De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Advertisements

Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
De marketing-omgeving
Machtige internationale bedrijven
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1.3 globalisering verovert de wereld
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Protectionisme versus Internationale samenwerking
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Hoofdstuk 8: Nederland en Europa.
Europa.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Chapter Five 1 A PowerPoint  Tutorial to Accompany macroeconomics, 5th ed. N. Gregory Mankiw Mannig J. Simidian ® CHAPTER FIVE The Open Economy.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Europese Eenheid Dr. Hein Roelfsema Utrecht University School of Economics.
Internationale handel
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Internationale handel. Wisselkoersen Internationale handel Wisselkoersen Meer handel.
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 2: Wisselkoersen
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Wisselkoersen.
Economische integratie en monetair beleid
1.2 De grens gaat open Mexico had vroeger een gesloten economie kenmerken: - hoge invoerrechten - quota - importsubstitutie - uitvoer van landbouwproducten.
Tortilla curtain Grens USA - Mexico.
3 vwo 1 wereld §7 en 8.
Globalisering.
W i s s e l k o e r s Wisselkoersen
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Evolutie van geld.
College 2 Marketingomgeving
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
De structuur van de economie
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Wat gaan we vandaag doen?  Ingeleverde verslagen  Indeling verslag en tips  Prijs  Enkele economische begrippen.
50.
De economische kringloop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Steffen Frusch & Arnold Schulte Online makelaar als leadgenerator voor het intermediair.
Internationale marketing
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 4 Inleidende begrippen omtrent integratie.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
W ISSELKOERS. V IDEO 1: T HEORIE WISSELKOERS Begrip wisselmarkt  Alle vragers en aanbieders van 2 bepaalde valuta  Wisselmarkt dollars en euro’s.
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
NEDERLAND HANDELSLAND
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
International Economics
Economische groei Hfst 20 Hfst 26.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Internationale marketing
Internationalisering
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
Economische kringloop
Nederland en de rest van de wereld
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5

hoofdstuk 5 In dit hoofdstuk komt aan bod: –De politieke/juridische omgeving voor bedrijven; –De economische omgeving voor bedrijven; –Maatschappelijk verantwoord ondernemen; –Bedrijfs- of organisatie ethiek; –De Europese Economische en Monetaire Unie en de euro.

politieke/juridische omgeving Deze omgeving bestaat uit drie dimensies: 1.De omgeving in het thuisland: –Politieke omgeving; –Bevorderingsactiviteiten; –Financiële activiteiten; –Informatiediensten; –Activiteiten die de export faciliteren; –Exportbevordering door particuliere organisaties;

2.De omgeving in het gastland: –Politieke risico’s: Eigendomsrisico; Operationeel risico; Transferrisico. –Politiek risico kan het gevolg zijn van bepaalde acties: Invoerbeperkingen; Wetten betreffende ‘lokale inhoud’; Marktregulering; Prijsregulering; Nationalisering;

3.algemene internationale omgeving Relatie tussen 2 landen (bilaterale relatie) Relaties tussen groepen landen (multilaterale overeenkomsten. Invloed van lidmaatschap van gastland van internationale organisaties

Handelsbarrières vanuit thuis naar gastland Tarifaire barrières: Niet-tarifaire barrières: –Quota; –Embargo’s; –Administratieve vertragingen;

Vormen van economische integratie Internationale marketing

De economische omgeving Wisselkoersen beïnvloeden bedrijfsactiviteiten Verkoop aan sterke valutalanden, productie zwakke valutalanden Devaluatie en revaluatie Stabiele wisselkoers biedt accurate financiële planning De wet van de unieke prijs Een identiek product moet een identieke prijs hebben KKP (koopkrachtpariteit)

Big Mac in juni 2005 in vier Amerikaanse steden gemiddeld $ 3,06 en in de Eurolanden gemiddeld € 2,91. Voor $ 3,06 kon men hetzelfde kopen als voor € 2,91 – de 'werkelijke' waarde van een euro zou dus 3,06/2,91 = 1,05 dollar zijn.euro Dat betekent dat de wisselkoers van dat moment ($ 1,23 voor een euro) 17% te hoog was.

Classificering naar inkomen Minder ontwikkelde landen (mol) Pas geïndustrialiseerde landen Geïndustrialiseerde landen Regionale economische integratie Vrijhandelszone < De douane-unie < Gemeenschappelijke markt < Economische unie Maatschappelijk verantwoord ondernemen Bedrijfs- of organisatie-ethiek

Europese Economische en Monetaire Unie en de euro –Emu bestaat uit 2 delen: –Economisch deel –Monetair deel –De belangrijkste handelsblokken –Europese Unie –Asean –Asia Pacific Economic Cooperation –NAFTA

De grootste handelsblokken vanaf 1 januari 2007 Internationale marketing