Patrick Vermaercke 17 maart 2016
Tot 1 oktober 2015 kinesist in WZC Mariahuis - Gavere Nu centrumleider in LDC Den Oever – Gavere Sinds 2012 Zorgambassadeur Oost-Vlaanderen
Rol sociale media in de ouderenzorg 2012: gestart met Facebookpagina (bedrijfspagina) Doelstellingen vooropgesteld: - informeren - interactie creëren - evenementen in de kijker - positieve beeldvorming rond zorgsector
Vooraf medewerkers inlichten door vorming (doelstellingen, wat zijn sociale media, voor- en nadelen, werking Facebook, bedrijfspagina, privacy, toestemmingsformulier) Inlichten bewoners en familie (toestemmingsformulier, aanpassen opnameformulier)
630 volgers Bedrijfspagina: statistieken - meest bekeken rond middaguur en na 17u - 75% vrouwen - 25% zijn 45+, 21% zijn tss 18 en 24 jaar Enkele bewoners op Fb Zeer regelmatig interacties
Kent de instelling Affiniteit met de zorgsector Brengt de visie naar buiten Meerdere beheerders Directie ‘social media minded’ Vertrouwen directie als tijdsinvestering + autonomie
Regelmatig posten Afwisseling Inspelen op actualiteit Kwalitatieve foto’s en filmpjes (fototoestel, privacy, respect) Durven reageren op interacties, geen eenrichtingsverkeer (en wat met negatieve reacties??) Geen reclame voeren, ook niet door anderen
Zeer regelmatig foto’s activiteiten in de leefgroepen - creativiteit: fruitsla, geheugenspel, bakken, groepsgym - uitstappen: Plopsaland, Oostakker, sportdag - feesten: Valentijn, Pasen, Kerst Vacatures plaatsen Buitenwereld binnen brengen: poëzieavond, fotoshoot… Filmpjes (week van de valpreventie) In de kijker (dag van de vrijwilliger, verpleegkundige, zorg)
Werken in de zorg en zeker in een WZC is NIET saai - positief beeld door gebruik van dit medium - medewerkers helpen hieraan mee (zelf foto’s nemen) - stagiairs liken onze pagina, bekendmaken bij andere studenten, mogelijk nieuwe werknemers in de toekomst