Activerende hoorcolleges "Learning is not a spectator sport. Students do not learn much just sitting in classes listening to teachers, memorizing prepackaged.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Autisme en Mindmap Thuis en op School
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Human Dynamics.
Leren leren…..en het materiaal?
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Experts werkvorm + begrippentest
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
‘Geef uw team vleugels’
Korte introductie tot het principe
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Kwalitatief onderzoek
Convergeren en selecteren
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Workshop evalueren Dcp
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Lezen: doe het goed voor
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Praktijkervaring en reflectie
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Gepersonaliseerd leren:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Rob Goossens Het Werkplan.
Reclamewijsheid: wat is dat?
Module 6; didactisch handelen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Havo-examen nascholing 2017
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Product van TU Delft, SEC
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Activerende hoorcolleges "Learning is not a spectator sport. Students do not learn much just sitting in classes listening to teachers, memorizing prepackaged assignments, and spitting out answers. They must talk about what they are learning, write reflectively about it, relate it to past experiences, and apply it to their daily lives. They must make what they learn part of themselves (Chickering & Gamson, 1987)." HUB Martin Valcke

Structuur Even verkennen Theoretische basis voor “actief” leren Activerende van hoorcolleges Samenwerkend leren en activeren: voorwaarden Conclusies

Voorkennis uitdagen Notities nemen Vragen stellen aan lesgever Assimileren (intern proces) Opzoeken Nadenken Toepassen Inzien en verbanden leggen Voorbereid Reflecteren Delen – samenwerken Linken met eigen level, ervaringen, context, …

Insteek Vooral verder bouwen op gekende praktijken (bijv. hoorcolleges) Uitbreiden van strategieën op lesniveau zonder directe vragen te stellen bij het meso-niveau

Insteek Research based education Probleemgestuurd leren Taakgericht leren Projectonderwijs Virtueel bedrijf Gesitueerd leren Ervaringsgericht leren … Te grote implicaties op mesoniveau

Conclusies Activerende werkvormen vereisen reflectie op wat “leren” is Bestaande aanpakken kunnen “ge(re)activeerd” worden

Even verkennen Noteer een steekwoord Wat betekent volgens jullie “actief” leren? Probeer aan te duiden wat dat betekent bij die student

Verder verkennen Zoek naar een cluster in wat naar voren is gekomen

“Actief” leren Elementen –Interne processen (cognitieve activiteiten) –Handelen in praktijkcontexten –Samen met anderen –… “Elementen van een leerproces”

10 Presentatie informatieVerwerken informatieIntegreren informatie MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Mayer (2001) and Paivio (1986)

Theoretische basis voor “actief” leren Dissectie van een leerproces Sociaal cognitieve analyse Informatieverwerkend model

Informatie selecteren Informatie organiseren Informatie Integreren Newell & Simon

InformatieZintuigen Opbouw Mentaal Model Voorkennis Informatie selecteren Informatie organiseren Informatie Integreren Cognitieve structuur, schema, Bloom: comprehension, application, analysis, and synthesis.

InformatieZintuigen Opbouw Mentaal Model Voorkennis Informatie selecteren Informatie organiseren Informatie Integreren Waar situeren we de inleidende activiteit? ?

Stop! Je vormt een “leerkoppel” met wie naast je zit Probeer elk eerst in drie zinnen samen te vatten wat we tot nog toe hebben geconcludeerd. Leg je info samen Kom tot drie gezamenlijke zinnen

Aandachtspunten « activeren » voor drie types cognitieve processen Let op! Veel activerende werkvormen éénzijdig (één of slechts twee types)

InformatieZintuigen Opbouw Mentaal Model Voorkennis Informatie selecteren Informatie organiseren Informatie Integreren Waarom is een traditioneel hoorcollege minder activerend?

Welke fase van het leerproces (S, O of I) benadrukt u voldoende? 1. S 2. O 3. I Welke fase verwaarloost u of besteedt u minder aandacht aan? 1. S 2. O 3. I

Waarom is een hoorcollege minder activerend? Verkeerde selectie van informatie Informatie sluit niet aan bij voorkennis Geselecteerde informatie niet congruent met wat belangrijk is (lkr lln) Snel cognitive overload in werkgeheugen Organisatie van informatie niet verzekerd … integratie van actief leren mogelijk in hoorcolleges

Activeren hoorcolleges mogelijk 1.Hinkstapsprong hoorcolleges 2.Geleide colleges 3.Feedbackcolleges 4.Responscolleges 5.Knijpertjescolleges 6.Inbouwen discussie Gebruik van visualisering

Hinkstapsprong hoorcolleges Pauzes inbouwen voor het stimuleren van opslag en verwerking van nieuwe inhouden: elke minuten een pauze van 2-3 minuten waarin studenten in koppels overlopen wat net gezien is en elkaar verduidelijking geven. Op het einde 3 minuten waarin studenten alles op een rij plaatsen wat in die les is gepresenteerd (free recall).

