ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Advertisements

Voetgangersmodel ViSWalk
Reistijdbetrouwbaarheid
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Antonin- een model voor de regio Parijs
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Informatieavond schooltijden. (andere) schooltijden? 1 e informatieavond 19 april 2012 Huidige schooltijden Huidige schooltijden 5 gelijke.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Scenariostudie voortzetting huidig beheer Alterra, SOVON, Altenburg & Wymenga en Bureau ZET 17 november 2011 Bijeenkomst met de doelgroep.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Cooperative Transport Planning
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
23 april 2013 Brabant in-car III Bram Hendrix. Wat ging vooraf Subsidieprogramma als vervolg op BIC1 en BIC2 Brabant in-car I – –testen nieuwe.
Spelen met een bak getallen
Januari 2002 Handreiking voorlopige aanwijzing sterk veranderd waterlichaam PT1 dag 1 december 2003 Roel Knoben.
Toekomstige mobiliteit
Van Grow with the Flow Naar Battle for Share Toekomstperspectief in een uitdagende hypotheekmarkt Drs. J.M. Hagenaars Directie ING Nederland SEH Congres.
Albert Klein Tank 14 November 2009 Klimaatscenario’s: wat staat ons te wachten?
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Innovaties in het LMS/NRM: een nieuw Groeimodel (GM3) Remko Smit (RWS-WVL) & Marits Pieters (Significance) Platos Colloquium 2016, Apeldoorn 9 maart 2016.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Ervaringen Rivierenland bij HWBP koploperproject Gorinchem- Waaardenburg (GoWa) Presentatie vakdag Veiligheidsanalyse en versterkingsopgave Martin Groenewoud.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Eindrapportage SGS Rotterdam
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Parkmanagement Veghel & Arriva Nederland
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
PLAN REIS Details Verdien tokens
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Analyse en advies toepassen overgangsmaatregel
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 1
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Plaats hier de titel van de presentatie Hoorzitting 10 maart 2006
Verkeersvoorspellingen met modellen
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Waardesysteem Zeesluis Delfzijl
Lunchbijeenkomst Adaptief programmeren: hoe doe je dat eigenlijk?
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit

ACHTERGROND Automatische voertuigen zijn er al! Automatische voertuigen komen er aan! Automatische voertuigen hebben grote impact op doorstroming, veiligheid en milieu Hoe groot is de impact? Waar kunnen we het beste in investeren? Zelfrijdende auto's in het LMS

2016 NMCA Eind 2016: kwantitatief rekening houden met ontwikkelingen op het vlak van automatische voertuigen in de NMCA. ___________________ Presentatie_____________________________________________________ 2014: studie TU Delft, analyse beschikbare kennis + opstellen kennisvragen modelleren met LMS/NRM (Snelder, M., van Arem, B., Hoogendoorn, R., van Nes, R. (2015),Methodische Verkenning Zelfrijdende Auto’s en Bereikbaarheid, TU Delft, T&P 1501) 2015: studie TNO, HOE aanpassen LMS, scenario’s, modelinvoer (Snelder, M., de Kievit, M., van Arem, B. (2016), Automatische voertuigen in het LMS ten behoeve van de NMCA 2016, TNO rapport TNO 2015 R11652) Zelfrijdende auto's in het LMS

IMPACT Zelfrijdende auto's in het LMS

NIVEAUS VAN AUTOMATISCH RIJDEN Zelfrijdende auto's in het LMS

Milakis, D., van Arem, B., van Wee, B (work in progress). Implications of automated driving. Delft Infrastructures and Mobility Initiative. Zelfrijdende auto's in het LMS

SCENARIO’S EN MODELINPUT Zelfrijdende auto's in het LMS

SCENARIO’S Nieuwe WLO-scenario’s Hoog en Laag Gevoeligheidsanalyses zelfrijdende auto’s zijn de knelpunten in het lage scenario er ook nog als automatische voertuigen hun intrede doen? Ontstaan er aanvullende knelpunten? Scenario’s PBL en KIM  modelruns specificeren in vervolg Zelfrijdende auto's in het LMS

PENETRATIEGRAAD Zelfrijdende auto's in het LMS Bron: Nieuwenhuijsen, 2015 Besluit: gelijk verdeeld (keep it simpel

