van plannen. *Vervallen oude principe-medewerkingen *Intrekken omgevingsvergunningen *Reductie plancapaciteit door aanpassen bestemmingsplannen - verwijderen bouwmogelijkheid via wijzigingsbevoegdheid - directe verwijdering woonbestemmingen uit bestemmingsplannen
Beschikbaar instrumentarium * Ontbinden privaatrechtelijke overeenkomsten (kan meestal niet eenzijdig, is afhankelijk van contract) *Beperken nieuwe woningen buitengebied - Limburgs Kwaliteitsmenu - Ruimte voor Ruimte * Jaarlijkse monitoring en evaluatie/integrale herijking na 4 jaar - bevolkingsontwikkeling - voortgang uitvoering en planning woningbouw en herstructurering
Organisatie Raden voor de kaders, colleges voeren uit Communicatie met belanghouders Afspraken omtrent toepassen 4 afwegingskaders – Regionaal afgesproken – Lokaal toegepast – Kwaliteitsenvelop is dynamisch Afspraken die regionaal worden opgepakt, denk aan – Fysieke en sociale verduurzaming – Afspraken met provincie, corporaties, … – Monitoring en (jaarlijkse) verantwoording
Doorkijk vervolg gemeente Leudal
Vervolg proces Vaststelling in 7 gemeenteraden 4 e kwartaal 2014 Toepassen zeefmodel op alle plannen 1 e kwartaal 2015 Opdracht terugdringen planvoorraad korte termijn (-370 woningen) relatief eenvoudig te realiseren Nog geen noodzaak directe bouwtitels van derden te schrappen Voorzienbaarheid creëren en termijnen stellen
Dank voor uw aandacht!
Vragen