Geleide colleges De doelen van de lezing worden helder en operationeel aangegeven voor de lezing. De lezing duurt minuten. Studenten nemen notities. Dan krijgen ze 5 minuten om hun nota’s op orde te brengen. Vervolgens reconstrueren ze in groepjes van 2-3 de lezing en passen ondertussen hun nota’s aan.

Feedbackcolleges Studenten kennen de doelen, hebben alle stof op voorhand doorgenomen (zelfstudie), hebben voor- en navragen opgelost en hebben meestal ook een schema/structuur van de inhouden. De lezing duurt 20 minuten, gevolgd door een studiesessie van 20 minuten. Daarin werken groepjes van 2/3 studenten aan de vragen in het materiaal. Zeer succesvol bij studenten !

Responscolleges De lezing is gebaseerd op de (open) vragen van de studenten die bijv. via een forum zijn doorgestuurd of die midden in een klassieke lezing worden ingezameld onder de studenten. Stelt eisen i.v.m. zelfstudie

Knijpertjescolleges Inbouwen van interactief toetsen Wasknijpers met cijfers, kleuren op je schrijfplank (gekleurde kaartjes kan ook) Zeer grote effectiviteit

Cursor Univ. Eindhoven

Inbouwen discussie OK, jullie hebben een aantal voorbeelden gezien van activering bij hoorcolleges. Vorm een groep van drie (“Team Think”) Je krijgt 3 minuten voor volgend probleem: –Welke aanpak verkiezen jullie tot nog toe. Een (1) een theoretische reden en (2) een persoonlijke reden die je keuze onderbouwt. Straks wordt een groepje aangeduid

Inbouwen discussie Softball duidt team aan Lesgever bespreekt antwoord Gekozen team mag bal “doorspelen”

Gebruik van visualisering Gebruik van schema’s, structuren, diagrammen, illustraties Animaties superieur Voorbeeld: zie opbouw van cognitief model voor leren “dual channel theory’” van Paivio –Assumptie: leren van geluid + beeld > tekst + beeld

MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie

Onderzoek naar impact Hinkstapsprong hoorcolleges –Higher performance –Ruhl, K. L., Hughes, C. A., & Schloss, P. J. (1987) higher performance and longer retention 3 keer 2 minuten pauze inbouwen if we talk six minutes less, students learn more Feedbackcolleges –88% voorkeur van studenten

Differentiële leerwinst

Onderzoek naar impact aanpassingen

Onderzoek naar impact aanpassingen

Verdere evidence-based aanpakken Verplicht studenten tot nota nemen en deze onderling te bediscussiëren Gebruik probleemstellingen, vragen en opdrachten als uitgangspunt en niet enkel inhouden Buig cursussen om tot opdrachtgerichte en evaluatiegerichte activiteiten i.p.v. een grote focus op de “tekst” Stimuleer contact met de lesgever. Stimuleer het samen werken van studenten aan omvattende taken Geef snel feedback op hun vorderingen Geef aan dat er heel wat van hen verwacht wordt Maak de evaluatiecriteria en de eisen zeer concreet (checklist)

Verdere trukendoos Wachten: na het stellen van een vraag niet onmiddellijke een antwoord verwachten. Je verplicht elk individu toch na te denken. Vraag studenten opmerkingen van andere te herhalen/samen te vatten Vraag studenten om een examenvraag op te stellen die U gaat beantwoorden de volgende keer. Vraag om hun nota’s te visualiseren (mind map) Vraag om hun nota’s te vergelijken en aan te vullen

Activerende hoorcolleges "Learning is not a spectator sport. Students do not learn much just sitting in classes listening to teachers, memorizing prepackaged assignments, and spitting out answers. They must talk about what they are learning, write reflectively about it, relate it to past experiences, and apply it to their daily lives. They must make what they learn part of themselves (Chickering & Gamson, 1987)." HUB Martin Valcke