Talent stimuleren en ontwikkelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
HAVISTEN COMPETENT
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Succesvolle intelligentie
Plusgroepen in het basisonderwijs.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Acadin, ruimte voor talent
Acadin, ruimte voor talent binnen een rijke leeromgeving
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Talent in Ontwikkeling
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Competentiegericht leren vmbo
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Hoogbegaafdheid.
Eerstejaarsproblemen
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Jeannette van Nieuwkoop
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
VERSTERK WAT WERKT.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
De rode draad in opleiden binnen AAOS
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling 25 maart 2014: Allen van harte welkom! Nora Steenbergen-Penterman Begaafde leerlingen uitdagen met.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De autonome ((hoog)begaafde) leerling Landelijke Netwerkdag van begaafdenbegeleiders en –coördinatoren - 24 november 2011 Desirée Houkema Landelijk Informatiepunt.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Uitwisselingssessie Netwerkdag 16 april 2015 Desirée Houkema.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Voor talenten in uw klas!
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Talent in Ontwikkeling
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Voor talenten in uw klas!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Werken met plezier en goed presteren
Profiel van een plusleerling
Heb jij ballen voor scrummen?
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Talent stimuleren en ontwikkelen In gesprek met (begaafde) leerlingen Lunteren, 24 maart 2014 - Desirée Houkema

In gesprek met (begaafde) leerlingen Ik heb ALLES geprobeerd om haar te motiveren! Je had ook gewoon mij kunnen VRAGEN…

Wat is het doel van onderwijs? Toerusting van leerlingen om actief naar eigen vermogen en behoeften betekenisvol bij te dragen aan de maatschappij, met behoud van eigenheid  Verbinden aan persoonlijke doelen www.talentstimuleren.nl

Waarom doelen stellen?

Passend onderwijs volgens (hoog)begaafde kinderen "Als ik minister van onderwijs was…"

“Begrijp je mij?” (H)erkenning Belangrijkste behoefte van (begaafde) kinderen (H)erkenning

Welke factoren beïnvloeden het proces van talentontwikkeling?

Kern en Visie Identiteit Waarden en Overtuigingen Vaardigheden en Kwaliteiten Gedrag Omgeving [Bateson: reflectiemodel en kernvragen, Korthagen: ui-model, Offman: kernkwaliteiten)] www.talentstimuleren.nl

www.talentstimuleren.nl

(hoog)begaafdheid nieuwsgierig intens flow autonoom kritisch snel Dabrowski: overexcitabilities veel willend brede interesse Csikszentmihalyi veeleisend nieuwsgierig perfectionistisch gevoelig specifieke, diepgaande interesses intens zet door actief flow scherpe waarneming veel energie kennishonger Dweck: FIXED vs growth mindset snel gefocust leergierig intrinsiek gemotiveerd ontwikkelings- potentieel gedrevenheid procesgericht (hoog)begaafdheid opvallend gevoel voor humor enthousiast voor passies eigengereid zelf ontdekkend creërend (denk)vermogen rijke fantasie veel ideeën autonoom zelfsturend plezier in creëren rijk en levendig voorstellingsvermogen productief flexibel reflecterend Luc Stevens origineel zoekend naar betekenis meerdere invalshoeken Ken Robinson initiatiefrijk kritisch problemen herkennen ondernemend probleem  oplossing eigen-wijsheid nonconformistisch omgaan met ambiguïteit meerdere oplossingen sterk rechtvaardigheidsgevoel

Risicoleerling (Drop-out) SOCIAAL TE ONAANGEPAST? AANGEPAST Zelfsturend Autonoom GOED Aangepast Succesvol PRESTATIES Uitdagend Creatief Onderduikend (Kenmerken van) Leer- en/of gedragsproblemen Risico: Drop-out ! Risicoleerling (Drop-out) SLECHT Profielen van leerlingen (Betts & Neihart): www.talentstimuleren.nl > Thema: Stimulerend signaleren

Stimulerende (leer)omgeving [Renzulli & Mönks] Leerling Gezin School Vrienden  continu proces van afstemmen!

Positief realistisch zelfbeeld ontwikkelen www.talentstimuleren.nl

Talent in ontwikkeling Je kiest ervoor je talenten zichtbaar te laten zijn op jouw eigen manier en bent belangrijk voor anderen in jouw omgeving De uitdagingen in je omgeving die je kunt overwinnen of accepteren Jouw uitdagingen om van te leren Je bent nieuwsgierig en je bent bereid je in te zetten om (samen) te ontdekken wie je wilt “zijn”. Je verkent wat nodig is om dit te bereiken, benut beschikbare mogelijkheden en zet door! Jouw sterke kanten die je in kunt zetten en verder kunt ontwikkelen De bronnen in je omgeving die je kunt benutten voor hulp en inspiratie Je hebt talenten die je kunt ontdekken, ontwikkelen en gebruiken

Hoe ontwikkel je een ‘open mindset’ gericht op persoonlijke groei?