CAPACITEIT Relatie bepalen tussen penetratiegraad SAE-levels en pae-waardes/capaciteit. Focus op HWN inclusief afritten. Onderscheid naar verschillende wegkenmerken. Zelfrijdende auto's in het LMS Bron: Shladover, Su, & Lu, 2012

PENALTY VOOR REISTIJD/VALUE OF TIME Autopassagiers Treinreizigers Gevoeligheidsanalyses Zelfrijdende auto's in het LMS

OVERIGE MODELINVOER Modelinvoer Voertuigtypes Wegen Buffercapaciteit Autobezit Brandstofkosten Voor-&natransport Trein & BTM Parkeren Vrachtmatrix Zelfrijdende auto's in het LMS Keuze Besluit: 3 types: SAE 0/1; 1/2; 4. Niveau 4 uitwerken wat dit is: dedicated infrastructuur  ontstaan er knelpunten?  consequentie MIRT Wegen definiëren waarop automatisch rijden (per level) en vracht pelotonvorming mogelijk zijn (generiek per wegtype of aparte wegen aanwijzen) Nog nader te bepalen Op basis van literatuur Brandstofkosten: uit literatuur Parallel traject OV: relaties waarop voor-en natransportreistijd van de trein korter wordt als gevolg van dedicated level 4 systemen Parallel traject OV – knoppen mogelijk maken Bij niveau 4 eenvoudiger. Exogeen. Uitsplitsing naar vrachtauto’s per niveau van automatische voertuigen is wel mogelijk (zie penetratiegraad SAE-levels).

MODEL- AANPASSINGEN Zelfrijdende auto's in het LMS

VERKENNENDE MODELRUNS Autonoom 5% afname capaciteit HWN Index reizen Trein100,3 Autobestuurder99,8 Autopassagier99,7 Bus, tram, metro100,2 Fiets100,1 Lopen100,1 Totaal99,98 Index congestie HWN 115,7 Cooperatief 15% toename capaciteit HWN 10% toename capaciteit OWN 10% afname VOTwoon-werk, zakelijk Index reizen Trein 98,8 Autobestuurder100,8 Autopassagier101,4 Bus, tram, metro 99,2 Fiets 99,3 Lopen 99,4 Totaal100,1 gebaseerd op versie van het LMS die nog niet geschikt is cijfers niet gebruiken ! gebaseerd op versie van het LMS die nog niet geschikt is cijfers niet gebruiken ! Snelder, M., Van Arem, B., Hoogendoorn, R. and van Nes, R., Methodische Verkenning Zelfrijdende Auto’s en Bereikbaarheid, TU Delft - T&P 1501, ISSN Zelfrijdende auto's in het LMS Index congestie HWN 64,0

HUIDIGE VERSIE - VERBETERPUNTEN Invoermogelijkheden: Capaciteit – afritten aanpassen Pae-factor vracht voor congestiemodellering VOT toedeling – hele rit  deel van rit Vraagmodellering Penalty voor reistijd Gebruikersklassen in de vraagmodellering Toedeling Gebruikersklassen in de toedeling Routekeuze fileterugslag bij afritten Exogeen Vrachtmatrix Parkeren Autobezit Locatiekeuze Zelfrijdende auto's in het LMS

4 OPTIES Zelfrijdende auto's in het LMS Vraag- modellering Toedeling * Vraag- modellering Toedeling * * splitsing Vraag- modellering Toedeling * Toedeling * splitsing Vraag- modellering* Toedeling * * splitsing 1) 2) 3) 2) 4)

VERVOLGSTAPPEN Zelfrijdende auto's in het LMS

VERVOLGSTAPPEN Modellering LMS Keuze maken voor één van de opties Implementeren en testen opties Modelruns en modelinvoer Keuze scenario’s/runs gevoeligheidsanalyse. Vaststellen penetratiegraad van niveau 0/1, 1/2 en 4 voor auto’s en vrachtverkeer per modelrun + verdere beschrijving van de verschillende niveaus (mate waarin de voertuigen coöperatief zijn). Bepalen netwerktypologie per modelrun. Specificeren capaciteiten/pae waardes per modelrun voor verschillende wegvaktypes. Afstemming overige modelinvoer per modelrun. Doorrekenen effecten automatische voertuigen Zelfrijdende auto's in het LMS

VRAGEN?