Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Advertisements

Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Naar Buiten® veldwerk & natuurbeleving Karel Leeftink & Wiet van Bragt
KBS Petrus en Paulus.  104 (van 324)  Ouders zijn gezien hun rapportcijfer gemiddeld genomen iets minder tevreden dan andere ouders  7,4 tegenover.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
‘Spelen in de wijk’ Paul van der Klein. 10 jaar vrijwillig jeugdwerk ervaringen aanbieden breed en gevarieerd.
Welkom bij Leefstijl.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Brede school: Spelen in verbondenheid
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Klik om verder te gaan.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Honoursonderwijs in HBO
Biodiversiteit in het Bos: Schatkist van Boris. MnSjvdL1w.
Aanpak problematisch gedrag
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
WELKOM. Natuurbeleving met kinderen Laat je zinderen ! 11 maart 2015.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Motivatie & differentiatie
UVW LinkedIn Presentatie
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Pedagogische theorieën
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Sport klimmen. xGMzY xGMzY Ontstaan.
Voelsprieten Informatieavond
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Inspiratiedag Natuur Op School Welkom!. Inspiratiedag Natuur Op School Programma:  Toelichting bij het NOS-subsidiereglement  De Speelplaats  ParticiWadde?
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
1 van 24 Natuurbeleving Meer te beleven met Natuur (& Techniek)
Introductieavond voor bestuursleden Doelstellingen Scouting Nederland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Buiten op Avontuur veldwerk & natuurbeleving Rob Vereijken & Wiet van Bragt NIBI-conferentie 27 mei 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Hoe pedagogisch handelen?
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
En nu?.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Natuurbeleving en buiten spelen
Ouderinformatie avond
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Het 24 spel.
Hoe halen we meer jongeren binnen en hoe houden we ze langer vast
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Aan de slag met onderzoek!
De week van de vrijwilliger
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Daan Straub & Nigel Stegmijer
Daan Straub & Nigel Stegmijer
Alle scholen verzamelen!
Informatieavond voor ouders
Transcript van de presentatie:

Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf naar oplossingen zoeken. Hierin schuilt het onderwijsmodel van de 21steE: kinderen opvoeden tot echte ondernemers. (Yong Zhao)

Outdoor Education  Zelfstandig nadenken is belangrijker dan de waarheid vinden. (socrates)  In een actieve positie maak je meer kans om intelligent te worden dan in een passieve. (Michel Serres)  Gebruik de hele natuur, inclusief de natuur, als klaslokaal! (Richard Louv)

Outdoor education Opdracht: Haal je een intense leerervaring voor de geest. Vraag: Wat maakt het zo sterk?

Outdoor Education – Wat? Verschillende vormen van buitenonderwijs:  Omgevingsonderwijs: het leren in, van en over je eigen leefomgeving, meestal buiten de school  Natuurklassen: leren in, van en over de natuur, tijdens een meerdaagse  Buitenspel: buiten spelen individueel of collectief Het ‘echte‘ spel= spel zonder VW?  Openluchtonderwijs = outdoor education

Outdoor Education – Wat? omgevingsonderwijs natuurklassen Vrij buitenspel Verschillende vormen van buitenonderwijs

Outdoor Education = openluchtonderwijs 3 componenten: Buitenruimte = lesruimte (Buitenruimte als verlengde van het klaslokaal)

Outdoor Education – Wat? Vier spelvormen (Roger Caillois)  1. ALEA - kansspelen toeval  2. AGON - competitiespelen strategie, adrenaline  3.VERTICO – uitdaging opwinding,grensverleggend, spannend,…  4. MIMICRY - drama of rollenspel gedaanteverwisseling, simulatie, in de huid kruipen van, Variatie !

Outdoor Education – Wat? Flow learning vier stappen (Joseph Cornell) 1. Stimuleer enthousiasme speelse activiteiten waar de energie van gaat stromen 2. Concentreer de aandacht aandacht richten via de zintuigen 3. Directe (natuur)ervaringen nadruk op de individuele beleving van de natuur verbondenheid met alle levende organismen 4. Inspiratie delen ervaringen en inspiratie uitwisselen

Outdoor Education  Aandachtspunten:  Op tocht of op school?  Alle weersomstandigheden  Niet ver, niet uitzonderlijk, geen sensatie  Regelmaat !  Vast stramien, ritueel  Multi-inzetbare werkvormen  Weinig en natuurlijke materialen (authenticiteit en duurzaamheid) Slecht weer bestaat niet… Alleen slecht aangepaste kledij ;-)

Outdoor Education Hop, allemaal naar buiten!