Ontwikkelingsgerichte doelen stellen Aanvullende leerdoelen voor verrijkend onderwijs Inzicht in (eigen) leer- en denkvoorkeuren Sterke en minder sterke kanten bewust ontwikkelen (Steenbergen-Penterman & Houkema, 2013) www.talentstimuleren.nl

Een rijke leeractiviteit… bevat open opdrachten, met ruimte voor eigen inbreng; bevat een hoge mate van complexiteit en een hoog abstractieniveau; bevat authentieke contexten (complexe real-life problemen); doet een beroep op de zelfstandigheid van leerlingen; doet een beroep op meerdere begaafdheidsgebieden (leervoorkeuren); doet een beroep op hogere orde denkvaardigheden (analytisch, creatief en kritisch); doet een beroep op metacognitieve vaardigheden (denken over denken); stimuleert de autonomie en eigen verantwoordelijkheid (zelfsturing); stimuleert tot een onderzoekende houding (nieuwsgierigheid); lokt uit tot een reflectieve houding (evaluatie, zelfreflectie) draagt bij aan meer zelfinzicht bij leerlingen (kwaliteiten, leer- en denkvoorkeuren).  

Inzicht in leervoorkeuren en interesses

Inspelen op behoeften Hoe kan rekening gehouden worden met verschillen in leervoorkeuren? Wat is meervoudige intelligentie? (Gardner) In gesprek met leerlingen over leervoorkeuren en interesses Kennis: Uitleg voor leerlingen (Zelf)inzicht ontwikkelen: Wat zijn jouw talenten en leervoorkeuren? Hulpmiddelen: Animatie (video) - Mindmap - Vragenlijst - Presentatie

Leervoorkeuren

Waar ben je goed in. Wat doe je graag of vaak Waar ben je goed in? Wat doe je graag of vaak? Wat vind je leuk om te maken?

Vanuit eigen leervragen naar eigen product www.mijneigenproject.nl www.talentstimuleren.nl

Inspelen op behoeften Hoe kunnen analytische, creatieve en praktische denkvaardigheden succesvol ontwikkeld worden? Wat is succesvolle intelligentie? (Sternberg) In gesprek met leerlingen over denkvoorkeuren Kennis: Uitleg voor leerlingen (Zelf)inzicht ontwikkelen: Wat is jouw denkprofiel? Hulpmiddelen: Animatie (video) - Mindmap - Checklist - Vragenlijst Leeractiviteit: E-learning module (ook in te zetten als leeractiviteit in Acadin!)

Denkvoorkeuren

Analytisch – Creatief - Praktisch Wat past het beste bij jou Analytisch – Creatief - Praktisch Wat past het beste bij jou? Wat doe jij graag of vaak?

Ontdek wat jouw denkprofiel is! Denkprofiel verkennen en ervaren

Het Grote Vooruitwerklabboek (gebaseerd op de theorie van Sternberg) slimlerenleren.nl

Afstemmen op interesses, mogelijkheden en behoeften van leerlingen is mogelijk met Acadin Welk leerniveau kan deze leerling aan (per vakgebied)? Welke moeilijkheidsgraad kan deze leerling aan? Binnen welke (vak)gebieden liggen zijn interesses? Welke leervoorkeur(en) heeft deze leerling? Wat zijn de sterke en minder sterke kanten van deze leerling, bijvoorbeeld m.b.t. specifieke (denk)vaardigheden?

Leeractiviteiten afstemmen Welke leeractiviteit kan ik inzetten om… … zijn (denk)vaardigheden (verder) te ontwikkelen? … aan te sluiten bij zijn interesses / intrinsieke motivatie? Voor èn met de leerling een passend aanbod samenstellen bijvoorbeeld binnen de digitale leeromgeving Acadin: afstemmen op leerlingprofiel en zoekcriteria

Leren in “flow” Flow checklist Doel helder (vooraf ) Vereist concentratie (focus) Uitdagend (moeilijk genoeg) Intrinsiek motiverend Feedback (direct en positief) Invloed / controle ervaren uitdaging ANGST ZONE VAN NAASTE ONTWIKKELING FLOW VERVELING vaardigheid

Meer informatie over Acadin Websites, handleidingen, introductievideo, etc.

Online workshop Acadin Achtergronden, werkwijze, implementatie

Meer informatie Thema ‘Stimulerend signaleren’

Meer informatie Thema ‘Dubbel bijzonder’

Meer informatie Executieve functies Planning Organisatie Time-management Werkgeheugen Metacognitie Reactie-inhibitie Emotieregulatie Volgehouden aandacht Taakinitiatie Flexibiliteit Doelgericht doorzettingsvermogen